Ptejte se na bezpečnost na přejezdech

Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty
velikost textu:
vydáno 13.4.2010 14:00
Ptejte se na bezpečnost železničních přejezdech Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 13. dubna 2010 do 15:00

OTÁZKA: Při diskusích o snížení nehod na žel. přejezdech se stále vyhýbáte možnosti rasantnímu zvýšení počtu automatických závor. Zajímalo by mne, zda nějaká studie zjistila o kolik % by klesl počet nehod při jejich větším zavedení. V Třebíči ve čtvrti Horka Domky byly dvoje klasické závory. Nikdy se tam nestala nehoda. Po jejich zrušní jsou tam jenom světla - a výsledkem je již jeden střet os. auta s vlakem. Děkuji za reakci. Svoboda F.
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Rozhodnutí, zda na přejezdu budou jako doplněk i závory, není jen věcí investora či vlastníka železniční infrastruktury. Jde o proces, ve kterém se ke způsobu zabezpečení vyjadřuje i obec, město a další.Drážní úřad a Policie České republiky. Vždy jsou posuzovány místní podmínky. I z údajů Drážní inspekce ČR vyplývá, že se tragičtější nehody stávají paradoxně na přejezdech s vyšším stupněm zabezpečení. Závorám se nebráníme, je ale opravdu nutné nahlížet na ně pouze jako na doplněk a řídit se světly. 13.4.2010 14:16
OTÁZKA: Nemyslíte, že je čas nasadit k šraňkám personál, který je bude hlídat? Možná by to zapůsobilo i na řidiče . Díky za odpověĎ Jana
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Připravujeme řadu preventivních opatření ve spolupráci s PČR a dopravními psychology. 13.4.2010 14:22
OTÁZKA: Máte nějaký výzkum chování řidičů na přejezdech? Ty letošní čísla jsou jenom shoda náhod, nebo opravdu jezdíme jako šílenci? Nemyslíte, že si občas "blbečci" jen mají potřebu zahrát ruskou ruletu? anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, nejčastějšími faktory jsou: bydliště v okruhu 30 km = automatické chování na přejezd, který "znám". Pak určitě spěch a arogance. Samozřejmě nulová nehodovost není nikde na světě, na letošním číslu se zřejmě podepsala nejen pro řidiče velice náročná zima. Osobně statistiky nemám rád, protože porovnávat jednotlivá období mezi sebou je vždy zavádějící. 13.4.2010 14:25
OTÁZKA: Byl jsem spolujezdcem ve voze, který srazil vlak. Nehoda se stala na přejezdu se 2 kolejemi na slilnici II. třídy. Podle všech indicií došlo k tomu, že ručně spouštění zabezpečovací zařízení bylo spuštěno pozdě. Technický stav přejezdu absolutně neodpovídá komunikaci II. třídy. Správa ždc tomuto nevěnuje absolutně žádnou pozornost. Opravdu si myslíte, že všichni řidiči se najednou zbláznili a začínají jezdit pod vlaky? Můžu Vás ujistit, že během max. 2 sec. během kterých jsme měli možnost něco udělat od doby kdy jsme zpozorovali vlak neuděláte vůbec nic. Správa nemá zájem udělat nic proto, aby došlo ke zkvalitnění zabezpečovacích zařízení, stavu přejezdů a eventuleně i rozborů rozhledových poměrů na nich. To jsou základní věci, které by se kromě další osvěty měly v brzké době provést .... Zdeněk Trnka
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, postupujeme podle finančních možností. Přejezdů máme nadbytek. K Vaší nehodě a situaci: Samozřejmě vliv lidského faktoru je vždy velkým rizikem. 13.4.2010 14:30
OTÁZKA: Proč na některých přejezdech nebliká bílé světlo, začne blikat až červené doprovázené zvukovou signalizací? Jedná se o přejezd, kde není zrovna dobrá viditelnost. Na jiném, kde je viditelnost o dost lepší, bliká stále bílé světlo, červené pak samozřejmě v době průjezdu vlaku. anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, obecně platí, že nesvítí-li bílé světlo, můžete přes přejezd jet rychlostí až 30 km/h. Povinnost rozhlédnout se, být opatrný, ale platí vždy. Bílé světlo plní pouze fuknci pomůcky pro řdiče, že mohou jet až 50 km/h. V Evropě ale tento systém není zavedený. Řidiči z ciziny pak mnohdy ani nevědí, co tento symbol znamená. 13.4.2010 14:33
OTÁZKA: Zdravím Vás. V posledních dnech se s nehodami na přejezdech roztrhl pytel. Jak se tomu dá předcházet? Chyba je v naprosté většině případů na straně řidičů osobních vozidel... Každý řidič musel projít autoškolou nebo školeními, kde se o přejezdech určitě mluví, tak kde je chyba? Osvěta je sice dobrá a chválihodná věc, ale ti lidé, kteří riskují na silnicích patří zrovna k těm, kteří si preventivních akcí nevšimnou, protože jen spěchají a nemají ani čas přemýšlet nad možnými riziky při řízení. Co byste vzkázal těmto lidem? Petan
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, podle dopravních psychologů je u nás špatně nebo nedstatečně vysvětlována vyháška. Dalším faktorem je, že nejsou dodžovány obecně platné normy. Vzpomenu tragickou nehodu na Příbramsku v loňském roce, při které zahynula 18ti letá řidička a její 11ti letý bratr. Světla byla v činnosti, vjela přímo pod vlak. Média se samozřejmě pustila do žleeznice jako hlavního viníka. Nikdo se ale nezeptal, jak dlouho ona 18ti letá dívka vlastnila řidičský průkaz, jakou pozornost věnovala její autoškola právě přejezdům. V prevenci vidíme obrovský potenciál. 13.4.2010 14:39
OTÁZKA: Dobrý den, něco asi dělat jde, ale je vůbec nějak možné zamezit takové situaci, kterou jsem viděl před 14 dny, kdy jsem jel vlakem a trať křížila silnice, po které přejela přejezd přejela dodávka těsně před vlakem? Vůle byla tak 10 metrů. Kdyby mašinfíra nepřibrzdil (což naštěstí udělal už preventivně), tak by to asi dobře nedopadlo. Nenapadá mě, co proti takovýmto řidičům dělat - kromě povinných psychotestů (kterými by ale u nás asi neprošlo plno řidičů). Nemáte nějaký nápad? PP
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, hazard je bohužel na silnicích všude. Bohužel při nehodě na přejezdu bývají následky tragičtější. I proto má vlak ždy přednost. Cestu prevence vidíme v autoškolách. 13.4.2010 14:59
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jestli se staré železniční přejezdy upravují podle nových norem. Respektive nejen závory a světla ale i zlepšení výhledových podmínek z vozu. Josef
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdykoli nám to umožňují rozpočtvé možnosti, upravujeme "staré" přejezdy dle platných norem. Je to mnohdy ale složitý legislativní proces - jednání - mohdy bez konce - s majiteli okolnch pozemků. S těmi jsme si totiž rovni. Bezpečné jsou všechny přejezdy. Nebezpečným udělá přejezd až nezodpovědný řidič nebo chodec. 13.4.2010 15:03
OTÁZKA: Dobrý den, stále jste nám nevysvětlil proč někde je tzv. bílé světlo a jinde nikoli. Má to něco společného s bezpečnou funkcí. Děkuji JM Anonym
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Pozitivní bílé světlo historickým dědictvím. V minulosti se na některých tratích tato fukce vypínala z preventivních důvodů, například častý posun souprav v blízkosti přejezdu, apod. 13.4.2010 15:06
OTÁZKA: Dobrý den. Neplánojete nějaké akce ve spolupráci s policí pro zlepšení situace na přejezdech, napřiklad monitorování přejezdu kamerami a pod.? Vítek
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Ano. Ve spolupráci s PČR a dopravními psychology připravujeme několik akcí zaměřených zejména na budoucí a sučasné řidiče. Několik kamer již máme. Důležitější pro nás, ale také pro policii, jsou zázanmová zařízení na přejezdech, něco jako "černé skříňky". V nich je chronologicky zaznamenávána činnost přejezdového zabezpečovacího zařízení. 13.4.2010 15:13
OTÁZKA: Bílé světlo je na většině přejezdů výsměchem. Kdybych tam jel těch 50, tak tam nechám podvozek... Martin
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den, 50 km/h je samozřejmě pouze stropem. Důležité je vlastní odhadnutí situace řidičem. Nikdo Vás nikde nenutí jezdit maximální dovolenou rychlostí. 13.4.2010 15:15
OTÁZKA: Nemuzu si pomoct, ale podle me je zabezpeceni nasich prejezdu spatne. Pobyval jsem nejaky cas v UK a tam je prejezdu minimum a kdyz uz tam nejaky je tak je rekl bych az nad-zabezpecen. Proc se u nas snazime prijit leta na neco co uz ve svete funguje? Podobne je to s prechody pro chodce, na zapade jich je minimum a ty co tam jsou jsou oznaceny tak, ze je nelze prehlednout. Lukas
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Bohužel i v Anglii se porušují předpisy na přejezdech a dochází k tragickým nehodám. Každá země má svá pravidla, která vycházejí nebo reflektují mentalitu tamních řidičů. Se zahraničními kolegy samozřejmě spolupracujeme. Mj. jsme členy mezinárodní organizace ILCAD, tedy kampaně zaměřené na snižvání nehod na přejezdech. I z těchto poznatků je zřejmé, že aplikace systému z jedné země nemusí pomoci v jiné zemi. 13.4.2010 15:19
OTÁZKA: Proč se masivně demontují blikající bílá světla na přejezdech? Sám jsem skočil přejezd na silnici I. nebo II. třídy u Šumperka, protože návěstí upozorňující na přejezd u krajnice (značky) silničáři zahrabali do sněhu a přejezd sám nebyl v šeru skoro vidět. A pak jsem koukal - místa, kde dřív blikalo bílé světlo, bylo přešroubováno plechem. A jak jsem se díky této zkušenosti koukal víc, je to dost častý jev. Že by se šetřilo? Pete
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: V zahraničí se tento prvek neužívá. Přináší samozřejmě výhodu v podobě možnosti jet rychleji, ale neznamená: Řidiči, jeď jak blázen a vůbec se nerozhlížej! Protože v minulosti existovala pouze jedna skříň pro světla, je na přejezdech, kde není funkce bílého pozitivního světla zřízena, tento otvor zaslepený. 13.4.2010 21:19
OTÁZKA: Dobrý den. Je v současné době certifikováno pro použití na SŽDC jiné zabezpečovací zařízení než to vyráběné AŽD? Není za vysokou cenou zabezpečených přejezdů i faktický monopol jediného dodavatele? Jenki
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Ano. Několik. 13.4.2010 21:19
OTÁZKA: Dobrý den, nebylo by i rozumné nějak poupravit předek lokomotiv, tak aby se případný náraz rozprostřel do větší plochy? Nebo nějaký "šíp" tak, aby auto bylo co nejdříve odhozeno stranou? Přijde mi, že nárazníky na lokomotivě jsou přímo ve výšce hlavy řidiče osobního auto a je to první věc, která do auta narazí a to ještě do nejméně pevného místa - tj. okénka auta a středový sloupek. Jan Motůrek
Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty ODPOVĚĎ: Dobrý den. Při střetu na přejezdu jde o tak velký nepoměr sil, že je prakticky jedno, jak vypadá předek lokomotivy. Konečným místem zásahu Hasičské záchranné služby SŽDC u nehod na přejezdech jsou místa až několik stovek metrů za přejezdem. Často je také auto narolováno při vzpříčení o pražce pod lokomotivu. Na autentické fotografie se můžete podívat na našem preventivně zaměřeném webu www.prejezdy.eu. 13.4.2010 21:20