Offroad pro každý den: ojetá Kia Sorento je skrytý drsňák za hubičku

  12:47
První sorento je zvláštním vozem. Pod vizáží SUV ukrývá techniku běžnou spíše u offroadů. To znamená rámový podvozek, tuhou zadní nápravu a podélně uložený hnací řetězec.
Kia Sorento

Kia Sorento | foto: Kia

Aktuálně prodávané sorento přináší pro tuto značku doslova hmatatelný
skok v oblasti kvality. V zásadě se tak jde o vážného konkurenta velkých SUV zavedených značek. I v případě první generace se marketing korejské značky chvástal podobnými výroky. Že praxe byla poněkud odlišná, ukázaly první testy.

PLUSY A MÍNUSY

+ SUV s vlastnostmi off-roadu, příznivé ceny ojetin, vyspělý pohon všech kol (zejména TOD), může tahat přívěs o 3,5 t, vzhled, nikdo vám ji neukradne

- lacině provedený interiér, dělená klimatizace až od modernizace, nepřesné a hlučné řazení, motor 3.5 V6 má rozvody řemenem

Ale nevykládejte si to špatně, původní sorento je překvapivě dobrým vozem, ovšem spíše než typické uživatele SUV (často rekrutované z řad křehounkých blondýnek) zaujme ty, co požadují vzhled SUV, avšak spíše než na okázalost hledí na praktickou stránku věci.

Nejterénnější SUV?

Tím nejzajímavějším na sorentu je právě jeho mechanika. Pokud opomeneme vozy prémiových výrobců, pak naprostá většina SUV využívá úspornou koncepci s příčně uloženými motory před přední nápravou. Nikoliv sorento. Motory v jeho přídi jsou uloženy podélně, podobně jako třeba u BMW. A zatímco to má zadní kola zavěšena na prostorové, leč v terénu dost zranitelné zadní nápravě, jsou zadní kola sorenta vedena robustní a vlastně věčnou tuhou nápravou. Tedy řešením, které je známo z ryzích off-roadů.

Kia Sorento

Že má sorento mezi SUV nejlepší zkřížitelnost náprav, je tedy jasné. Tuhá náprava má ovšem své devizy i na dálnici, kde takto vybavené vozidlo dobře drží přímý směr.

Dvě verze pohonu

Podélné uložení motoru přináší rovněž specifickou konstrukci převodového ústrojí. Jistě i proto vám můžeme doporučit samočinnou převodovku, neboť na rozdíl od příčných zástaveb může mít pořádné rozměry, jelikož není limitována prostorem mezi motorem a podběhy, navíc s ohledem na rejd vozu. Bez ohledu na motor je dobrou volbou. Manuální skříně totiž nemají zrovna příkladně dimenzované třecí plochy synchronizace, takže "počítání zubů" při řazení se u ojetých sorent s manuálem vyskytuje docela často.

Jaký motor vybrat

Doporučujeme 2.5 CRDi 16V (103, nebo 125 kW). Je to jediný správný motor pro sorento. Sice se s odstupem času asi nevyhnete neplánovaným výdajům (repase vstřikovačů), avšak je to stále lepší než provozovat žíznivé zážehové šestiválce. Diesel dále potěší pohonem rozvodů řetězem, který zde nemá problém se životností. Verze od modernizace je plynulejší díky sofistikovanějšímu turbodmychadlu, avšak s rizikem jeho závad. Nejlepší je kombinace CRDi a samočinné převodovky.

Nebrat 3.5 V6 (143 kW). Šestiválec z řady Sigma nabízený do modernizace není nijak zvlášť výkonný. Spíše je hladovým otesánkem. Je kultivovaný a tichý, ale jen do chvíle, než se projeví jedna z jeho draze řešitelných bolestí: opotřebené palce vačkových hřídelů. Pozdější menší V6 by měla být tohoto problému ušetřena.

Od samého začátku bylo sorento dodáváno se dvěma technicky odlišnými verzemi pohonu všech kol. Levnější systém, pojmenovaný EST, nabízí tři režimy: V 2HI jsou poháněna pouze zadní kola, ve 4HI, který zařadíte ovladačem, všechna čtyři a konečně režimu v 4LO je pak navíc ke čtyřkolce přidána ještě redukce. Přiřazení pohonu přední nápravy se tady děje elektricky ovládanou zubovou spojkou. To znamená nejen dělení hnací síly mezi předek a zadek 50:50, ale také fakt, že se režim 4HI smí využívat pouze v kluzkém terénu. Rozhodně ne na asfaltu. To stejné platí samozřejmě i pro nadstavbu, zmíněný 4LO.

Mnohem sofistikovanější je verze pohonu TOD (Torque On Demand). Pochází od americké specializované firmy Borg Warner. V tomto případě je pohon všech kol stálý, a to v poměru mezi přední a zadní nápravou od 0:100 až do 50:50. Vše zavisí na adhezních podmínkách, přičemž samotné rozdělení je řízeno aktivní lamelovou spojkou. Její svornost je ovládána servomotorem přes axiální vačku, podobně jako třeba u 1. generace VW Touaregu.

Oba systémy jsou velice spolehlivé a odolné. Pouze u EST docházelo do roku 2003 k únikům oleje přes gufero.

Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento

Nejlepší je diesel

V otázce pohonu asi nejčastěji narazíte na vznětové CRDi. Bez ohledu na verzi je vždy vybaveno vyvažovacími hřídeli a také rámem klikové skříně, oboje účinně potlačuje hluk. Pokud zvolíte k CRDi zmíněný automat, můžete zapomenout i na jinak občas vrtošivý dvouhmotový setrvačník. Do roku 2003 docházelo k průniku vody do oleje přes porézní výměník voda/olej.

Kia Sorento 2.5 CRDi

Náhradní díly

  • Brzdové destičky přední: 2070 Kč
  • Brzdový kotouč přední: 2085 Kč (1 ks)
  • Rozvodová sada: řetěz
  • Sada spojky (ložisko, lamela, přítlačný kotouč): 23 244 Kč
  • Tlumič pérování přední: 3800 Kč
  • Tlumič pérování zadní: 2577 Kč
  • Vodní pumpa: 2450 Kč
  • Spodní příčné rameno: 7586 Kč

Zdroj: Auto Kelly

Kia zareagovala a všem postiženým vozům výměníky vyměnila. Je to zajímavé, ale k zadření motoru běžně nedošlo.

První dieselová sorenta v zimě dost špatně topila. Po půl roce výroby sice byla zvýšena kapacita radiátoru, avšak problém se tím zcela odstranit nepodařilo. Konečnou nápravu výrobce zjednal až v rámci modernizace v roce 2006. Ta přinesla zhruba polovinu nových či modifikovaných dílů.

Zejména od modernizace v roce 2006 mohlo být také sorento bohatě vybaveno. Z nabídky v tom roce vypadla zážehová 2.4 16V a novým vrcholem se stal šestiválec 3.3. Ten nahradil starší 3.5 V6. Ta proslula omezenou životností vačkových palců, které byly vyrobeny z příliš měkkého materiálu. Kromě nižší spotřeby přinesla 3.3 také více výkonu. Přesto není nejlepším agregátem pro sorento. Tím je 2.5 CRDi.

Novější sorenta mají také lepší jízdní vlastnosti, a to zásluhou posunutí zadních
tlumičů o 10 až 15 cm blíže k obrysu vozu. Obrovskou výhodou vozu je, že může tahat přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Nejlacinější ojetá sorenta se dnes dají pořídit už pod sto tisíc korun.

Časté závady

  • Slabé topení (motor CRDi do roku 2004).
  • Zatuhlé naklápění lopatek turbodmychadla VGT (motor CRDi do modernizace).
  • Selhávající elektromotorické ovládání lopatek turba (motor CRDi od modernizace, vinou teploty, obecně problém všech těchto typů turbodmychadel).
  • Rachtající dvouhmotový setrvačník (motor CRDi s manuální převodovkou).
  • Spálená synchronizace na (kužel) na 2. a 3. a 5. převodu (vinou zaneseného tělesa škrticí klapky, lze vyčistit).
  • Opotřebené vačkové profily (palce) u motoru 3.5 V6 tedy do roku 2006.
  • Nefunkční digitální hodiny na palubní desce.
  • Hlučný ventilátor topení (vinou vadného ložiska, po zhruba 150 tisících kilometrů).
  • Vůle v zadním kardanu (vinou i zanedbané údržby, dnes již z důvodu velkého proběhu).
  • Úniky oleje z předního diferenciálu (vinou netěsného gufera, verze pohonu EST do roku 2003).
  • Porézní výměník voda/olej (průnik vody do oleje, pouze modelový rok 2003).
  • Závady Common-Railu u CRD i (unavené vstřikovače vinou značného proběhu).

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...