Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odpočívají v pokoji. Amen

aktualizováno 
Když motocykloví výrobci uvedou nový stroj, je kolem toho vždy spousta povyku. Premiéra na výstavě, první testy a dojmy, diskuze, zda je to krok vpřed, či dva vzad, a tak podobně. Když se kariéra některého motocyklu nachýlí ke konci, proběhne to většinou neslyšně, v lepším případě se zaplní další místečko ve firemním muzeu.

Kawasaki VN1500 Classic | foto: Honda

V pozadí těchto odchodů je většinou kombinace několika faktorů: zpřísňující se emisní limity a po několika letech v prodeji slabší zájem zákazníků obvykle vyústí v rozhodnutí zastavit výrobu, protože modernizace nebo jen přizpůsobení aktuálním požadavkům by bylo příliš nákladné.

Přitom je škoda na některé velikány nevzpomenout, případně smeknutím přilby nevzdat čest, když jsme se některým z nich dokonce svého času klaněli. Tento hromadný nekrolog několika výrazných motorek, které byly v loňském roce naposledy v aktivní službě, to chce aspoň trochu napravit.

Honda CBR600F

Honda CBR600F neboli cebro: tento supersport byl poprvé představen už v roce 1987. Za dvacet let své existence prošel asi pěti velkými modernizacemi a bezpočtem malých. Za svého mládí to byl udatný a ostrý sportovec, který se skvěle prodával, zatímco v posledních letech plnil u Hondy roli ne tak vyhraněné alternativy k CBR600RR, se kterou lze kromě speedování také pohodlně cestovat. Vzhledem k jeho popularitě jich stále u nás spousta jezdí a nejspíš ještě dlouho jezdit bude.

Honda Hornet 900

Honda CB900F Hornet: vznikl po vzoru Hornetu 600 – motor ze supersportu (v tomto případě se používaly starší verze agregátu z Firebladu), zabudovaný do naháče s neposednou povahou a přiléhavým jménem Sršeň. Vyráběl se asi pět let a měl úspěch, ale v letošním roce ho vystřídal silnější nástupce se zvětšeným motorem a radikálním vzhledem už bez kulatého světla…

Honda VTX1800

Honda VTX: Jeden ze zakladatelů odnože power cruiserů (někdy také nazývaný hot rod) s tehdy impozantním objemem 1 795 ccm postupem času trochu zevšedněl, zvláště když se později začali objevovat "nabušenější" konkurenti. Byl to ale právě on, kdo vyprovokoval přetahovanou o dva největší "hrnce" (válce) do V. Letos Honda nemá v programu přímého následovníka, což by mohlo signalizovat, že nám v nedaleké budoucnosti představí nástupce s ještě většími svaly (a hrnci...).

Kawasaki VN1500 Mean Streak

Kawasaki VN 1600 Mean Streak a VN1600 Classic/Classic Tourer: trojice modelů využívající stejný motor patřila do uvedení dvoulitru VN k hegemonům nabídky Kawasaki. Mean Streak byl jedním z průkopníků tzv. sportovních cruiserů - jeho podvozek a zvláště brzdy patřily vůbec k tomu nejlepšímu ve své kategorii, však také pocházely ze supersportu ZX-9 Ninja. Naopak dvojice Classic a Classic Tourer (dříve podle objemu VN1500), lišicí se stupněm vybavenosti, sázela na klasický pohodový styl s dostatečnou porcí okázalosti (chromu). Roli nástupce přebírá novinka VN2000 Classic.

Kawasaki ZRX1200R

Kawasaki ZRX1200R: přestala se vyrábět už v roce 2006, ale některé kousky se loni ještě doprodávaly. Vzhledem k jejímu významu sem určitě patří. Fakt, že motocykl s designem z osmdesátých let se těšil popularitě tak dlouho, je klasickým příkladem toho, co dokáže nostalgie. Muscle bike s trubkovým rámem a fantasticky pružným motorem neoslňoval technologickými výstřelky, ale jakýmsi poctivým charizmatem starých časů. V barevné variantě repliky Eddie Lawson byl stylově nepřekonatelný.

Suzuki GSX 1400

Suzuki GSX1400 – když jsme tuto motorku kdysi poprvé testovali (psal se asi tak rok 2002), jeden kolega ji nazval přiléhavě pekelné křeslo. Ve své době představovala nevídanou kombinaci klasiky a moderny: trubkový rám, strašná hromada newtonmetrů kroutícího momentu, klasický vzhled s kulatým světlem, výkonné šestipístkové brzdy… a k tomu všemu pohodlné široké sedlo. Co se dá dělat, je třeba udělat místo nástupci, B-Kingu, ale je to fakt škoda.

Yamaha XVS 1100A Drag Star Classic

Yamaha XVS 650/1100 Drag Star Classic: tahle dvojice vystřídala v druhé polovině devadesátých let choppery řady Virago a ve svém oboru patřila k průkopníkům dlouhé a nízké stavby.

Yamaha XVS650 Drag Star

Výkony sice motoricky nebyly nikdy zcela omračující, ale díky úhlednému stylu patřily Drag Stary, v posledních letech vyráběné výhradně ve verzi Classic (hluboké blatníky atd.), k bestsellerům.

Yamaha BT1100 Bulldog

Yamaha BT1100 Bulldog: jeho zmizení trochu souvisí s větším Drag Starem, neboť využíval jeho jen lehce odladěnou pohonnou jednotku. A to také byla jediná zásadní výtka na jeho adresu – i když vzhledově sliboval slušnou "palbu", výkonově patřil k umírněným. Yamaha ho však takhle vymyslela, jako důstojnou volbu pro pozdní začátečníky, kteří se nechtějí válet s "vykopnutýma nohama" na cruiseru.

Moudří lidé vědí, že ne všechno nové je lepší, ale co se dá dělat: zazvonil zvonec a těmto motorkám je konec. Tak tedy: čest jejich památce. A za 25 let nashledanou na veteránských srazech.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.