Dvouhmotový setrvačník, který má zabránit přenosu vibrací od pohonné jednotky na převodovku je u ojetých aut s dieselovými motory časovanou bombou. Mění se společně se spojkou a výjimkou nejsou opravy v ceně přes dvacet tisíc korun.

Dvouhmotový setrvačník, který má zabránit přenosu vibrací od pohonné jednotky na převodovku je u ojetých aut s dieselovými motory časovanou bombou. Mění se společně se spojkou a výjimkou nejsou opravy v ceně přes dvacet tisíc korun. | foto: Schaeffler

Čtyřicet procent zákazníků zjistí do roka po koupi ojetiny problém

  • 217
Nákup ojetého vozidla je riziková akce nejen pro zákazníky v Česku. Potvrdila to rozsáhlá studie evropského trhu s ojetými vozidly, kterou nechala vypracovat Evropská komise na velkém vzorku spotřebitelů i prodejců ojetin v celé Evropě.

Zaměřila se na prodejní praktiky a jejich soulad se současnou legislativou a na informovanost zákazníků při nákupu a jejich následné problémy s vozidly. Výsledky průzkumu z východní části Evropy jsou výrazně horší.

Ze studie vyplývá, že 41 procent zákazníků se setkalo s minimálně jedním problémem se zakoupeným ojetým vozidlem do roka po nákupu. Většina z nich se projevila dokonce již do měsíce po nákupu.

„Studie se zaměřovala především na stáčení tachometrů, ale i na problémy technického charakteru. Výskyt byl dokonce u 60 procent zákazníků z nově přistoupivších států EU včetně ČR, oproti 37 procentům zákazníků z původních členských států EU,“ cituje z výzkumu Jan Dryák ze společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých automobilů.

„Jen u 27 procent zákazníků byla následná reklamace problému vyřešena v rámci záruky. Průměrná škoda na jednom vozidle byla 518 eur (asi 14 tisíc korun - pozn. red.) a celková výše škody na sledovaném vzorku byla vyčíslena mezi 1,9 až 4,1 miliardy eur (51 až 111 mld. korun), přičemž větší část připadla na zákazníky ve státech východní a jižní Evropy,“ dodává Dryák.

„V celé Evropě řeší podobné problémy s ojetinami jako u nás a nekalé praktiky při prodeji ojetin nejsou ryze českým specifikem,“ shrnuje výsledky studie Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

V autobazaru si koupilo svůj poslední ojetý vůz 54 procent zákazníků, 42 procent od autorizovaného prodejce a 4 procenta v aukci. Nekalé obchodní praktiky byly zjištěny u 25 procent prodejců, v případě států EU 13 dokonce u 44 procent.

Studie Evropské komise byla provedena prostřednictvím 25 tisíc on-line rozhovorů se zákazníky, kteří si koupili v posledních 3 letech ojeté vozidlo, dále pomocí 63 hloubkových pohovorů s představiteli trhu s ojetými vozidly z řad prodejců i spotřebitelů a 1 200 kontrolních nákupů (mystery shopping) provedených u prodejců ojetin.

Křišťálová Lupa 2016