Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetina je v testu zatím výhodnější než nový vůz

  22:45aktualizováno  22:45
- Ačkoliv automobil koupený jako nový obvykle získává nad starším navrch zvláště v začátcích své životnosti, vychází z dlouhodobého redakčního srovnávacího testu ekonomicky výhodněji jetý vůz. Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994 je po ujetí prvních testovacích pěti tisíc kilometrů o téměř sedm a půl tisíce korun výhodnější než nová Škoda Felicia 1,3 LXi po ujetí stejné vzdálenosti. Test na 40 000 kilometrů má přispět do tradiční motoristické diskuse o tom, zda je lepší koupit skromnější a hůře vybavené nové tuzemské auto nebo starší, o třídu lepší zahraniční konkurenci.
První část testu se uskutečnila vloni. Nová Škoda Felicia 1,3 LXi stála v úvodních pěti tisících kilometrech bezmála 280 tisíc korun. Z toho 253 550 korun žádala koupě tehdy na trhu nejlevnějšího modelu 1,3 LXi Special s doplňkovým paketem v podobě mlhovek, tónovaných skel a sady pro montáž rádia. Další peníze redakce investovala do zákonného pojištění, poplatků při uvedení vozu do provozu, za dálniční známku a za nutné vybavení - výstražný trojúhelník, náhradní pojistky, lékárničku a pneuměřič. Přibylo ještě havarijní pojištění, které činilo pro 19O dní testu 3190 korun. Zbývající investici znamenalo autorádio. Zloději ho ukradli ještě před pojištěním vozu, a tak náklady vzrostly o koupi dalšího přístroje a o 1800 korun za opravu zámku dveří. Škoda zpočátku brala v průměru 7,8 litrů a benzin tak přišel na necelých 8400 korun.
Ford Mondeo absolvoval pětitisícovou etapu srovnávacího testu se spotřebou jen o málo vyšší - 8,16 litru na sto kilometrů. Na benzinu tedy spolykal jen o necelé čtyři stovky korun víc, ale na cestách vedených převážně po dálnicích se za to pohyboval o dost svižněji, klidněji a pro jezdce pohodlněji ve srovnání se Škodou. Jeté Mondeo nebylo těžké sehnat zhruba za cenu nyní nejlevnější Škodovky, za 225 000 korun. Další náklady na převod, nejzákladnější výbavu a dálniční známku byly zhruba stejné jako při uvádění Felicie do provozu. Výhodou bylo zaplacené povinné ručení u staršího auta.
Zato havarijní pojistné zahraničního klasika střední třídy značně zacloumalo účtem - vyšlo na téměř devětkrát víc než vloni u Škody Felicie. Česká pojišťovna sice původně vůz pojistila za 12 516 korun, leč malá nehoda potvrdila nesrovnalost, na kterou redakci upozornilo několik čtenářů, jimž za stejných podmínek pojišťovna stejnou službu nenabídla. "Úřednice, která pojištění Fordu Mondeo v plzeňské pobočce sjednala, udělala chybu," konstatoval mluvčí České pojišťovny Michal Urban. Pojišťovna škodu, které se budeme z pohledu práce servisů věnovat v příštím pokračování zpráv ze srovnávacího testu, bez nejmenších diskusí a problémů uhradila. Naznačila však, že by bylo čestné, kdyby redakce doplatila pojistné do normální částky. Stalo se a částka za pojistné Fordu Mondeo se tedy i u České pojišťovny dostala do relací jinde obvyklých, na zhruba třicetitisícovou částku ročně. Další náklad prvních pěti tisíc kilometrů z Fordem Mondeo pak představovala pětitisícová spoluúčast na likvidaci zmíněné malé dopravní nehody. Posledních 3407 korun stála prohlídka s výměnou oleje v motoru, předepsaná u Fordu Mondeo po celkových padesáti tisících kilometrech.
Také Škoda Felicia navštívila v první pětitisícové etapě srovnávacího testu servis, ale veškeré práce tam udělali v rámci garance zdarma. Příležitost mechanici dostali, když u Felicie začala unikat do motorového prostoru chladící kapalina, kterou bylo nutné doplňovat, aby se motor nepřehříval. Spravila to výměna vyrovnávací nádržky chladiče. Prohlídka Fordu v jeho padesáti tisících kilometrech potvrdila, co začátkem března naznačil protokol o prohlídce vozu při jeho koupi v pražském autobazaru pracujícím pro značkového prodejce Fordů: Mondeo je v pořádku a kromě předepsané výměny oleje žádal jen dovyvážení předních kol, která se kolem stotřicetikilometrové rychlosti začínala lehce chvět.

Mondeo ročník 1994 koupené jako ojeté vychází po ujetí 5000 kilometrů v rámci dluhodobého testu levněji než stejně drahá, nově koupená Felicia.

U Mondea bylo třeba vyvážit jedno kolo.

Autor:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.