Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se na bezpečnost na přejezdech

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 13. dubna 2010 do 15:00

OTÁZKA: Dobrý den, stále jste nám nevysvětlil proč někde je tzv. bílé světlo a jinde nikoli. Má to něco společného s bezpečnou funkcí. Děkuji JM Anonym
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě jestli se staré železniční přejezdy upravují podle nových norem. Respektive nejen závory a světla ale i zlepšení výhledových podmínek z vozu. Josef
OTÁZKA: Dobrý den, něco asi dělat jde, ale je vůbec nějak možné zamezit takové situaci, kterou jsem viděl před 14 dny, kdy jsem jel vlakem a trať křížila silnice, po které přejela přejezd přejela dodávka těsně před vlakem? Vůle byla tak 10 metrů. Kdyby mašinfíra nepřibrzdil (což naštěstí udělal už preventivně), tak by to asi dobře nedopadlo. Nenapadá mě, co proti takovýmto řidičům dělat - kromě povinných psychotestů (kterými by ale u nás asi neprošlo plno řidičů). Nemáte nějaký nápad? PP
OTÁZKA: Z Vaší dřívější odpovědi (máme 8 273 přejezdů, dovybavení všech by stálo 40 miliard) odvozuji, že kdyby ani jeden přejezd v současnosti nebyl vybaven signalizací, cena dovybavení jednoho přejezdu by byla v průměru 5 milionů Kč. To se mi zdá nějak hodně, za tuto částku postavíte v pohodě dva rodinné domy. Není to spíš podobně jako s dálnicemi, že jsou tyto práce značně předražené a chybí kontrola, zda se prostředky vynakládají účelně? Labaro
OTÁZKA: Dobrý den. Neplánojete nějaké akce ve spolupráci s policí pro zlepšení situace na přejezdech, napřiklad monitorování přejezdu kamerami a pod.? Vítek
OTÁZKA: Bílé světlo je na většině přejezdů výsměchem. Kdybych tam jel těch 50, tak tam nechám podvozek... Martin
OTÁZKA: Nemuzu si pomoct, ale podle me je zabezpeceni nasich prejezdu spatne. Pobyval jsem nejaky cas v UK a tam je prejezdu minimum a kdyz uz tam nejaky je tak je rekl bych az nad-zabezpecen. Proc se u nas snazime prijit leta na neco co uz ve svete funguje? Podobne je to s prechody pro chodce, na zapade jich je minimum a ty co tam jsou jsou oznaceny tak, ze je nelze prehlednout. Lukas
OTÁZKA: Je nějaká statistika, kdy za nehodu skutečně nemohl řidič, ale nefunkční singalizace (ať z jakéhokoliv důvodu)? Phoenix
OTÁZKA: Do kdy budou všechny železniční přejezdy vybaveny výstražným zařízením? Např. na trati do Hostomic je několik přejezdů, kde je sice STOP ale pokud z auta nevystoupíte, tak nemáte žádný rozhled. Brrr Martin
OTÁZKA: Dobry den, cas mezi tim, nez zacne blikat svetlo a prejede vlak, me prijde neskutecne dlouhy. Mam-li porovnat treba s Holandskem, kde se mi to zda byt sup sup, pripada mi, ze prave techto neskutecne dlouhych minut a svrbicich ruk na volantu ve fronte svadi k tomu to jeste "zkusit". Nepomohlo by treba trochu tuto dobu zkratit? Dekuji za odpoved. Hana
OTÁZKA: diky za odpoved na otazku ohledne mimourovnoveho krizeni, nicmene, neda mi to, nezeptat se na to, proc lze mimourovnove krizeni v nekterych zemich s velkou zeleznicni siti, jako je Velka Britanie vybudovat temer na vsech puvodnich prejezdech a u nas nikoli, byt i tam je to problem financi, legislativy a techniky? Myslim si, ze ackoli je to beh na dlouhou trat, ztraty na zivotech by se tak snizily primo drasticky. Mozna se ptam hloupe, nebo na spatnem miste, nicmene pokazde, kdyz vidim nejakou trat v zahranici, musim si klast otazku, proc tohle nejde u nas? Pavel C
OTÁZKA: Proč si myslíte,že se problemaika přejzdů ČD netýká, vždyť mezi oběťmi jsou často strojvedoucí, není to trochu nekolegiální přístup zástupce SŽDC organizace nedávno vyšlé z ČD? Anonym
OTÁZKA: Dobrý den, nebylo by i rozumné nějak poupravit předek lokomotiv, tak aby se případný náraz rozprostřel do větší plochy? Nebo nějaký "šíp" tak, aby auto bylo co nejdříve odhozeno stranou? Přijde mi, že nárazníky na lokomotivě jsou přímo ve výšce hlavy řidiče osobního auto a je to první věc, která do auta narazí a to ještě do nejméně pevného místa - tj. okénka auta a středový sloupek. Jan Motůrek
OTÁZKA: Dobrý den. Je v současné době certifikováno pro použití na SŽDC jiné zabezpečovací zařízení než to vyráběné AŽD? Není za vysokou cenou zabezpečených přejezdů i faktický monopol jediného dodavatele? Jenki
OTÁZKA: Dobrý den, Proč není věnována pozornost dostatečná pozornost rozhledovým poměrům na přejezdech ? Situace cca 90% z nich je naprosto tristní, už při jeho výstavbě muselo být projektantovi zřejmé, že řidič, který by chtěl splnit na 100% ustanovení zákona č.361/2000 SB. by musel z vozidla vystoupit a fyzicky vstoupit na koleje aby se dostatečně přesvědčil, že může s vozidlem bezpečně přejezd přejet. Dušan
OTÁZKA: Vždy se snažím na přejezdech rozhlédnout, jestli je cesta volná, bez ohledu na vypnuté signalizační zařízení, ale někde to moc nejde - přejezdy jsou často zarostlé, někde je dokonce umístěná protihluková stěna tak, že mi nezbývá než se spolehnout na signály... Nemělo by tohle být taky hlídané? Aby měl člověk, pokud se neřítí jako blázen a dodržuje předpisy, vůbec MOŽNOST vidět vlak na rozumnou vzdálenost a včas zastavit? Markéta
OTÁZKA: Proč se masivně demontují blikající bílá světla na přejezdech? Sám jsem skočil přejezd na silnici I. nebo II. třídy u Šumperka, protože návěstí upozorňující na přejezd u krajnice (značky) silničáři zahrabali do sněhu a přejezd sám nebyl v šeru skoro vidět. A pak jsem koukal - místa, kde dřív blikalo bílé světlo, bylo přešroubováno plechem. A jak jsem se díky této zkušenosti koukal víc, je to dost častý jev. Že by se šetřilo? Pete
OTÁZKA: Dobrý den, jsou nějaké předpisy na umístění a udržbu přejezdu? U každého přejezdu zastavuji a pečlivě se dívám kolem. Bohužel často není přes křoviska, stavby apod. vidět, jestli se tam nechovává mašina... Děkuji za odpověď, Kulíšek Anonym
OTÁZKA: Dobrý den, slyšel jsem, že zabezpečovací systém, který se používá na dráze na některých úsecích je již starší koncepce (řádově desítky let). Chtěl bych se Vás zeptat, jestli se chystá nějaká modernizace těchto zařízení. Radek
OTÁZKA: Dobrý den pane Hallo, většina tazatelů navrhuje investovat do vyšších forem zabezpečení a rozčiluje se nad tím, že nejsou všude závory. Proč má ale stát investovat peníze stále více do něčeho, co je již jasně stanoveno zákonem i v současné podobě, tj. nic nebliká = platí výstražný kříž = před přejezdem se musím přesvědčit o tom, že mohu přejezd bezpečně přejet, resp. bliká červená = nikdy nevjíždím... Děkuji za odpověď. Karel Prachař
OTÁZKA: dobry den, z meho pohledu je jasne, ze valnou vetsinu nehod zpusobuji nepozorni, nebo neukazneni ridici. Co se chci ale zeptat, je zde nejaka snaha CD v budoucnu nahradit nynejsi prejezdy prejezdy mimourovnovymi, jak to lze videt v mnoha zemich tzv zapadni Evropy? Chapu, ze se jedna o velice nakladnou vec, ovsem zaroven vidim, kde se u CD penezmy mrha, coz je ovsem jina otazka. Uvazuje stat, potazmo CD o necem takovem? Diky za odpoved. Pavel C
OTÁZKA: Nemyslíte, že je čas nasadit k šraňkám personál, který je bude hlídat? Možná by to zapůsobilo i na řidiče . Díky za odpověĎ Jana
OTÁZKA: Četl jsem dnes v novinách o sabotáži na přejedu. Někdo vyřadil výstražné zařízení z provozu. Stává se to často? Anonym
OTÁZKA: Máte nějaký výzkum chování řidičů na přejezdech? Ty letošní čísla jsou jenom shoda náhod, nebo opravdu jezdíme jako šílenci? Nemyslíte, že si občas "blbečci" jen mají potřebu zahrát ruskou ruletu? anonym
OTÁZKA: Dobry den. Mam na Vas par otazek. Prosim o jejich zodpovezeni a predem dekuji za odpovedi. 1. Proc na nekterych prejezdech neblika vubec zadne svetlo? Cervena asi blika, kdyz jede vlak, kdyz je ale volno, tak bile neblika. Vypada to, ze prejezd nefunguje, nechce se mi mu moc verit. 2. Na jakem principu fuguje spousteni vystrazneho zarizeni? Po projeti vlaku nejakym usekem? Vahove zatizeni, senzor? 3. Proc se tedy nevybuduji na vsech prejezdech zavory? To by bylo az tak financne narocne? Nehod na prejezdech se zavorami musi byt podstatne mene, ne? Kdyz nekdo prehledne cervene svetlo, napriklad pri slunicku, chapu to, ale zavory projet, to uz by bylo moc... 4. Kam tedy volat, pokud mame pochybnosti o funkcnosti vystrazneho znameni prejezdu? 5. Jaka je pravdepodobnost, ze by vlak projel, aniz by vystrazne znameni nejak opozornovalo? Jeste jendou diky Honza Vtípil
OTÁZKA: To je tak drahé dát na přejezd závory? O kolik to vyjde dráž, než přejezd jen se semaforem? Jaroslav Malý
OTÁZKA: Zdravím Vás. V posledních dnech se s nehodami na přejezdech roztrhl pytel. Jak se tomu dá předcházet? Chyba je v naprosté většině případů na straně řidičů osobních vozidel... Každý řidič musel projít autoškolou nebo školeními, kde se o přejezdech určitě mluví, tak kde je chyba? Osvěta je sice dobrá a chválihodná věc, ale ti lidé, kteří riskují na silnicích patří zrovna k těm, kteří si preventivních akcí nevšimnou, protože jen spěchají a nemají ani čas přemýšlet nad možnými riziky při řízení. Co byste vzkázal těmto lidem? Petan
OTÁZKA: Pořád se mluví o nehodovosti v Česku, jak jsou na tom ale jinde? Máme asi nejhustší železniční síť na světě, je tedy logicke, že u nás bude v absolutních číslech nejvíc nehod Anonym
OTÁZKA: Proč na některých přejezdech nebliká bílé světlo, začne blikat až červené doprovázené zvukovou signalizací? Jedná se o přejezd, kde není zrovna dobrá viditelnost. Na jiném, kde je viditelnost o dost lepší, bliká stále bílé světlo, červené pak samozřejmě v době průjezdu vlaku. anonym
OTÁZKA: Byl jsem spolujezdcem ve voze, který srazil vlak. Nehoda se stala na přejezdu se 2 kolejemi na slilnici II. třídy. Podle všech indicií došlo k tomu, že ručně spouštění zabezpečovací zařízení bylo spuštěno pozdě. Technický stav přejezdu absolutně neodpovídá komunikaci II. třídy. Správa ždc tomuto nevěnuje absolutně žádnou pozornost. Opravdu si myslíte, že všichni řidiči se najednou zbláznili a začínají jezdit pod vlaky? Můžu Vás ujistit, že během max. 2 sec. během kterých jsme měli možnost něco udělat od doby kdy jsme zpozorovali vlak neuděláte vůbec nic. Správa nemá zájem udělat nic proto, aby došlo ke zkvalitnění zabezpečovacích zařízení, stavu přejezdů a eventuleně i rozborů rozhledových poměrů na nich. To jsou základní věci, které by se kromě další osvěty měly v brzké době provést .... Zdeněk Trnka
OTÁZKA: Když vidím, v jakém jsou některé přejezdy stavu, nevěřím tomu, že vždycky fungují. Anonym
OTÁZKA: Při diskusích o snížení nehod na žel. přejezdech se stále vyhýbáte možnosti rasantnímu zvýšení počtu automatických závor. Zajímalo by mne, zda nějaká studie zjistila o kolik % by klesl počet nehod při jejich větším zavedení. V Třebíči ve čtvrti Horka Domky byly dvoje klasické závory. Nikdy se tam nestala nehoda. Po jejich zrušní jsou tam jenom světla - a výsledkem je již jeden střet os. auta s vlakem. Děkuji za reakci. Svoboda F.
OTÁZKA: Co ma podle Vas clovek delat, kdyz prijede ke zrejme porouchanemu prejezdu (blika cervena, zavory dole, vlak nejede treba pul hodiny). Cekat dal? Otocit se (ne vzdy to jde) a hledat jinou cestu? Jet na cervenou? Jan Novak