PNEUPORADNA

velikost textu:
vydáno 22.6.2004 12:00
Ptejte se na vše co vás z oblasti pneumatik zajímá.
Na vaše otázky týkající se pneumatik odpoví odborníci z PIRELLI a AZpneu.

Poznámka: Nejde o on-line rozhovor.



Vážení čtenáři, vzhledem k velkému množství dotazů může trvat jejich zpracování déle. Odpovědi jsou uveřejňovány vždy ihned po jejich obdržení od partnera pneuporadny. O nových odpovědích Vás budeme vždy informovat na stránkách http://pneu.idnes.cz. Děkujeme za pochopení.
Z technických důvodů budou odpovědi na otázky zveřejněny později. Děkujeme za pochopení.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 31. prosince 2004 do 13:00

OTÁZKA: Vím, že asi nelze odpovědět přesně, ale přece se zeptám: jaká by asi měla být "životnost" pneu v km? Řekněme pneu základní kategorie, běžný osobní vůz s dobrou geometrií a tlumiči v běžném provozu (žádné brzda plyn a zatáčky smykem). Je v tomto parametru rozdíl mezi letními a zimními, pokud jsou správně používány? V testech jsem takové údaje nenašel, ale slyšel jsem, že skutečně kvalitní pláště by měly vydržet 50 000 km (teď jsem najel na "barumkách" 175/70R14 něco přes 40 a už to mají "za pár") Děkuji.
ODPOVĚĎ: Viz předchozí odpovědi. Velmi těžko lze uvést garantovanou hodnotu kilometrového výkonu. Je to vždy souhrn několika aspektů. Při správném používání letních a zimních pneumatik rozhodněte prodlužujete jejich životnost a výkonnost.
Odpověď: Pirelli 27.5.2004 8:50
OTÁZKA: Pokud mám při jízdě drtivý podíl dálnice (rychlost nad 160 km), jak mámpsrávně nafukovat pneumatiky? Tabulkové hodnoty nebo je lepší pneu mírně podhustit, resp. přehustit. Vláďa
ODPOVĚĎ: Rozhodně dodržujte předepsané tabulkové hodnoty. Podhuštění způsobuje nadměrné stlačení pneumatiky, což vede k zahřátí, které pneumatiku opotřebovává (v ramenech) a to tím více, čím rychleji se jede. Je-li pneumatika příliš nahuštěná, střední část běhounu se opotřebovává příliš rychle. Pouze správny tlak ve vašich pneumatikách umožnuje optimální výkon.
Odpověď: Pirelli 27.5.2004 8:51
OTÁZKA: Jak bych měl korigovat tlak v pneumatikách předepsaný výrobcem při, dejme tomu, -15 stupních Celsiových? Jimmi
ODPOVĚĎ: Vždy vycházejte z doporučeného tlaku, který se měří před započetím jízdy (ve "studeném" stavu). Tlaky pneumatik mohou mít různé hodnoty pro přední a zadní pneumatiky. Nedoporučeje se upravovat tlak v závislosti na venkovní teplotě. Jen můžeme připomenout, že čím více je pneumatika namáhána nákladem, zatížením, tím více musí být nahuštěna.
Odpověď: Pirelli 27.5.2004 8:51
OTÁZKA: Měli by se pneumatiky na přední nápravě, resp. na straně motoru,nafukovat více než zadní,pokud ano, o kolik, nebo je lepší nafouknout pneumatiky obou náprav ve stejném poměru,50:50 ?Děkuji za odpověď. Tomáš
ODPOVĚĎ: Znovu připomínáme nutnost dodržovat doporučené tlaky od výrobce, které se mohou lišit pro přední a zadní nápravu. Správně nahuštená pneumatika, kromě zajištění bezpečnosti a optimální výkonu vám snižuje spotřebu paliva. Rozdíl tlaku 1 baru při rychlosti 130 km/hod představuje řádově úsporu o 7% !
Odpověď: Pirelli 27.5.2004 8:52
OTÁZKA: Dusík, dusík, dusík. Kde kdo o tom diskutuje, jsou skalní příznivci i odpůrci. Je huštění pneu dusíkem opravdu výhodné - v čem jsou přednosti? V prázdné pneu je vzduch, když ji dofouknu dusíkem, bude tam stále třetina vzduchu, nevadí to? Houn
ODPOVĚĎ: Jak bylo zde již mnohokrát uvedeno, správný tlak v pneumatice je jedním z hlavních faktorů ovlivňující její vlastnosti, opotřebení, valivý odpor a tím i spotřebu paliva. Použití „dusíku“ (speciální plyny na huštění na bázi dusíku) zajišťuje neměnnost tlaku v pneumatice i po jejím zahřátí. Pokud bude v pneumatice se speciálním plynem větší poměr vzduchu, snižuje se tak účinek speciálního plynu, ale zásadní problém v tom není.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 15:57
OTÁZKA: Díky omezenosti prostředků jsem nucen koupit pouze dvě pneu, předpokládám že nejlepší bude je dát do předu (mám náhod na předek) a zimní vcelku sjeté nechat dočasně vzadu, než koupím dlaší dvě, je to přípustné? Bukyn
ODPOVĚĎ: Rozhodně nedoporučujeme jezdit na zimních (a ještě opotřebených) pneumatikách v létě. Dvě nové pneumatiky je nejlepší použít na přední, hnanou nápravu.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 15:57
OTÁZKA: Co říkáte na pneu zn. Barum Bravuris? Podle mě jsou v poměru cena/výkon na tom nejlépe? Gogol
ODPOVĚĎ: Barum Bravuris je slušná pneumatika českého výrobce, velmi prodávaná a oblíbená. Je vylepšením předcházejícího modelu Bravura, hlavně co se týče jízdy na mokru, životnosti a hlučnosti. V poměru cena/výkon vychází velmi dobře, ale je nutné dodat, že nedosahují takových kvalit jako pneumatiky dražších, předních výrobců.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 15:58
OTÁZKA: Dobry den, Zajimalo by me co znamena tzv. husteni plynem? Jake to ma vyhody ci nevyhody. O jaky plyn se jedna? Takto nahustene pneu se pry znaci cervenou cepickou ventilku? Tomas
ODPOVĚĎ: Jak jsme již zde psali, speciální plyn pro huštění pneumatik má příznivé vlastnosti, nezpůsobuje tolik změnu tlaku za provozu a tím je šetrnější k pneumatice. V pneuservisech takto nahuštěná kola označují červenou čepičkou na ventilku.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 15:58
OTÁZKA: zajimalo by mne, zda se maji zimni pneumatiky hustit na vyssi tlak, nez na stejnem aute letni. V navodu k felicii pisi ze o 20 kPa. U navodu k jinemu autu (memu soukromemu) naopak striktne doporucuji hustit stejne. Jenze, koukal jsem (u sveho auta) na vzorek prednich zimnich pneumatik, byl o trosku sjetejsi na krajich! Podotykam, ze jsem si tlak pravidelne kontroloval, byl v poradku. Nahusteno mam plynem. Tomas J.
ODPOVĚĎ: Každopádně doporučujeme huštění pneumatik uváděné výrobcem, nestejnoměrné sjíždění pneumatik může být způsobeno jinými vlivy, např. přetěžování vozidla, špatný stav podvozku, stylem jízdy atd.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 15:58
OTÁZKA: Dobrý den, mám pneu Barum Bravura 195x50-R15 (auto R Megane)pneu jsou dosti hlučné-hučí,dělají tz. plošky hlavně u zadních kol, po přehození na přední,se dezen opět trochu srovná,ale tento jev se opakuje,tlumiče,geomet.jsou dobré.Čím to může být? Špatné pneu, tlak, nevím, vyzkoušel jse vše.Mají najeto 25tis.km a vzorek cca 4-5mm.Na zimních to bylo tiché auto.Děkuji za odpovědˇ.S pozdravem Englisch Roman Englisch
ODPOVĚĎ: U některých pneumatik se po opotřebení projevuje větší hlučnost. Výrobce Barum nahradil ve výrobě pneumatiku Bravura novějším modelem Bravuris, u které uvádí snížení hlučnosti a zlepšené jízdní vlastnosti. Bohužel, s vyšší hlučností se setkáváme často, nevím, co poradit, každopádně dodržovat správný tlak a při výběru nových pneumatik radíme připlatit za vyšší kvalitu u výrobců dražších pneumatik.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 15:59
OTÁZKA: Dobrý den.Mají se pneumatiky pro jízdu převážne na dobrých silnicích a dálnících nafukovat o 0,2 atm. více než je doporučeno u výrobce? Nebo se jedná o starou pověru? Existují nějaké letní pneumatiky v rozměru 165/70 13 lepší než jiné? Větší kilometrový výkon, bezpečnější jízda při dešti, nižší hlučnost? Děkuji za odpověď. Kožnar Boris Kožnar
ODPOVĚĎ: Doporučujeme dodržet přesné huštění pneumatik uváděné výrobcem. Zvýšení tlaku používat pouze při vyšším zatížení vozidla. Co se týče kvality pneumatik, rozdělil bych je do tří kategorií, nízká, střední a vysoká kvalita. Vlastnosti nejlevnějších pneumatik nemohou být srovnatelné s pneumatikami nejvyšší kvality, tedy i nejdražšími. O největší kilometrový výkon se snaží Michelin, na mokru vítězí Pirelli, o nízkou hlučnost se v tomto rozměru snaží pneumatika Dunlop SP30.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 16:00
OTÁZKA: Zvažuji koupi pneumatiky pro Škodu Octavia - Good Year Eagle NCT5 - 91H, v rozměru 195/65 R15..jedná se o pneumatiku v ceně cca. 2 200,- Kč. Jaký je Váš názor na tuto koupi ? Děkuji Petr
ODPOVĚĎ: Pneumatika Goodyear Eagle NCT5 je velmi kvalitní pneumatika, která svými vlastnostmi přispívá k ochraně životního prostředí (úspora pohonných hmot), vyznačuje se výbornou přilnavostí, nově vyvinutá směs s obsahem oxidu křemičitého (silica) snižuje spotřebu energie pro pohon pneumatiky. Rychlostní index H (do 210 km/h) je pro Škodu Octavii dostatečný, můžeme nákup této pneumatiky doporučit.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 16:00
OTÁZKA: Dobrý den. Povedlo se mi přes zimu špatně skladovat (uložit) letní pneumatiky (na discích), které ted při nižší rychlosti hučí. Existuje nějaký trik jak urychlit jejich "narovnání" nebo se to spraví pouze časem? Díky za odpověd. LM
ODPOVĚĎ: Hučení pneumatik může být způsobeno také jejich opotřebením. Setkáváme se s případy, kdy pneumatiky jsou hlučnější při opotřebení větším než 50% (převážně u pneumatik levnějšího typu). Špatné skladování může, dle mého názoru, způsobit vibrace a chvění pneumatik za jízdy, které se přenáší na celé vozidlo. O nějakém triku na „narovnání“ nevím.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 16:01
OTÁZKA: Dobrý den.Mohl,byste mi prosim sdělit,pruměrný kilometrový pruběh,např.195-60-15 při uvaze běžného provozu,popř. srovnání několika značek(PIRELLI,MICHELIN,CONTINENTAL a DUNLOP)Děkuji. VV
ODPOVĚĎ: Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. Výrobci uvádějí kilometrový výkon v rozmezí 25 – 50 tisíc km, setkali jsme se však s lidmi, kteří tvrdí, že najeli na pneumatikách značky Michelin více než 60 tisíc km. Záleží na mnoha ovlivňujících podmínkách, jako je správné huštění pneumatik, styl jízdy, také záleží na voze, na kterém jsou pneumatiky obuty (u moderních vozů s vysokým točivým momentem se uvádí prokluz až 30%).
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 16:01
OTÁZKA: Vyplati se Pneumix nebo je to jen tuningova zbytecnost? JaF
ODPOVĚĎ: Hlavní předností speciálního plynu na huštění pneumatik je velmi nízká objemová roztažnost při vyšší teplotě. V pneumatikách nahuštěných tímto plynem se během jízdy nezvyšuje tlak vlivem zvýšené teploty za jízdy, což příznivě ovlivňuje opotřebovávání pneumatiky a její jízdní vlastnosti.
Odpověď: Pneu MAX 10.6.2004 16:02