Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

AAA AUTO poradna

velikost textu:
vydáno 19.12.2003

Kupujete nebo prodáváte auto? Na co si dát pozor a co důkladně prohlédnout vám poradí odborníci z autocentra AAA AUTO.

Komerční prezentace

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 17. července 2007 do 23:00

OTÁZKA: Zajímalo by mě, jestli existuje zaručený způsob, jak zjistit, že na ojetém autě není nějaký nesplacený leasing po předchozím majiteli. Kolegovi z práce leasingovka zabavila Felicii, protože si ji koupil na inzerát přesně s tímhle problémem. Nechci dopadnout stejně. Petr Dvořák
ODPOVĚĎ: Jediným způsobem, jak zjistit, že auto není zatížené leasingem, by bylo zavolat do všech leasingových společností. Těch je ale dnes v ČR přes 100! Vůz také mohl být zakoupen na leasing u společnosti, která již zanikla (např. zkrachovala). Pak je šance dozvědět se pravdu nulová. V minulosti se navíc v rozmezí cca 2 let do technického průkazu zapisoval pouze držitel vozidla a ne jeho majitel. Tato skutečnost ještě dnes působí problémy, protože si můžete zakoupit vůz od držitele uvedeného v technickém průkazu, ale jeho majitelem může být úplně jiná osoba, např. leasingová společnost. Stejně tak bylo v minulosti možné si dát vystavit duplikát technického průkazu, kde poznámka o vlastnictví nebyla uvedena. Problém může být i jinde: potvrzení o ukončení leasingu sice existuje, ale s dodatkem, kterým je dohoda o finančním vyrovnání, které musí být provedeno např. do jednoho měsíce. Prodejce má tedy k dispozici potvrzení o ukončení leasingu, které ukáže kupujícímu, ale zatají mu dodatek o tom, že ještě musí doplatit určitou částku. Pokud ale leasingová společnost zjistí, že jsou na autě nějaké nedoplatky, nechá ho zablokovat a převod není možný. Pokud částka není zaplacena, leasingová společnost zabaví automobil a nebo předá případ exekutorovi. Ten vydá exekuční výměr a přijde vůz zabavit bez ohledu na to, zda jej třeba původní držitel mezitím prodal někomu jinému. Jistotou je tedy požadovat od autobazaru 100% garanci legálního původu (v AAA AUTO je poskytována automaticky na každé auto). Jedině ta vám zaručí, že když se podobné problémy objeví, dostanete 100 % kupní ceny zpět. 19.12.2003 15:58
OTÁZKA: Vyhlédl jsem si v bazaru pěkné auto. Poznám, jestli není bourané, vidím jak vypadá, jak je opotřebené… Ale vím na druhou stranu, že některé závady se objeví až po čase a zrovna na tom nejdůležitějším – na motoru. Nechci utrácet za další opravy a tak bych přivítal tipy, jak prověřit při koupi auta v bazaru motor. Marek Novotný
ODPOVĚĎ: Obecně lze každému doporučit, aby si s sebou přivedl do bazaru svého automechanika, který auto důkladně prohlédne. Seriózní prodejci ojetých vozů by vám v tom rozhodně neměli bránit - naopak vám to sami nabídnou. Motor by měl být čistý a suchý, bez viditelného prosakování oleje - ne ovšem podezřele dokonale čistý! Jestli není motor vyčištěn jen naoko zjistíte, když jej necháte asi půl hodiny běžet a pak kontrolu provedete znovu. Podívejte se také na sváry v motorovém prostoru, zda nebylo auto bouráno. Proveďte kontrolu provozních kapalin. Podívejte se na olejové měrky z převodovky i z motoru. Pokud je oleje málo, může to signalizovat nadměrnou spotřebou oleje nebo také to, že se předchozí majitel o vůz zrovna dobře nestaral. Pokračujte kontrolou chladicí kapaliny, brzdové kapaliny i kapaliny do servořízení. Požádejte někoho, aby nastartoval a soustřeďte se na poslech chodu motoru. Měl by naskočit napoprvé a hladce. Nechte motor běžet na volnoběh a poslouchejte, zda se z něj neozývají žádné neobvyklé zvuky (klepání, škubání). Motor by měl držet stejnou hladinu otáček bez znatelného kolísání. Po zahřátí motoru na provozní teplotu by měl počet otáček klesnout na provozní minimum a držet se na stálé výši. Začněte pomalým rozjížděním – chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Zrychlujte pomalu až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy a ztráty výkonu. Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, trvá chvíli, než začne působit, ale potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu. Chyba je také, když je například chod plynulý do 4000 otáček, tam výkon znatelně poklesne nebo začne motor citelně škubat a pak se zase vše ustálí. Problém můžeme hledat např. v řídicí jednotce motoru nebo ve vstřikování či v účinnosti turbodmychadla, pokud jím je vůz vybaven. 19.12.2003 16:06
OTÁZKA: Člověk by řekl, že po tak dlouhé době už se nebudou v bazarech objevovat auta, která byla při povodních důkladně "vypláchnutá" vodou. Jenže mému známému se stalo, že si koupil pěkné auto, něco si nechal v servisu opravovat a tam mu řekli, že auto bylo s nejvyšší pravděpodobností zatopené. Jak se to dá ještě po takové době poznat? Pavel Netymach
ODPOVĚĎ: Zaplavené auto se rozhodně poznat dá, ale musíte se prohlídce auta důkladně věnovat. Voda, která byla přítomná v interiéru vozu, tam totiž musela zanechat stopy, které se i přes důkladné vysušení a vyčištění nedají úplně odstranit. Je to především bahno, které se po vysušení mění ve velmi jemný prach. Ten se pak dá nalézt i na místech, kam by se normálně prach jen stěží dostal – ale voda ano! Nahlédněte proto pozorně pod plastové části v interiéru, zda neobjevíte zbytky písku nebo bahna, rozeberte čalounění ve dveřích, podívejte se pod prahové lišty, pod koberce i sedačky. Nápadné je, když lepené plastové dílce špatně drží nebo se odloupávají. Podívejte se pod přístrojovou desku: její kontrola bývá často opomíjena. Právě pod ní však mohou zůstat stopy po zatopení. Bahno zanechá také typický zápach v textiliích, lehce zjistitelný důkladným přičichnutím. Dívejte se také po skvrnách na sedačkách. Sáhněte na stropní potah, zda není zvlněný a zda nejsou nevzhledné „bubliny“ na vnitřní čalouněné části dveří. Působením vody povolí izolace, která pak začíná oxidovat. Nefungují proto dobře elektricky ovládané části vozu. Zkontrolujte proto elektroinstalaci a elektronický systém: ověřte si, zda automobil svítí – včetně důležitých brzdových světel a směrových světel, zda je funkční klakson a stěrače. Nezapomeňte zkontrolovat funkčnost elektrického stahování okének, klimatizace a všech kontrolek. Pokud je vůz vybaven elektrickým nastavováním sedaček, popř. elektrickým vyhříváním nebo elektrickým ovládáním zpětných zrcátek, vyzkoušejte i toto. 19.12.2003 16:10
OTÁZKA: Jak se dá poznat bourané auto? Existují nějaké tipy a triky, co a jak prověřit a na co se při tom dívat? V bazarech tvrdí zákazníkům skoro o každém autě, že není bourané, takže by mě zajímalo, na co si dát pozor, abych se nedal napálit. David Král
ODPOVĚĎ: Dívejte se pozorně na spoje (sváry), které jsou při výrobě v továrně překryty plastovým tmelem, který chrání spoje jednotlivých částí karoserie před zatékáním, korozí, vnikáním nečistot apod. Po opravě není většinou možné uvést je do původního stavu, tmel je hrbolatý, nepravidelný a často je i proveden z jiného materiálu. Otevřete motorový a zavazadlový prostor, nebojte se odstranit všechny koberce, plastové kryty i rezervní kolo, abyste co nejlépe viděli na vnitřní spoje karoserie i jejího skeletu. Je opět dobré kontrolovat obě strany zároveň a vzájemně je porovnávat. Vůz totiž montují stroje, a proto by vše mělo být symetrické. Pokud u některých vozů nejsou např. ve spoji nosných sloupků a střechy tmelené spáry, měli bychom vidět bodové sváření, opět všechny bodové sváry stejné a symetrické. Je velmi důležité prověřit, zda auto nebylo bourané v motorové části, protože tím mohly být poškozeny i důležité součásti samotného motoru. Často se stává, zejména po havárii na bok vozidla, že sloupky, které jsou velmi důležitou pevnostní a bezpečnostní součástí vozu, jsou neodborně opraveny a často i vyměněny. Toto lze zjistit porovnáním se sloupky na druhé straně vozidla nebo i s jiným vozidlem stejné značky a typu. Rozhodně s prohlídkou nespěchejte, koupě vozu ostatně není zanedbatelnou investicí. Seriózní prodejce by vám měl navíc umožnit vyzdvižení auta na rampu. Prohlídkou svárů a výmazu na podvozku zjistíte nejen, jestli auto nebylo bourané, ale třeba i to, jestli nebylo svařeno z více dílů. 19.12.2003 16:13
OTÁZKA: Na co bych si měl dát pozor, když si kupuju ojetinu? Na co všechno se mám zeptat? Pavel Matoušek
ODPOVĚĎ: Důkladně zkontrolujte technický průkaz i osvědčení o technickém průkazu. Je zcela nezbytné aby VIN, č. motoru, č. typu motoru, ale i barva vozu souhlasila s údaji uvedenými v technickém průkazu (dále jen TP). Dále je třeba zjistit, kde byl vůz prodán jako nový – zda v ČR nebo byl importován ze zahraničí. Tato skutečnost je také ve většině případech zapsána v TP, ale rozhodně se vyplatí vůz v zemi, ze které byl dovezen, prověřit (prolustrovat) firmou, která tyto služby poskytuje i se zárukou pravdivosti. Hlavně pokud se jedná o "rizikové" značky jako BMW, Mercedes, Audi, VW apod. Dále je nutno dbát zvýšené opatrnosti u vozů dovezených ze zemí bývalého "východního bloku" jako např. Rusko, Ukrajina, Bulharsko, Maďarsko apod., protože v těchto zemích se podle statistik vyskytuje největší procento zcizených vozidel. Duplikát TP je vždy problém, zvláště pokud je vystaven za ztrátu nebo poškození původního TP. Stává se často, že je duplikát vystaven úmyslně, a to proto, aby nebyl poznat např. původ vozidla, počet předchozích majitelů, jestli vůz nebyl používán jako taxi či autoškola, apod. Dále není možno zjisti z duplikátu TP, zda byl vůz pořízen za hotové nebo leasing, či je leasing ukončen nebo na vozidle nevázne zástavní právo ve prospěch jiné osoby. Vyžádejte si všechny klíče, servisní knížku a manuály. Ověřte si, jestli jste dostali všechny klíče, které předchozí majitel při prodeji vozu předal. Pokud je klíč pouze jeden, požadujte písemné prohlášení původního majitele, že si žádný nenechal. Nezapomeňte na klíče od bezpečnostních zařízení, např. od zámku převodovky! 22.1.2004 20:12
OTÁZKA: Jaká čísla mám při koupi ojetiny zkontrolovat a jak? Aleš Kohout
ODPOVĚĎ: Kontrolujte nejen čísla (ražbu) samotná, ale také celou oblast, do které jsou vyražena. Nekupujte vůz, u kterého je číslo nebo prostor kolem čísel poškozen. Obvyklou podvodnou metodou je totiž odstranění části karoserie s původním číslem a vložení a navaření jiné s číslem z jiného auta. Složitější metodou je vybroušení původního čísla, vytlačení nového raznicí a následné přelakování – výsledek vypadá často velmi profesionálně a je bohužel těžké odhalit podvod.
Číslo karoserie (VIN), číslo motoru, typové číslo motoru
Každý typ vozu má tyto identifikátory umístěny jinde, obvykle je naleznete např. na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze vozu nebo v zavazadlovém prostoru. Navíc každý výrobce používá odlišný typ ražby VIN i ražby čísla motoru i typu. Pokud si nebudete jisti pravostí a originalitou těchto identifikátorů nebo je nemůžete na vozidle vůbec najít, požádejte o prověření odborníka. Existují také publikace, ve kterých je přesně popsáno, jak mají dané znaky u různých výrobců vypadat a kde je přesně najít.
Určení skutečného roku výroby
Každé vozidlo je označeno na mnoha místech na první pohled neviditelnými kódy, které zcela jasně definují skutečný rok výroby. Jsou umístěny například na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech jako ABS, klimatizace, alternátor, dále na nádobkách provozních kapalin apod. Z toho lze také poznat, které z těchto částí byly již vyměněny, např. z důvodu havárie, poškození či vykradení. 2.2.2004 12:54
OTÁZKA: Poradíte nějaké triky pro testovací jízdu, aby toho člověk co nejvíc poznal? Hana Tománková
ODPOVĚĎ: Abyste mohla co nejlépe sledovat zvuky motoru, vypněte pokud možno větrák (popř. klimatizaci) a hudbu. Požádejte své spolujezdce, aby během jízdy nehovořili. Nic tak nebude odvádět Vaši pozornost. Na rovném úseku za jízdy dejte na chvíli ruce pryč z volantu – uvidíte, zda auto "netáhne" do stran, totéž zkuste při zvyšování i snižování rychlosti. Ideální je samozřejmě nechat zkontrolovat geometrii vozu v servisu. Účinnost brzd ověříte při prudkém brždění z vysoké rychlosti – pokud se ozvou nezvyklé zvuky nebo dokonce rány či vibrace, nejsou brzdy v pořádku. Důležité je také zjistit, zda brzdy "nevadnou", tedy zda se nesnižuje při opakovaném brždění jejich účinnost. Pusťte na rovném úseku na chvíli volant a brzděte – pokud auto "nedrží stopu", jsou na vině špatné brzdy, uchycení nebo poškození náprav, špatná geometrie nebo sjeté pneumatiky. Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné s autem zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte i razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměla slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud ano, je poloosa špatná. Opotřebení se projeví slyšitelným hučením. Otáčejte za jízdy volantem pozvolna tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení – opotřebované ložisko více hučí při zatížení. Na závadu výfuku nebo katalyzátoru by nás mělo upozornit zvonění – kovový, cinkavý zvuk, což znamená, že vnitřní části jsou poškozeny. Toto je hlavně důležité u katalyzátoru, protože vozidlo nemusí projít následnou kontrolou emisí. Je také třeba podívat se i na to, jaký kouř z výfuku vychází. Bílý hustý kouř znamená, že do spalovacího prostoru zřejmě uniká voda z chladicího systému. Vadné může být například těsnění pod hlavou motoru, horší variantou by byla prasklina v hlavě motoru. Pokud je kouř modrý, motor je ve stadiu značného opotřebení. Problém může být v pístních kroužcích. Černý kouř znamená, že je do motoru přiváděno větší množství paliva, než je motor schopen dokonale spálit. Motor je tzv. "představen", což znamená, že jeho tlaky na válcích nejsou dostatečné a někdo se tuto vadu snažil zakrýt tím, že nastavil palivové čerpadlo na vyšší přívod paliva. To se projeví kromě černého kouře z výfuku i vysokou spotřebou. 5.2.2004 14:39
OTÁZKA: Jak poznám, že je převodovka v pořádku? Václav Meszner
ODPOVĚĎ: Rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Je třeba vyzkoušet řazení při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě při vytáčení otáček do maxima a razantním přeřazování rychlostí. Nemělo by se stát, že by rychlost nešla hladce zařadit, že by bylo třeba ji „dotlačit“ za použití síly a při řazení by se neměly ozývat jakékoli nežádoucí zvuky. U automatické převodovky musí jít všechny stupně zařadit rychle a i při razantním přeřazení musí být záběr okamžitý a plynulý. Nesmí se ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Při zařazení zpátečky i při zařazení parkovacího režimu nebo neutrálu by se měly rychlosti hladce vyřadit. Vyřazení rychlosti by nemělo být provázeno žádným „lomcováním“ řadící páky nebo hučením a prokluzováním. Pokud ano, pak je problém se spojkou nebo s mechanickým systémem v převodovce. 16.3.2004 12:44
OTÁZKA: Každý den jezdím do práce kolem benzínky a zjišťuji, že v posledních měsících se od sebe ceny benzínu a nafty prakticky neliší. Protože si chci v horizontu zhruba dvou měsíců koupit auto, rád bych vás požádal o radu. Má vůbec smysl dávat víc peněz za dieselový vůz, když na naftě nic neušetřím, nebo si mám pořídit „normální“ benzínové auto? Děkuji za radu, Tomáš N., Náchod Tomáš
ODPOVĚĎ: Cenový rozdíl mezi naftovou a benzinovou verzí stejného modelu auta může u ojetých vozů dosáhnout až několika desítek tisíc korun. Prvním faktorem, podle kterého se budete pro volbu zážehového nebo vznětového motoru rozhodovat, by proto měl být počet kilometrů, které hodláte najezdit. Pokud chcete své auto využívat pouze na městskou jízdu za nákupy nebo na víkendový výlet na chatu, klidně můžete auto s dieselovým motorem oželet. V takovém případě pro vás bude určitě optimálnější pořídit si menší benzínový vůz. Kombinovaná spotřeba benzínu u většiny malých vozů s obsahem motoru kolem 1200 ccm zpravidla nepřesáhne hranici sedmi litrů na 100 kilometrů. Opačná situace nastává v případě, kdy vůz užíváte k dennímu dojíždění do zaměstnání, pravidelným služebním cestám nebo jiným dlouhým jízdám. Pokud najedete ročně více než 30 tisíc kilometrů, rozhodně byste o pořízení dieselového automobilu měl uvažovat. Známé tvrzení o tom, že benzinové motory předčí diesely v dynamice, už dávno neplatí. Pokud se rozhodnete pro vůz se zřejmě nejoblíbenějším motorem 1,9 TDi, nepocítíte prakticky žádný rozdíl oproti benzinové verzi. Desetiletý Seat Toledo vybavený tímto typem motoru pořídíte například u společnosti AAA AUTO za necelých 60 tisíc korun, zhruba stejnou částku zaplatíte za Fiat Brava s podobným typem agregátu. Důležitou roli hraje i životnost motoru. Obecně platí, že dieselové agregáty vydrží déle než benzínové. Běžná údržba je u benzínových i dieselových motorů cenově srovnatelná, větší opravy vznětových motorů bývají dražší. Při dobré péči se vám na druhou stranu odmění dlouhou životností – výjimkou není ani to, že silný dieselový motor najede bez větších zásahů i 400 tisíc kilometrů. Pohon Vašeho vozu byste zkrátka měl vybírat podle toho, k čemu auto budete používat. Velký offroad přímo vybízí k výběru dieselové varianty, sportovní kupé bude opravdovým „sporťákem“ jen s benzinovým motorem. Společnost AAA AUTO nabízí svým zákazníkům stálý výběr z více než 4 tisíc kvalitních prověřených vozů s oběma typy motorů a v různých modelových provedeních. Petr Vaněček Ředitel výkupu AAA AUTO 18.7.2007 15:08
OTÁZKA: Nedávno jsme se s kamarády dohadovali, jestli má pro běžného člověka smysl pořídit si takzvanou „čtyřkolku“, tedy auto s pohonem všech kol. Můžete nám poradit jaké jsou přednosti těchto vozů? Mně osobně přijde myšlenka pořídit si džípa do města poněkud zbytečná... Díky, Láďa M. Litoměřice xyz
ODPOVĚĎ: S blížícím se časem letních dovolených přemýšlejí hlavně vyznavači aktivního životního stylu o pořízení některého z modelů s pohonem všech čtyř kol. Pod označením 4x4 se ovšem neskrývají jen velké terénní automobily, ale i řada modelů, které jinak řadíme do kategorie sedan či kombi. Auta s pohonem všech čtyř kol mají oproti ostatním náskok mimo jiné v bezpečnosti. Mluvit se dá o větších bezpečnostních rezervách v zatáčkách, lepší stabilitě směru jízdy a to nejen na kluzkém povrchu, jistějším ovládání vozu nebo o větší bezpečnosti při razantní sportovní jízdě. Odborníci soudí, že riziko smrtelného zranění je konkrétně při nehodě terénního vozu zhruba o dvacet procent nižší, zejména pak v případě čelních střetů. Hlavní roli tu přitom hraje skutečnost, že prostor pro pasažéry bývá často posazen i o několik desítek centimetrů výše, než je tomu u běžných automobilů. Společnost AAA AUTO nabízí zájemcům o vozy kategorie 4x4 stále kolem tří stovek nejrůznějších modelů. Kromě terénních vozů se se stálým pohonem všech kol se můžeme často setkat u Audi A4 nebo A6, Škody Octavia, nebo Volkswagenu Passat. Většina milovníků „čtyřkolek“ ale přesto dává přednost mohutným terénním vozům. K těm nejoblíbenějším patří například Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, nebo Hyundai Santa Fe. 18.7.2007 15:09
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych si nechal dovézt ze zahraničí ojeté auto. Kamarád mi ale říkal, abych to nedělal, že to s sebou nese určitá rizika a malí dovozci prý mají spoustu fíglů jak kupujícího „obrat“. Můžete mi prosím nějak poradit? (Daniel T., Český Krumlov) anonym
ODPOVĚĎ: Koupě auta od individuálních dovozců a malých obchodníků s ojetými automobily s sebou opravdu určitá rizika nese. Poměrně často se objevuje trik s falšováním počtu ujetých kilometrů, přičemž tuto službu některé firmy zcela bezostyšně nabízejí i formou inzerátů! Podobným nešvarem bývá i umělé omlazování aut, kdy je zákazníkovi prodán vůz se zfalšovaným rokem výroby nebo dokonce prodej vozidla ukradeného s vyměněnými identifikačními štítky. Triky těchto nepoctivých obchodníků přitom bývají natolik důmyslné, že laik nemá šanci podvod prohlédnout. Rozdíl mezi udávaným a skutečným stavem tachometru přitom bývá klidně i 150 tisíc! Samo o sobě zfalšování je přitom velmi snadné, po připojení speciálního počítače se tachometr jednoduše vynuluje a pak se na něm nastaví požadovaný údaj. Oblíbeným fíglem malodovozců bývá poskládání auta z několika jiných, nebo dokonce svaření karoserie ze dvou havarovaných aut – z jednoho se použije nepoškozená přední část a z druhého část zadní. Není snad třeba dodávat, že jízda v takovém autě je přinejmenším velmi adrenalinovým sportem. Rozhodně byste se při pořízení ojetého vozu měl obrátit na velkého a prověřeného prodejce. Například největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, společnost AAA AUTO a.s., není zprostředkovatelem prodeje, ale všechny nabízené vozy jsou jejím majetkem. Jako taková za kvalitu a legální původ vozu přebírá veškerou odpovědnost. Velmi důležitým bonusem je například doživotní záruka na legální původ vozu to i s garancí toho, že na voze nevázne žádný legislativní závazek – například nesplacený leasing, zástavní právo, nebo exekuce. Seriozní velcí prodejci navíc obvykle všechna nabízená vozidla prověřují v mnoha databázích odcizených automobilů a vy tak nemusíte mít strach, že vám auto bude zabaveno při první policejní kontrole.. Petr Vaněček Ředitel výkupu AAA AUTO 18.7.2007 15:09
OTÁZKA: Dobrý den, Rád bych si pořídil nějakou nepříliš starou ojetinu, ale mám strach, protože kamaráda nedávno nějací podvodníci pěkně napálili, když mu prodali kradené auto. Co udělat, abych se takovému riziku vyhnul? Díky za odpověď! (Vladan Č., Třebíč) Vladan Č., Třebíč
ODPOVĚĎ: Dobrý den, Odpověď na Vaši otázku je poměrně snadná – obraťte se na skutečné profesionály. Nejde přitom jen o riziko koupě kradeného vozu jako takového. Malí dovozci často dostanou nového majitele auta do problému tím, že u auta po těžké havárii nahradí některé díly součástkami z jiného, nebo hned z několika jiných vozů. Stačí aby některý z nich byl kdekoliv v Evropě nahlášen jako kradený a na malér je zaděláno. Ve velkém autobazaru byste měl mít možnost obdržet spolu s autem i záruky toho, že vůz kradený není. Například společnost AAA AUTO a.s. testuje u každého vykoupeného vozu nejen 107 technických parametrů, ale současně se každé auto prověřuje v několika databázích odcizených automobilů. Výsledky přísných technických a právních kontrol jsou příčinou toho, proč je celých 65% vozů nabízených k výkupu odmítáno. Cena automobilu přitom nehraje žádnou roli, stejně se postupuje jak u vozu za deset tisíc korun, tak za milión. Zákazník tak kromě kvalitního vozu dostává i stoprocentní doživotní záruku právní čistoty. Společnost garantuje, že auta nejsou zatížena leasingem, zástavním právem nebo exekucí. Návštěva velkého seriozního autobazaru se rozhodně vyplatí. Své by Vám o tom jistě mohli říct ti, kterým bylo auto zabaveno na hraničním přechodu při první cestě do zahraničí. Tvrzení, že jste netušil že jde o kradené auto totiž v takovém případě neobstojí a Vy kromě auta přijdete pravděpodobně i o peníze, které jste do něho investoval. Petr Vaněček Ředitel výkupu AAA AUTO 18.7.2007 15:10
OTÁZKA: Dobrý den, moje stará škodovka dosloužila a já bych si teď rád pořídil nějaké kvalitní ojeté auto. Slyšel jsem ale, že většina obchodníků s ojetinami se příliš nezdržuje kontrolováním stavu aut, a tak jak vůz někde v zahraničí koupí, ho rovnou nabízejí dál. Co mám dělat, aby mě někdo nenapálil? Díky za odpověď! Jirka
ODPOVĚĎ: Řešení Vaší otázky je poměrně snadné, obrátit se na velkého a seriózního prodejce, který si je vědom toho, že kvalitou nabízených vozů dělá reklamu sám sobě. Je pravda, že mnohým individuálním dovozcům na kvalitě prodávaných vozů příliš nezáleží. Je takřka neuvěřitelné, v jakém stavu jsou často auta, která se malí dovozci pokusí prodat ať už prostřednictvím inzerátu nebo v autobazarech nabízejících výkup za hotové. Rozhodně byste měl s sebou k nákupu přizvat odborníka. Dobrý pozor věnujte tomu, aby všechna výrobní čísla na motoru nebo karoserii souhlasila s těmi, která jsou uvedena v technickém průkazu vozidla! Pokud tomu tak není, jde pravděpodobně o vůz, který byl po havárii poskládán hned z několika aut a Vás čekají v budoucnu jen a jen komplikace, včetně rizika zabavení vozu při cestě přes hranice. Důležité je i to, kolik má auto najeto kilometrů. Pokud Vám někdo bude nabízet vůz s údajnými sto tisíci kilometry a auto bude mít ošlapané pedály, vyleštěnou hlavici řadící páky nebo věnec volantu, nevěřte mu ani slovo. Varovným signálem by měl být i hustý bílý nebo černý dým vycházející z výfuku. I ten totiž svědčí o tom, že auto toho má za sebou více než napovídá tachometr. Důležité proto je nekupovat příslovečného zajíce v pytli a obrátit se na skutečné odborníky. Například v Autocentru AAA AUTO je při samotné výkupní proceduře ještě za přítomnosti prodávajícího na voze prověřeno celkem 107 technických parametrů. Tato prověrka je doslova revoluční novinkou, v minulosti jich bylo prověřováno pouze 25. Zákazník tak už díky této úvodní kontrole získává jistotu, že se na prodejní plochu Autocentra AAA AUTO dostanou jen ty nejlepší a nejkvalitnější vozy. Právě při této úvodní kontrole je odmítnuto přes 65 % vozů, které nám jsou nabízeny k výkupu. Petr Vaněček Ředitel výkupu AAA AUTO 18.7.2007 15:10
OTÁZKA: Dobrý den, vyhlédl jsem si v bazaru pěkné auto. Vím, že některé závady se objeví až po čase a často na tom nejdůležitějším – na motoru. Nechci utrácet za další opravy a tak bych přivítal tipy, jak prověřit při koupi auta v bazaru motor. J.B.
ODPOVĚĎ: Už pouhým pohledem se dá v motoru odhalit několik věcí, které by měly případného kupujícího varovat. V první řadě bych Vám doporučil zkontrolovat sváry a šrouby v motorovém prostoru, aby bylo možné vyloučit, že auto bylo bouráno. Ještě u studeného motoru zkontrolujte spodek víčka od nádoby s chladící kapalinou, jestli není pokryto bílou emulzí. Pokud ano, počítejte s pravděpodobnou investicí do těsnění pod hlavu motoru. Motor by měl být suchý bez prosakujícího oleje. Mezi další důležité body patří i to, jestli motor naskočí napoprvé. Pokud ne, nebo pokud se při chodu na volnoběh ozývají různé neobvyklé zvuky jako klepání, zvonění, či škubání, buďte opět ve střehu. Motor může mít najeto mnohem více kilometrů, než ukazuje tachometr. Rozhodně byste neměl opomenout kontrolu olejové krytky. Pokud je na spodní části víčka bílý povlak, zřejmě se do motoru dostává voda. Ucítíte-li benzín, počítejte s opravou benzinové pumpy. Naprostou samozřejmostí by při koupi auta měla být dlouhá testovací jízda. Ta by měla trvat alespoň dvacet minut, aby se motor pořádně zahřál. Po skončení jízdy ověřte, jakou barvu má kouř vycházející z výfuku. Modrá barva kouře signalizuje netěsnící ventily, nebo prosakování oleje do válce, bílá pak únik vody do spalovacího prostoru, což může být dokonce důsledkem prasklé hlavy motoru. V každém případě Vám doporučujeme nekupovat ojetinu od malého prodejce, ale obrátit se tam, kde nabízejí jen nejkvalitnější a důkladně prověřená auta. Například v AAA AUTO a.s. se u všech vykupovaných vozů kontroluje hned 107 technických parametrů a k zákazníkovi se tak mohou dostat jen ta nejkvalitnější auta. Petr Vaněček, Ředitel výkupu AAA AUTO 18.7.2007 15:11
OTÁZKA: Dobrý den, Rád bych si koupil mírně ojeté auto. Slyšel jsem, že jeho cenu ovlivňuje i taková věc jako je například barva a že některé odstíny zahýbají cenou i o desítky tisíc korun! Poradíte mi, co je na tom pravdy? Luděk Luděk
ODPOVĚĎ: Cenu automobilu do značné míry ovlivňují i faktory, které mohou někomu přijít na první pohled nepodstatné. Pokud nemáte speciální přání, co se barvy ojetého automobilu týče, můžete při jeho nákupu ušetřit i několik desítek tisíc korun. U klasických osobáků už několik let hraje prim stříbrná metalíza a odstíny šedé barvy, což dokazuje i pomyslná hitparáda nejoblíbenějších barev pražské pobočky společnosti AAA AUTO, která je největším prodejcem ojetých automobilů ve střední Evropě. Statistika pak říká, že každý čtvrtý vůz na evropských silnicích je nalakován některým z odstínů stříbrné či šedé barvy. Motoristé, kterým na barvě auta nezáleží, mohou zajásat. Pokud srovnáme prodejní cenu vozu, který ve stříbrné metalíze stojí 200.000,-Kč, pak se dá říct, že naprosto stejné auto bychom v bílé barvě pořídili zhruba o dvacet až třicet tisíc levněji. Přesto je bílá barva druhou nejzastoupenější na našich silnicích. Nižší pořizovací cena je motivující hlavně pro firmy, které pořizují naráz celý vozový park.O třetí místo se v pomyslné hitparádě barev dělí černá s červenou, hned za nimi najdeme modrou a jen každé čtrnácté auto na našich silnicích je nalakováno na zeleno. Krása je věc jedna, praktičnost věc druhá. Čím tmavší barva, tím zřetelnější jsou drobné škrábance na laku. Ty, pokud nejde o extrémně hluboké vrypy, na stříbrné, nebo bílé karoserii téměř nevidíme. Stejně je tomu i s prachem, nebo pylem usazujícím se na povrchu vozidla. Šedý prach na černém autě doslova bije do očí. Motoristé u nichž praktické hledisko převažuje nad estetickým, by pak rozhodně měli dát ruce pryč od takzvaných „měňavých barev“, tedy těch, které z každého úhlu pohledu vypadají jinak. Nalakování poškozeného dílu karoserie totiž v takových případech přijde na poměrně značné sumy. Budoucnost podle odborníků patří především barvám přírodním. Za dva až tři roky prý většina vozidel na našich silnicích bude laděna do hnědých, zelených, nebo zlatavých odstínů. Petr Vaněček, Ředitel výkupu AAA AUTO 18.7.2007 15:11

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.