Škoda Yeti

Škoda Yeti | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Silniční teréňáky frčí. Jakým ojetým SUV se vyhnout a co vybrat

  • 336
V zimě vždy stoupá zájem o vozidla s pohonem všech kol. Zejména automobily kategorie SUV se těší velké pozornosti, protože dobře zvládají úlohu rodinných vozů. Kategorie pseudoterénních aut navíc prožívá obrovský rozmach. Jaká SUV při výběru ojetiny nepřehlížet a na která si dát pozor?

Jen málokdo využije skutečný off road, ale vozy kategorie SUV dávají smysl nemalé části řidičské populace. Jsou prostorné, tudíž umožňují pohodlné rodinné cestování, je z nich dobrý výhled a většinou mohou mít pohon všech kol, což spolu se zvýšenou světlou výškou představuje nemalou výhodu v zimě nebo při cestě mimo zpevněnou komunikaci.

Vyšší ceny těchto automobilů ale zájemce o SUV mnohdy přivádějí do autobazarů. Zde je nabídka široká. Při výběru je však třeba věnovat zvýšenou pozornost podvozku, který může být poškozen neopatrnou jízdou v terénu. SUV nejsou určeny k nějakým dobrodružstvím v přírodě. Jejich místo je na silnici, což si ne každý majitel uvědomuje. Automobily kategorie SUV zvládají v drtivé většině případů jen lehký terén, i když existují výjimky, které si dobře poradí i v obtížnějších podmínkách. Je jich však minimum.

SUV do 100 000 Kč

Naším tipem v této cenové kategorii je Hyundai Santa Fe první generace. Automobil si získal řidiče svou výbornou ovladatelností, jíž se blíží klasickým osobním vozům. „Santa fe je velmi rozšířené SUV, byť aktuálně je tohoto vozu na trhu mírný nedostatek. Vyznačuje se dobrými jízdními vlastnostmi a jednoduchou technikou, která usnadňuje případný servis,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Hyundai Santa Fe

U Santa Fe si dejte pozor na stav spojky, která je poddimenzovaná a má tak kratší životnost. Nezřídka se setkáte i s vozidly, jejichž brzdové segmenty vykazují nadměrné opotřebení a je nutné přistoupit k výměně. „Vyskytují se také vůle na předním stabilizátoru a v ramenech přední nápravy, občas zlobí klimatizace,“ doplňuje automechanik Jan Klouda.

„U nejlevnějších turbodieselů může pozlobit palivový a vstřikovací systém. Byť jsou úsporné a jinak spolehlivé, sázkou na jistotu jsou stejně jako u japonských aut benzinové motory – v případě Santa Fe jsou vyhovující čtyřválce o objemu 2,0 a 2,4 litru,“ radí zástupce autobazaru. A dodává: „V porovnání s konkurenty ve stejné cenové kategorii, jako jsou populární modely Toyota RAV4 nebo Honda CR-V, bude Hyundai Santa Fe bude o několik let mladší.“

K dalším zajímavým SUV v této cenové relaci patří právě Toyota RAV4 či Honda CR-V. U těchto starších „cé-er-véček“ ale hrozí drahý problém s poškozeným zadním diferenciálem následkem průniku vlhkosti. Navíc vozy této generace a cenové kategorie neexistují v provedení s naftovým motorem. Toyota RAV4 druhé generace se s dieselem v této ceně občas objeví, ale má najeto opravdu hodně a navíc spotřeba tohoto motoru nikdy nebyla nijak zvlášť příznivá.

SUV do 150 000 Kč

V této ceně jasně kralují Honda CR-V s Toyotou RAV4. „Ravka“ se profiluje jako o něco spolehlivější a snáze ovladatelná, i když ani „cé-er-véčko“ si v těchto ohledech nestojí špatně. Více u něj ale pocítíte vyšší stavbu karoserie v zatáčkách.

Toyota RAV4

Tyto dva japonské vozy kategorii SUV v Evropě významně zpopularizoval. V této cenové hladině se bude jednat o automobily druhých generací, vyráběné od roku 2000, respektive 2001 v případě hondy.

Honda CR-V

Oba jsou k dispozici v benzinové i naftové variantě, u Toyoty i Hondy je možné volit mezi manuální nebo automatickou převodovkou. Mají velice propracovanou a spolehlivou techniku a nepotýkají se s korozí, která se mohla objevit u první generace těchto vozidel.

„Oba si velice dobře drží hodnotu a o každý dostupný vůz zákazníci svádějí na ploše bazaru boj,“ popisuje zástupce AAA AUTO.

Nevýhodou obou jsou dveře od kufru otevírané do strany, jak je pro japonská SUV té doby typické. U Toyoty RAV4 pozor na stav výfuku, který je veden pod zadní nápravou a proto bývá často poškozen například jízdou v hlubokých kolejích. “U turbodieselu se může vyskytnout problém s opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem, benzinový dvoulitr zase někdy trápí kolísavý volnoběh,“ říká automechanik. Honda CR-V druhé generace vykazuje vyšší spolehlivost než model první řady, ale i zde se občas vyskytne problém s průnikem vlhkosti do zadního diferenciálu. Oprava je pak velice nákladná.

Kia Sorento

K dalším vozidlům v této ceně se řadí třeba opravdu prostorná Kia Sorento, vynikající robustností a schopnostmi v terénu. Jde totiž o vůz na pomezí SUV a off-roadu, vybavený žebřinovým rámem a redukční převodovkou. Jenže zde pozor na korozi a v případě turbodieselů se doporučují až vozy od roku 2006, které jsou zase dražší. Mají ale upravený motor, jenž tolik nezlobí vstřikovače nafty a navíc má pohlednější interiér z kvalitnějších materiálů.

Mercedes-Benz ML první generace

Šlápnutím vedle je Mercedes-Benz ML první generace, který nemá dobré jízdní vlastnosti. „Navíc jej může postihnout drahý problém se zadní nápravou,“ varuje Klouda. Nezřídka Mercedes ML první řady doslova požírá koroze, i když to třeba na první pohled není vidět, ale pak přijde zlom a koroze se projeví. Výhrou vždy není ani Suzuki Grand Vitara, jehož podvozek bývá hodně opotřebovaný.

SUV do 200 000 Kč

V této cenové relaci lze sehnat už řadu opravdu slušných SUV. K dlouhodobě nejoblíbenějším patří korejská Kia Sportage, která je navíc na trhu velmi početně zastoupena.

Kia Sportage

„Vrcholná verze je k dispozici s benzinovým vidlicovým šestiválcem, ale mnohem rozšířenější a co se provozních nákladů týče vhodnější, jsou jednoduché, spolehlivé a úsporné dvoulitrové čtyřválce, ať už benzinové nebo naftové. Dvousettisícový rozpočet vystačí na vozy z let 2007 až 2010, kdy byla výroba druhé generace sportage ukončena a nahrazena novou řadou. Právě v roce 2007 se Sportage začala vyrábět v závodě Kia ve slovenské Žilině a mezi specifika vozů z Žiliny patří mimořádně dlouhá sedmiletá záruka. Stále tak lze na trhu narazit na vozy v plné tovární záruce,“ radí zástupce AAA AUTO.

U turbodieselů si dejte pozor na stav vstřikovačů a turba. Prověřte také funkčnost elektrické výbavy a klimatizace. Sesterským vozem Kie Sportage využívajícím stejnou techniku je neméně populární a rozšířený Hyundai Tucson.

Hyundai Tucson a Nissan X-Trail

Dobré schopnosti vykazuje Nissan X-Trail, ale zde pozor na korozi a ne vždy dobře fungující francouzské turbodiesely, které dostával. Vyšší poruchovost vykazuje Chevrolet Captiva, mající poddimenzované některé části jako spojku či dvouhmotový setrvačník. Výjimkou není ani nefunkční klimatizace.

SUV do 300 000 Kč

Do 300 000 korun pořídíte například domácí Škodu Yeti, která se těší velice velké oblibě. Zajímavým tipem je ale i Nissan Qashqai. „Škoda Yeti využívá koncernovou techniku se všemi jejími výhodami i nevýhodami. Byť se dobrý yeti s prověřenou historií vždy prodá velice rychle, na trhu je dostatečné množství aut, takže má smysl se neunáhlit a pečlivě vybírat. Do města bude stačit i základní 1.2 TSI s pohonem předních kol, náročnější motorista bude volit suverénní pohon 2.0 TDI ať už s pohonem všech kol nebo bez něj. Jakožto nejprodávanější SUV je yeti oblíbený u zlodějů, vyplatí se tedy nešetřit na pojistce,“ varuje Jindřich Topol.

Nissan Qashqai

Pozor si dejte na dvouhmotový setrvačník u turbodieselů a častěji bývá opotřebená spojka. Nepříjemné je zatékání vody do interiéru okolo střešního okna, zda jím vůz netrpí, zjistíte při průjezdu myčkou. „U Nissanu Qashqai dbejte na servisní historii, včasná výměna oleje je pro turbodiesely z produkce francouzské automobilky Renault zásadní. Zejména agregát 1.5 dCi je v tomto ohledu velice náchylný,“ pokračuje automechanik Jan Klouda.

„Qashqai pochází z období, kdy se Nissan na evropském trhu zcela odklonil od běžných modelů nižší střední třídy a střední třídy. Z nabídky zcela zmizela almera i primera a právě nástupcem velepopulární almery se měl qashqai stát. A je to na něm znát. Své role se zhostil velice úspěšně – kombinuje jízdní vlastnosti hatchbacku s vyšším posazem a stylovou karoserií SUV. Je spolehlivý zejména s motorizacemi 1.6 a 2.0 benzin a naftovou 2.0 dCi a 1.6 dCi, která v průběhu výroby vystřídala původní 1.5 dCi. Benzinové motory 1.6 a naftové 1.5 dCi nelze kombinovat s pohonem všech kol,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO.

V dané ceně ale můžete pořídit třeba i Mercedes třídy M, který je velice povedený. Pod 300 000 Kč se najdou i další opravdu lákavá luxusní SUV jako je například Audi Q7, zde ale počítejte s vysokým počtem ujetých kilometrů a drahým servisem hodným prémiové značky. Kdo hledá vozidlo s rozumným nájezdem, třeba ho zaujme populární Ford Kuga s vynikajícími jízdními vlastnostmi nebo opravdu pohledná Mazda CX-7.

SUV přes 300 000 Kč

V dané cenové hladině se pohybují skutečně luxusní kousky jako třeba BMW X5, X6 nebo již zmiňované Audi Q7, ale najdeme zde také mladší SUV jiných značek. Patří k nim oblíbený Hyundai ix35 nebo Volkswagen Tiguan. „Model ix35 se pro Evropské trhy vyráběl na Slovensku v Žilině a v České republice v Nošovicích. Je to jedno z nejprodávanějších SUV na českém trhu. K dispozici je s benzinovými motory 1.6 a 2.0 a s naftovými 1.7 CRDi a 2.0 CRDi. Doporučit lze všechny, nejlepší jízda je s 2.0 CRDi s pohonem všech kol. Vozy s pohonem 4x4 totiž mají mírně odlišně nastavený podvozek a jsou rychlé jízdě směrově stabilnější. Nejlevnější kusy se již dají sehnat i pod 300 000 korun,“ říká Jindřich Topol z AAA AUTO.

Hyundai ix35

A pokračuje, tentokrát ale o jiném modelu: „Tiguan je typickým vozem značky Volkswagen – designově spíše strohý, velice kvalitní s perfektně propracovaným interiérem. A jako každý Volkswagen si drží vysokou zůstatkovou hodnotu.“ K dispozici je v pohlednějších variantách Trend&Fun a Sport&Style určených hlavně na silnici, ale i v terénnější variantě Track&Field a po modernizaci v roce 2011 také Track&Style, s jiným předním nárazníkem se zvětšenými nájezdovými úhly. Nejpohlednější jsou vozy s příplatkovým optickým paketem R-Line, vozy z roku 2014 a novější chtějte s tímto paketem, u starších vozů je tento paket spíše raritou.

VW Tiguan

Většina vozů je vybavena pohonem všech kol, ale pravidlo to není, například u motoru 2.0 TDI s méně než 100 kW je vždy pohon pouze předních kol. Kdo hledá vůz se samočinným řazením má dvě možnosti - dvouspojkovou převodovku DSG, nebo do roku 2010 u některých variant i klasický automat s hydrodynamickým měničem. Sice není tak hospodárný ani neřadí tak rychle jako DSG, ale co se spolehlivosti a pohodlí pří řazení týče, je vhodnější volbou než DSG.

Nabídka SUV na trhu ojetin je zkrátka velice široká a záleží jen na finančních možnostech a preferencích. Tento krátký přehled přináší pouze několik tipů na oblíbené vozy. Při výběru automobilu ale vždy dbejte především na jeho stav a známou a ověřitelnou historii. Vybírejte vhodné motorizace a provedení hodící se k vašemu jízdnímu stylu a prostředí, v němž se pohybujete. Právě v tomto ohledu dělá řada motoristů chyby, když v touze po mladším voze zvolí cenově dostupnější verzi se slabším motorem a pak neustále stojí na plynu, což pohonné jednotce vůbec nesvědčí. Poruchy na sebe zpravidla nenechají dlouho čekat. Turbodiesely zase nejsou vhodné pro krátké pojížďky po městě, už jen proto, že se v zimě hůře rozehřívají a mohou mít potíže s regenerací filtru pevných částic. Výhoda nižší spotřeby pak může být smazána velkými investicemi za servis, kterými moderní diesely hrozí.