Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

PNEUPORADNA

velikost textu:
vydáno 22.6.2004 12:00
Ptejte se na vše co vás z oblasti pneumatik zajímá.
Na vaše otázky týkající se pneumatik odpoví odborníci z PIRELLI a AZpneu.

Poznámka: Nejde o on-line rozhovor.



Vážení čtenáři, vzhledem k velkému množství dotazů může trvat jejich zpracování déle. Odpovědi jsou uveřejňovány vždy ihned po jejich obdržení od partnera pneuporadny. O nových odpovědích Vás budeme vždy informovat na stránkách http://pneu.idnes.cz. Děkujeme za pochopení.
Z technických důvodů budou odpovědi na otázky zveřejněny později. Děkujeme za pochopení.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 31. prosince 2004 do 13:00

OTÁZKA: Zatim tady nikdo nevznesl dotaz ohledne rychlostni a hmotnostni kategorie pneumatik. Jezdim s vozem Citroen XM a velmi casto mivam vuz zatizeny na maximum (i vice). Mam pneumatiky 195/65/15 91 T. Existuji v tomto rozmeru a teto rychlostni kategorii pneumatiky s vyssim hmotnostnim indexem nez 91? Fido
ODPOVĚĎ: Podle našich informací se vyrábějí zesílené pneumatiky v rozměru 195/65/R15 pouze v provedení 95 T a 95 H. (hmotnostní index 95 - pro hmotnost vozidla 2300kg / hmotnost na 1 kolo 690kg, rychlostní index T - do 190 km/h, H - do 210 km/h)
Odpověď: Pneu MAX 16.7.2004 16:01
OTÁZKA: mám Š Fábii - jaké nové letní pneu je nejlepší.děkuji za odpověď a přeji pěkný den. jaroslav novotný
ODPOVĚĎ: Jednoznačně nelze odpovědět, jako nejkvalitnější doporučujeme pneu Continental a Michelin, záleží však na tom, kolik toho za rok najezdíte a kolik tedy jste ochoten do pneumatik investovat. Platí tady jako obecně, že za vyšší kvalitu se platí.
Odpověď: Pneu MAX 16.7.2004 16:01
OTÁZKA: Při přechodu na letni pneu se mi dostaly na Octavii 1.6 pneu Debica FURIO, přiznam se že jsem je koupil z druhé ruky i s alu disky a na vnitřni straně jsou sjete mirné plošky jako schody. Přesto že jsem si o nich přečetl že to jsou licenční Goodyear a že jsou tiché je slyšet dosti silné hučení. Jeto způsobeno již zmíněnymi ploškami, nebo je to gumou ?? Děkuji za odpověď. Kami
ODPOVĚĎ: Podle našich zkušeností nepatří pneu Debica mezi příliš kvalitní. Problémy jsme zaznamenali hlavně s životností a kvalitou běhounu. Doporučuji příště zvolit kvalitnější obutí.
Odpověď: Pneu MAX 16.7.2004 16:02
OTÁZKA: Mám Škoda Fabia Combi 1,4(50kW) a pneu ContiEcoContact EP 185/60R14 82T. Tlak v pneumatikách poctivě kontroluji cca 1 za měsíc. Dodržuji tlak výrobce (i při plném zatížení na dovolenou). Pozoruji (po cca 30 000km), že jsou všechny pneumatiky sjeté na krajích (zbývá cca 1,5mm) oprostřed je cca 4mm. Má toto nesouměrné sjíždění nějakou příčinu? Kde se kontroluje hloubka dezénu 1,6mm, všude po celé šířce, nebo jen uprostřed (tam je také indikátor). Děkuji za odpověď. Miloš
ODPOVĚĎ: Dle mého názoru je toto v pořádku, některé pneumatiky jsou konstruovány tak, že úplně na krajích je hloubka dezénu menší. (pokud tedy máte správně nahuštěno, jinak by to mohl být způsobeno podhuštěním) Přesněji nedokáži poradit, bez toho, aniž abych pneu viděl. Pokuste se ještě poradit s odborníky ve vašem okolí, kteří by si pneumatiky prohlédli.
Odpověď: Pneu MAX 16.7.2004 16:03
OTÁZKA: Je přípustné použít na jedné nápravě pneu 185/65 R14 a na druhé 195/85 R14.Oba rozměry jsou uvedené v TP jako povolené.Díky. Jury
ODPOVĚĎ: Přesné znění ve vyhlášce nedokážu citovat, rozhodně rozdílné rozměry na nápravách nedoporučím. (navíc rozměr 195/85/R14 je zřejmě uveden nesprávně)
Odpověď: Pneu MAX 16.7.2004 16:05
OTÁZKA: Dobry den. Mam Volvo XC90. Na zadni naprave se mi nadmerne sjizdi vzorek z venkovni strany asi tak v 60% a to postupne od vnejsi strany ke vnitrni.Rozdil mezi vnitrni a vnejsi stranou je pred nutnou vymenou pneu 3mm. Neni to geometrii, ta byla zkontrolovana nekolikrat. Ser. technik Volva rika,ze opotrebeni je zapricineno vyskou auta. Je to pravda? Mam zname,co maji podobna auta,ale od jinych vyrobcu a takovy problem nemaji. Upozornuji,ze nejezdim nejak specialne ostre. Soucasne mam smerove pneu ContiPremiumContak 235/65/R17. Napadlo me pouzit nesmerove pneu a ty po napr.15000km otocit na stejne polose [vnitri za vnejsi stranu]. Co vy na to? A take vas prosim o doporuceni nejlepsich pneu na nasem trhu. Mockrat dekuji. Jarda
ODPOVĚĎ: Nepravidelné opotřební pneumatiky je většinou projevem nastavení vozu, geometrie náprav atd. Rozhodně se nedoporučuje zaměnit směr otačení pneumatik, pouze na ose a vždy zachovat původní směr. Z produkce můžeme doporučit originální výbavu Pirelli 235/65R17TL 104HRBM+S(e) SC-STR (Scorpion STR)
Odpověď: Pirelli 16.7.2004 16:08
OTÁZKA: Na modifikovane Octavii RS, jsem na 205/45/R17 ContiSportContact 2 najel 18tis km. Vzorek jiz temer neexistuje. Pri hledani nahrady jsem precetl mnoho testu v odbornych casopisech. Pneu ktere mam byly hodnoceny velmi pozitivne, ale pri trochu sportovnejsim stylu jizdy mi jejich zivotnost prisla dost kratka. Poradite prosim pneu, ktere by vydrzely o neco dele. Diky Martin
ODPOVĚĎ: Nelze jednoznačně odpovědět. Životnost pneumatiky je ovlivěna celou řadou faktorů, od správného výběru, dodržování správného tlaku huštění, vyvážení, geometrie až po styl řízení. Můžeme doporučit pouze odbornou radu prodejce, který by měl na základě zmíněných kritérií a dalších specifikací navrhnout optimální volbu (z nabídky Pirelli : PZero)
Odpověď: Pirelli

Naprosto stejný problém jsem řešil s těmito pneu na svém voze, VW Golf se silnějším naftovým motorem. U vozů s vyšším výkonem a hlavně s motory s vysokým kroutícím momentem uvádějí výrobci prokluz hnané nápravy až 30%! Přídáme-li k tomu sportovní jízdu, brždění.. je zátěž pro pneu velmi velká. Už jsem si zvykl, že kupuji vždy dvoje pneu na přední nápravu a k tomu jedny na zadní. Pneumatiky s vyšším kilometrovým výkonem propaguje Michelin, za zváženou stojí také použití sportovně stavěných pneu BF Goodrich, s tvrdší směsí.
Odpověď: Pneu MAX 16.7.2004 16:09
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala proč se neustále propagují pneu letní a následně zimní (pravděpodobně spíše kvůli zvýšení obratu prodejců). Kupuji pneu na celý rok. Nebo se snad celoroční již neprodávají?? Helča
ODPOVĚĎ: Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je zásadní. Zimní pneumatiky nejsou konstruovány jen pro jízdu na sněhu a zledovatělých površích, ale také pro provoz za všech zimních podmínek (nízká teplota, voda, rozbředlý sníh atd.) Proč používat zimní pneumatiku? Zimní pneumatika je vyrobena za použití odlišných směsí než letní (silika) což umožňuje lepší ovladatelnost při nízkých teplotách a schopnost účinného brzdění, dále má hlubší dezén, více drážek (lepší přilnavost, záběr, trakce) specifikcký tvar a rozložení bloků gumy což zabraňuje akvaplaninku, zlepšuje odvod vody ze stopy pneumatiky. Zimní pneumatiky mají rozhodně opodstatnění pro bezpečný a komfortní provoz.
Odpověď: Pirelli

Celoroční pneumatiky jsou určeny spíše pro mírnější klimatická pásma. Pro naše podmínky, kdy teploty v zimě klesají hluboko pod nulu a velkou část zimy je na cestách sníh, nejsou příliš vhodné. Jejich středně měkká směs v zimě a na sněhu moc "nefunguje" a v letních vedrech se zase příliš opotřebovává. Dají se doporučit, když jezdíte málo a v zimě téměř vůbec.
Odpověď: Pneu MAX 16.7.2004 16:10
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych znát názor odborníků na ne/bezpečnost? nouzového řešení při defektu (např. tehdy, když už není k dispozici rezerva, a kde z různých důvodů nelze opatřit novou pneu) vložením duše - z vlastní zkušenosti a podle vyjádření technika Daimler-Benz vím, že poměrně rozšířený názor, že to nevadí může být fatální. Na špatném povrchu silnice se disky častým brzděním ohřejí tak, že se vzduch v duši rozepne až explozivně rozerve plášť - když se to stane na přední, je konec. Ing. Dobiáš
ODPOVĚĎ: Tento dotaz předpokládá velmi neobvyklou konstalaci skutečností. Je velmi nepravděpodobné, že bychom u sebe ve vozidle měli duši, byli bychom schopni ji do kola vložit a nahustit.Pokud se ocitneme v servisu bude nám defekt opraven standardním postupem! V principu, vložení duše do bezdušové pneumatiky nepředstavuje výrazné riziko, před několika lety byly dušuvé pneumatiky zakladní výbavou všech světových producentů automobilů a rozhodně nedocházelo k přehrátí. V případě defektu se vnitřní část pneumatiky prohne dovnitř a to může při vložení duše znamenat nebezpečí proražení samotné duše. Pokud by tedy místo defektu z vnitřní strany nebylo dostatečně začištěno může tato nerovnost, ostrá hranka postupně proděravět duši.
Odpověď: Pirelli 3.8.2004 10:19
OTÁZKA: V servise mi sdělili, že z hlediska valivého odpo ru jsou nejvhodnější profily 60 či 65. Styčná plo cha pneu se zemí je prý cca pořád stejná, ale při nižším profilu se obdélníček styku zvětšuje do šíř ky a přeženu li nakonec vznikne tečna a ta nemá odpor skoro žádný. Je to pravda Tomáš
ODPOVĚĎ: Jednoznačně to nelze potvrdit. Vždy je nutné brát v úvahu vhodnost rozměru pneumatiky pro dané vozidlo. Velmi stučně lze konstatovat, že širší rozměr pneumatiky s nižší bočnicí má větší valivý odpor.
Odpověď: Pirelli 3.8.2004 10:20
OTÁZKA: Dobry den v poslednej dobe sa zacinaju objavovat kryty ventilkov s kontrolou tlaku pneumatiky. Chcel by som sa spyatat na akom principe toto riesenie funfuje a nakolko s nim mate skusenosti, resp ci ho mozno povazovat za spolahlive. Peter Novotny
ODPOVĚĎ: Bohužel s takovým zařízením jsme se nesetkali a mamé velké obtíže při představě jak by kontrola tlaku pneumatiky mohla být znárorněna na ventilku! Pirelli v této oblasti kontroly tlaku a teploty pneumatiky disponuje unikátním bezpečnostním systémem X-Pressure. Toto zařízení je namontované v pneumatice, vnitřní části (ne na disku) což zabraňuje poškození senzoru během montáže a demontáže pneumatik, monituruje tlak a teplotu pneumatiky. Odeslaná data se zobrazují uvnitř automobilu prostřednictvím signálu, který je přenášen přes radiovou frekvenci. V případě jakékoli odchylky se na palubní desce rozsvítí čidlo a zvukový alarm bude signalizovat, na kterém kole se objevil problém. Toto umožňuje řidiči zachování neustálé kontroly nad funkcemi automobilu.
Odpověď: Pirelli 3.8.2004 10:20
OTÁZKA: Má letní pneumatika nějak omezenou životnost, nepočítáme-li její ojetí? Díky za odpověď. T
ODPOVĚĎ: Pneumatiky jsou konstruovány tak, aby při užití za všech adekvátní podmínek byl uživatel po celou dobu jejich životnosti schopen maximálního výkonu. Na obecnou životnost pneumatiky má vliv péče (jakékoli čistící prostředky snižují ochranný faktor, rozrušují plasticitu povrchu atd.), extrémní přetěžování, těžké klimatické podmínky (zvýšené dávky slunečního svitu, extrémní působení nízkých teplot), samozřejmě užití a celá řada dalších faktorů . Dá se tedy říci, že letní pneumatika může vzhledem k hlouce svého dezénu a předpladu kilometrového výkonu bezproblémově fungovat 4-5 let. Jakékoli již zmíněné vlivy snižuji tuto hranici.
Odpověď: Pirelli 3.8.2004 10:22
OTÁZKA: Měl jsem potíže s vyvážením kol zvláště při vyš ších rychlostech.Pomohlo až dovážení přímo na voze Doporučujete nebo je i jiné řešení Tomáš
ODPOVĚĎ: Současná garážova technika (vyvažovací stroje) přesně diagnostikuje případné odchylky , házivost atd. Komplet = pneumatika + ráfek pokud je již vyvážen na vyvažovačce své nastavení nemění při montáži na vozidlo. Dovažovaní na vozidle je zpravidla pouze řešení problému nastavení vozu, zde dopouřujeme odstranit závdu v autoservisu a tím se vyhnout dovažovaní na vozidle.
Odpověď: Pirelli 3.8.2004 10:22
OTÁZKA: mam pneu Uniroyal Raintyre, s oznacenim oblacku s destem. Pouzivam je jako zimni, ale slysel jsem ze jsou to univerzaly. Muzete mi k tomu rict neco bliz? Jake jsou podminky pouziti pneumatik se symbolem destniku nebo deste obecne? Dekuji Medick
ODPOVĚĎ: Pneumatiky Uniroyal s označením Raintyre (se symbolem deštníku) jsou speciálně konstruovány tak, aby se zlepšily jejich jízdní vlastnosti na mokré vozovce (ochrana proti aquaplanningu, lepší přilnavost na mokru díky složení směsi). Pneumatiky Uniroyal Rainsport a Rallye jsou letní pneumatiky, zimní pneumatiky vyrábí Uniroyal s označením MS Plus.
Odpověď: AZpneu 4.8.2004 10:31
OTÁZKA: Jak kvalitní jsou tuzemské pneumatiky Barum s slovenské Matador v porovnání s těmi zahraničními. Vyplatí se koukat po testech nebo zvolit levnější pneumatiky (Barum, Matador) Děkuji za odpověď. Kratochvil
ODPOVĚĎ: Pneumatiky Barum a Matador spadají do nižší střední třídy, záleží na konkrétním použití, počtu kilometrů ujetých za rok a typu vozidla. Pokud najezdíte hodně kilometrů nebo pokud vlastníte sportovnější vůz, doporučujeme použít pneumatiky dražších značek, které svými výkony tuzemské výrobce pneumatik předčí.
Odpověď: AZpneu 4.8.2004 10:31