Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prvním superbům je 15 let, nabídnou lidový luxus. Dobrý kus se hledá těžce

aktualizováno 
První generace Škody Superb slaví 15 let od uvedení na trh. Tehdy vyjíždějící vlajková loď české značky sice vychází z koncernového VW Passat, v mnoha směrech jej ale překonává. To si uvědomují i zájemci o ojetý vůz. Jízdně to žádná vášeň není, ale ne všichni chtějí závodit. Důležitá je obstojná životnost a servisovatelnost.

Škoda Superb první generace | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Je to už patnáct let od doby, kdy Škoda Auto uvedla na trh svou vlajkovou loď Superb. Model vycházející z Volkswagenu Passat zaujal hned při představení svou velkorysou nabídkou místa i komfortním podvozkem, když se ale začal objevovat i na trhu s ojetými vozy, zájemci se nehrnuli. To se však změnilo v posledních letech, kdy ceny superbů první generace klesly už opravdu nízko. To byl jasný signál pro motoristy, kteří nechtějí nebo nemohou investovat vysokou částku do pořízení vozu a přitom chtějí skutečně dobře vybavený automobil s velkým prostorem pro posádku.

Škoda Superb podle odborníka z autobazaru

Jindřich Topol, manažer AAA AUTO

K typickým potížím Škody Superb první generace patří vůle na přední nápravě. Ty lze odhalit při testovací jízdě a na zvedáku. U vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů se můžete setkat také s vůlemi na zadní nápravě a opotřebením vznikají vůle v řazení.

Pokud jde o problémy konkrétních motorizací, zde buďte ostražitější, pokud půjde o motor vybavený turbodmychadlem. To může u vozidel s vyšším počtem ujetých kilometrů vykazovat nadměrné opotřebení. U verze 2.0 TDI pak věnujte zvýšenou pozornost i filtru pevných částic.

Vůle může vykazovat dvouhmotový setrvačník, jeho výměnu přitom není radno dlouho odkládat. Vznikající vibrace by totiž mohly vést k dalšímu poškození. Rozhodně u vybraného vozu překontrolujte také veškerou elektrickou výbavu. Můžete se totiž setkat s vozem, jemuž zlobí elektrické ovládání oken nebo centrální zamykání.

Ojetý superb jistě bere zákazníky i svému příbuznému Volkswagenu Passat, má totiž prostornější interiér a dostatečně velký kufr, na což jsou Češi stále hodně zatíženi. Pravda, s objemem 462 litrů to není takové terno jako u menší octavie, ale zase před sousedem to vypadá lépe, když jezdíte v o třídu větším superbu. Neházejme však všechny majitele do jednoho pytle. Určitě je dost i těch, kteří si pořízením superbu plní určitý sen o automobilu této třídy a také těch, co si zkrátka jen chtějí dopřát více pohodlí nebo jsou opravdu hodně urostlí a octavie jim je malá. Nakonec vnitřní prostornost a komfort odpružení pořádně oceníte až při opravdu dlouhých jízdách.

Silueta karoserie je koncernovému sourozenci podobná, palubní desku má superb s passatem shodnou. Používá i stejnou techniku, kromě motorizací je stejný také podvozek, i když rozdílně naladěn a především je o deset centimetrů prodloužený rozvor (vzdálenost mezi nápravami), který protahuje prostor pro nohy posádky. V superbu zajistí podvozek doslova plavnou jízdu. Po přejezdu větších nerovností pohupující se karoserie není ale pro každého. Komu se dělá v jiných vozech zle, měl by na superb rovnou zapomenout.

Škoda za 15 let vyrobila přes 900 000 superbů

Škoda Auto vyrobila za 15 let novodobé produkce více než 900 000 exemplářů svého vrcholového modelu Superb. Z toho víc než 140 000 prodaných aut tvoří vozy třetí generace, která se vyrábí od loňského března.

Superb první generace začala Škoda v Česku prodávat na začátku prosince 2001. První generace, která byla pouze v provedení sedan, se vyrobilo 137 000 vozů, druhé generace 618 000 včetně verze combi a modernizovaného provedení (faceliftu).

Velkému zájmu se těší i ojeté superby první a druhé generace. Například v autobazarech AAA Auto se jich prodalo přes 4500, z toho téměř 2800 tvořily vozy první generace. Poměr prodeje ojetých superbů první a druhé generace je nyní dva ku pěti. Zřejmě nejstarším vozem, který se v autobazaru objevil, byl v roce 2007 šedý vůz s motorem 1.9 TDI a výbavou Elegance vyrobený v roce 2001 před oficiálním zahájením prodeje.

Škoda Superb
Škoda Superb Combi

Superb třetí a druhé generace

Předválečný superb

Počátky prvních reprezentativních limuzín značky Škoda sahají do pionýrských dob výroby automobilů. Model Laurin & Klement FF byl v roce 1907 vybaven prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě. Luxusní model Škoda Hispano-Suiza, vyráběný ve dvacátých letech, používal mimo jiné prezident Tomáš Garrigue Masaryk, na počátku třicátých let zase zákazníky nadchl osmiválcový vůz ŠKODA 860. V roce 1934 sjel z linky první reprezentativní vůz značky Škoda s názvem Škoda 640 Superb.

Zapomínat ale nemusejí řidiči toužící po velkém a výkonném automobilu, protože ti mohou sáhnout po vozu se zážehovým šestiválcem a zkrátka nepřijdou ani zájemci o úspornou naftu. Ale pěkně popořadě. Základní motorizací je všem dobře známá přeplňovaná osmnáctistovka. Dvacetiventilový motor 1.8T zde disponuje výkonem 110 kW, což je pro superb dostatečné. Také se mezi zájemci o benzinovou motorizaci těší patřičné pozornosti, na rozdíl od atmosférického dvoulitru s výkonem pouhých 85 kW. Osmnáctistovka je rozhodně po všech stránkách lepší volbou! Vrchol nabídky představuje zážehový šestiválce 2.8 V6 pracující s výkonem 142 kW. S autem docela pěkně cvičí a ještě lépe to dovede s řidičovou peněženkou. Právě proto jsou superby s touto motorizací na prodej za tak příznivé ceny. Z důvodu spotřeby je o ně jen opravdu malý zájem.

Spořiví řidiči ocení možnost zvolit některý z osvědčených turbodieselů 1.9 TDI. Ty se do Superbu montovaly o výkonech 74, 77, 85 a 96 kW. Kromě vyhlášené nízké spotřeby potěší i dobrou spolehlivostí. Po této stránce si stojí o dost lépe než novější 2.0 TDI disponující výkonem 103 kW. Z hlediska spolehlivosti jsou devatenáctistovky i lepší volbou než šestiválcové turbodiesely o objemu 2,5 litru a výkonu 114, respektive 120 kW. Vidlicové turbodiesely může zradit palivové čerpadlo Bosch VP44, které je tím vyhlášené a oprava není z nejlevnějších.

Naftové devatenáctistovky nejčastěji trápí váha vzduchu, to však neplatí pro nejmladší z nich o výkonu 77 kW, která je zatím vzorem spolehlivosti. Setkat se ale můžete i nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem nebo turbem. To může být na konci životnosti i u benzinového agregátu 1.8 T.

Fotogalerie

Oprava turba se dnes běžně řeší výměnou za repasovaný díl, ne vždy to však vede k plné spokojenosti majitele vozu. Jsou známé případy, kdy si motoristé naříkali, že když bylo jejich turbo v dobré kondici, pracovalo lépe než nově repasované. Osmnáctistovku také umějí potrápit vadné zapalovací cívky, zatímco benzinový dvoulitr se potýká se zvýšenou spotřebou oleje i jeho únikem.

Přesto si Škoda Superb první generace z hlediska spolehlivosti nestojí vůbec špatně. Důležité je, při výběru vozu nesáhnout po ojetině se stočeným tachometrem. Na trhu je takových aut více než dost a vzhledem k tomu, že superb je manažerský vůz, může mít „nalítáno“ klidně i o 200 000 kilometrů více, než hlásá údaj na palubních přístrojích. Důležitá je tedy průhlednost historie vozu a velkou výhodou je samozřejmě český původ auta - tedy že bylo prodáno nové v České republice.

Podívejte se, jak se dál vyvíjela Škoda Superb:

Zkušenost majitele Škody Superb

Jan, 34 let

Když jsem se začátkem roku rozhodoval jaký ojetý vůz koupit, superb první generace byl jedním z favoritů. Nabídka místa, rozumné ceny náhradních dílů a úsporné turbodiesely vnímám jako významné klady tohoto modelu. Na druhou stranu mne až tolik neoslovuje design auta, ale nakonec jsem si řekl, že na něj stejně budu koukat většinou zevnitř, takže je to fuk.

Původní představa, že vyberu auto na internetu, přijdu, svezu se a koupím, ale vzala rychle za své. Ukázalo se totiž, že řada aut má stočený tachometr nebo naprosto neprůhlednou minulost. Zúžil jsem proto výběr na vozy prodané nové na našem trhu a s vypětím všech sil nakonec vybral automobil s motorem 1.9 TDI o výkonu 96 kW. Silnější 2.5 TDI jsem nechtěl, kvůli vyhlášenému problémovému čerpadlu. Auto mám více jak půl roku a zatím jsem měnil jen olej, filtry a spojku se setrvačníkem, což sice není úplně levná oprava, ale díky dílům z druhovýroby se dá zvládnout. Při výběru auta jsem navíc s výměnou počítal a podařilo se mi i o něco usmlouvat cenu.

Autoři:




Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Další z rubriky

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké...
Autofotka týdne: Motorka křížená s pásákem řidítka má, ale nepotřebuje je

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké polopásové vozidlo zkonstruované a vyráběné firmou NSU v Neckarsulmu používal...  celý článek

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

Ferrari Testarossa Monodado
Ferrari Testarossa Monodado

r.v. 1987, naj. 38 100 km, benzín
2 837 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.