Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojeté auto? Velký risk

  17:36aktualizováno  17:36
Tachometry často lžou. Většina aut prodávaných prostřednictvím autobazarů, ale i přes inzeráty, prodělala před změnou majitele větší či menší úpravu stavu tachometru. Na kupce číhají ale i další nebezpečí.

Škodovky patří k nejžádanějším ojetinám. Bohužel jsou oblíbené také u zlodějů. | foto: Škoda

Nákup ojetého vozu prostřednictvím inzerátu nebo v autobazaru je vždy riskantní záležitostí a otázkou štěstí. I auta poprvé pořízená v České republice mohla prodělat těžkou havárii, být sestavené z několika vraků, nebo mohou mít přetočený tachometr. Není vyloučeno, že doklady zcela zdemolovaného auta posloužily k legalizaci kradeného vozu.

"Dovolím si odhadnout, že devadesát procent ojetých aut má ve skutečnosti najeto více, než kolik ukazuje počitadlo ujeté vzdálenosti," říká Ivan Hera z mariánskolázeňské Stanice technické kontroly.

Podobně pesimistický je i provozovatel autoservisu ve Staré Vodě Miroslav Musil, který se s automobily s takzvaně přetočenými tachometry poměrně často setkává ve své provozovně.

Odhalit manipulaci s tachometrem není ale nijak jednoduché. Zvlášť v případech, kdy se u zánovního automobilu počet ujetých kilometrů upraví jen o dvacet až třicet tisíc. Prodejní cena pak může vzrůst o desítky tisíc.

Jak nekoupit kradené auto
Důkladně objasnit původ auta je sice možné, ale rozhodně to něco stojí. "Prověřování původu trvá tři až čtyři hodiny," řekl Ivan Hera z mariánskolázeňské Stanice technické kontroly, která ve spolupráci se společností Cebia tuto službu provozuje.

"Musíme zkontrolovat všechny identifikační znaky auta. Prověříme také, zda nejsou štítky s VIN kódem vyměněné i s částí karoserie. Moderní vozy mají další čísla ukrytá na několika různých místech. Dá se říci, že v podstatě kopírujeme práci zlodějů, kteří vždy na něco zapomenou," vysvětlil Hera.

Důkladné prověření všech znaků je poměrně drahé, a tak je využívají hlavně pojišťovny a leasingové společnosti. Cena se totiž podle typu auta pohybuje od dvou do čtyř tisíc korun. V Polsku a také v Maďarsku je podle Hery při dovozech z ciziny podobná prověrka povinná.

"Po zavedení kontrol tam kleslo množství dovážených vozů o sedmdesát procent," podotkl Hera. Další, i když ne úplně spolehlivou metodou je návštěva internetových stránek ministerstva vnitra, na nichž je databáze ukradených aut.

Přetočit tachometr není problém
Náklady na přetočení tachometru minimální, pohybují se okolo dvou tisíc korun. Určitou zárukou může být pravidelně vyplňovaná servisní knížka. Ani tu není ale velký problém zfalšovat.

Manipulace s počitadly ujeté vzdálenosti je podle odborníků velmi rozšířená a poměrně lukrativní. U novějších modelů, které mají elektronické tachometry, stačí běžný laptop vybavený speciálním programem a kabelem s konektorem, jenž umožňuje připojení k řídící jednotce motoru.

"Přípojky se bez problémů dají objednat na internetu, některé programy se dokonce dají stáhnout ze sítě zdarma," prozradil student David Zeisek z Karlových Varů, který si manipulací s tachometry přivydělává. Podobné služby nabízejí prostřednictvím inzertních novin a internetu i další lidé. Na rozdíl od sousedního Německa totiž není u nás manipulace s tachometry trestná.

Kolik má vůz najeto, prozradí i pedály a volant
Přetáčení tachometrů je rozšířený nešvar, který se může novému majiteli citelně prodražit. Několik rad, jak nenaletět, poskytl majitel autoservisu Miroslav Musil ze Staré Vody.

Jak se dá poznat, že s tachometrem někdo manipuloval?
Pokud je přetočení od osmdesáti tisíc kilometrů výše, může hodně napovědět například opotřebení pedálu spojky, hlavice řadící páky a u některých typů i vyhlazení povrchu volantu. Vysoký počet najetých kilometrů se citelně projeví i na stavu podvozku nebo na poškrábání čelního skla.

Co byste doporučil zájemcům o koupi staršího vozu?
Vždy dát přednost autu, které má pravidelně vyplňovanou servisní knížku. Podle data poslední zaznamenané prohlídky se dá odhadnout, zda počet kilometrů skutečně souhlasí. Někteří majitelé ale po uplynutí záruční doby přestanou na garanční prohlídky jezdit. Sice ušetří, auto je ale pak hůře prodejné.

Co hrozí, pokud majitel nezná skutečný počet ujetých kilometrů?
Může se stát, že například nevymění včas rozvodový řemen, ten praskne a poškodí motor. Oprava pak stojí dvacet až třicet tisíc korun.


Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.