Když v roce 2005 představila Alfa Romeo model 159 jako náhradu za 156, byl ten již na ústupu ze slávy. Vzhledem k tomu, že se představil na podzim 1997, byl již na trhu dost let na to, aby se i ta nejširší veřejnost dozvěděla o mnohdy fatálních problémech, jež tento vůz trápily.
|
Aby se podobná situace neopakovala, bylo rozhodnuto vyvinout model 159 od čistého listu papíru. To znamená, že je opravdu zcela novým vozem a ze "156" vlastně převzal pouze vznětové motory, které však slabinou původního vozu rozhodně nebyly, spíše naopak.
Lépe to již Italové vymyslet nemohli. Bohužel 159 na prodejní úspěchy své předchůdkyně nenavázala.
Loni se potichu odplížila z výroby, prozatím bez nástupkyně. V bazaru to ale i kvůli tomu může být zajímavá neprávem opomíjená kráska.
Alfa 159 se zrodila v době, kdy skupina Fiat Auto kooperovala s koncernem GM. Tato spolupráce poznamenala vůz možná víc, než si mnozí přáli. Už v průběhu života "156" byl nabízen motor s přímým vstřikováním benzinu JTS. Ten však byl pouhou evolucí původního novodobého TwinSparku. Na starý blok se nasadila nová hlava a bylo to. V praxi tak i tento motor spotřebovával olej.
Jak vybratShánějte: Neberte: |
Ve "159" se v motorech JTS pokračovalo, avšak s původním již nemají pranic společného. S bloky z hliníkové slitiny se jedná o řadu L61 z produkce GM. Jak menší 1.9, tak i od ní odvozený 2.2 mají navíc rozvody poháněné řetězem. To je další odlišnost oproti staršímu motoru. Bohužel hlavně na větším 2.2 JTS jsou rozvody největší a vlastně jedinou vážnější slabinou. Vše začíná v okamžiku, kdy se rozsvítí kontrolka řízení motoru.
Důvodem je rozhozené časování a příčinou toho je vytahující se řetěz. K jeho přeskočení ale obvykle nedojde. Řešením je výměna řetězu s příslušným napínákem za modifikovaný, což zabere čtyři hodiny práce a jen materiál vyjde na zhruba 10 000 Kč.
Italská sexbombaAlfa Romeo 159 v testu ČTĚTE ZDE |
Na rozdíl od zážehových motorů jsou ty vznětové plodem vlastního vývoje. Pokud neprahnete po výkonu, pak nejlepší volbou je asi původní 1.9 JTDm s rozvodem OHC a 88 kW.
Na co dát pozor
|
Výkonnější se 110 kW sice jede lépe, avšak ukrývá v sobě strašáka v podobě zadírajícího se ložiska vodní pumpy. Vzhledem k tomu, že je poháněná ozubeným rozvodovým řemenem, většinou dojde k jeho přetrhnutí. K setkání ventilů s písty ale zpravidla nedojde.
Obvykle totiž vše skončí "pouhým" prasknutím vahadel, přes která jsou ventily ovládány. Druhá častá závada postihuje vířivé (swirl) klapky, rozdělující sací potrubí vždy na dvě části. A zatímco třeba u Fordů či BMW se umějí dokonce utrhnout a následně být nasáty motorem, u agregátů Alfy Romeo většinou jen zatuhnou v uzavřené poloze, takže znemožní vstup vzduchu příslušným kanálem.
Na to většinou reaguje řídicí jednotka tím, že motor "hodí" do nouzového režimu. Bohužel klapky nelze v potrubí nijak rozhýbat, takže se musí kompletně vyměnit. To ovšem vyžaduje demontáž rozvodů spolu s čerpadlem Common-Railu, takže práce na mnoho hodin i pro zkušeného mechanika.
Předchozí Alfa 156 proslula konstrukčně propracovaným podvozkem s lichoběžníkovou přední nápravou a víceprvkovou zadní. V tomto "159" pranic neslevila, spíše naopak. I v jejím případě je vpředu náprava s vysokou těhlicí, přičemž horní rameno již není jednoduché jako u "156", nýbrž trojúhelníkové. Jiná náprava je také vzadu.
Alfa 159 Q4 je plnohodnotná čtyřkolkaNa rozdíl od řady jiných konkurentů může být Alfa 159 překvapivě poctivou čtyřkolkou. To v případě, že zvolíte verzi Q4. Ta byla v nabídce s dvojicí pohonných jednotek. S 3.2 V6 se do roku 2008 pojila vždy, s pětiválcem 2.4 JTDm volitelně. Jejím základem je šroubový diferenciál Torsen T3 typu C. Uložen je ve společné skříni s předním diferenciálem, přičemž je citlivý na rozdíly točivých momentů. Předností je mechanická robustnost, nedostatkem omezená samosvornost, vyplývající ze samotného konstrukčního principu. |
S široce rozvidleným spodním ramenem doplněným o kratší horní se dost podobá zavěšení, jaké používá Toyota Celica 7. generace. Jestli něco na podvozku "159" podléhá rychlejšímu opotřebení, pak jsou to horní příčná ramena přední nápravy.
Boj s kily
V rámci modernizace v roce 2008 byl v zájmu boje s hmotností původní ocelový podvozek nahrazen stejným, u něhož je však řada komponentů vyrobena z lehkého hliníku.
Rok nato se objevil nový motor 1.75TBi, odkazující svým označením na slavná léta minulosti. S přeplňováním a přímým vstřikem jede takto motorizovaná "159" víc než slušně, byť spotřeba paliva je opravdu značná, i při klidném stylu jízdy atakující devět litrů na 100 km. A pokud budete využívat dynamiku motoru naplno, pak počítejte klidně s 12 litry na 100 km.
Curriculum vitae
|