Ojetá Škoda Octavia - slušný výběr za vyšší cenu

  • 14
Octavia je první automobil značky Škoda, který byl postaven na koncernové bázi. Zájemci o ojetinu mají na výběr ze dvou karosářských variant a mnoha pohonných jednotek. Sportovně založení řidiči sáhnou po verzi RS, zatímco lidé žijící v horských oblastech upřednostní spíše variantu s pohonem všech kol.

HISTORIE MODELOVÉ ŘADY
Octavia se poprvé představila v roce 1996. Nejdříve se jednalo pouze o pětidveřový liftback, ale po dvou letech výroby se objevila i varianta kombi.

Později prošla ,,oktávka” drobnou úpravou vzhledu, přibyla verze 4x4 (pohon všech kol se samosvorným diferenciálem) a sportovně laděná varianta RS.

Náročnější zákazníci mohou sáhnout po verzi Laurin & Klement, která je k mání v obou karosářských verzích.

Automobil nabízí dostatek místa na předních sedadlech, ale jeho slabinou je malý prostor pro kolena a nad hlavami cestujících na zadních sedadlech.

Zpracování interiéru má slušnou úroveň, avšak palubní deska vozů z počátku výroby působí velmi chudě. Zavazadlový prostor má objem 528 litrů, po sklopení zadních sedadel 1 328 litrů.

Varianta kombi disponuje prostorem pro zavazadla o objemu 548 litrů a sklopením zadních sedadel se dá dosáhnout hodnoty 1 512 litrů.

MOTORY
Mezi pohonné jednotky Škody Octavia patří například agregát o objemu
1,4 litru s výkonem 44 kW (60 k), ten byl zařazen do nabídky v roce 1999. Od počátku výroby se montuje motor o zdvihovém objemu 1,6 litru s výkonem 55 kW (75 k) a další "šestnáctistovka" se zvýšeným výkonem na 74 kW (101 k). Dvacetiventilový agregát o objemu 1,8 litru s výkonem 92 kW (125 k) byl v roce 1999 nahrazen úspornějším dvoulitrovým motorem s výkonem 85 kW (115 k).

Od roku 1998 se do Octavie montuje také přeplňovaný zážehový agregát o objemu 1,8 litru, který nabízí výkon 110 kW (150 k). Sportovně laděná Octavia RS ukrývá pod kapotou tentýž motor, avšak se zvýšeným výkonem na 132 kW (180 k). Škoda Octavia může mít pod kapotou také jednu ze čtyř vznětových pohonných jednotek o objemu 1,9 litru. První nabízí výkon 50 kW (68 k), další tři jsou přeplňované a disponují výkonem 66 kW (90 k), 81 kW (110k) a 96 kW (130 k).

Poslední jmenovaný agregát se do Octavie montuje teprve krátce, proto budete vůz s tímto motorem hledat v nabídce autobazarů nejspíš marně. Ale za čas to bude nejsilnější dieselová Octavia na trhu ojetin.

KLADY A ZÁPORY
Mezi přednosti tohoto automobilu se řadí plně pozinkovaná karosérie, která účinně odolává korozi, úsporné vznětové motory a příznivé provozní náklady. K nedostatkům patří malý prostor na zadních sedadlech a špatný výhled dozadu. Za to mohou silné sloupky a vysoké víko zavazadelníku. Také je nutné zmínit zážehový dvacetiventilový motor o objemu 1,8 litru, který byl v nabídce do roku 1998. Vyznačuje se sportovními jízdními vlastnostmi, ale také vysokou spotřebou pohonných hmot.

ZÁVADY
K nejčastějším závadám patří únik oleje z motoru, většinou vinou netěsné olejové vany. Potíže bývají se spojkou, mohou se objevit také vyvlečená táhla řazení. Výjimkou nejsou praskající hadice chlazení a přepalující se pojistky palivového čerpadla.