Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetinám vládnou malé automobily

aktualizováno 
Loňský rok míchal kartami na zdejším trhu ojetin snad jako žádný jiný v uplynulém desetiletí. Prudce vzrostl zájem o malá auta, poklesla poptávka po dříve neotřesitelně preferovaných dieselech s výjimkou nejmodernějších modelů a prohloubil se nedostatek opravdu kvalitních a přitom levných jetých vozů. Přičítá se to na vrub zdražení benzinu a nafty, výraznému omezení dovozu jetých či havarovaných vozů ze zahraničí a liberalizaci pojištění odpovědnosti.

"V zemi nastal stav, který se hlavně v kategorii malých automobilů starších čtyř až pěti let přiblížil - pokud se týká cen a zájmu - německému a západoevropskému trhu," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. "Po vzoru západní Evropy se také prohloubil a urychlil propad cen větších a velkých aut s motory nad 1.8 litru objemu." Zájem poklesl především o provozně drahá auta starších ročníků výroby - o nezajímavé a velmi opotřebované koráby formátu Oplu Omega, Citroënu XM, Fordu Scorpio a podobně. Těm mnohdy nepomohou ani naftové motory, často už za zenitem životnosti a místo úspor přinášející spíš problémy z nespolehlivosti a drahého servisu. Nejkrutější pády cen jsou u superluxusních limuzín - například Mercedes S 600, který stál na začátku devadesátých let pět milionů, dnes těžko hledá kupce za 450 tisíc korun. Ale vůbec nejhůř se prodávají rumunské oltcity, valný zájem není ani o ruské lada-žiguli, pokud nejsou upraveny k plynovému pohonu.

Náročnější zákazníci

Šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha Aleš Kužel konstatuje, že se zásadně změnily požadavky zákazníků: zatímco dřív je většinou zajímala známá značka a příznivá cena, přičemž byli připraveni koupit vůz třeba i pochybné minulosti a problematicky opravený po těžké havárii, tak poslední dobou víc a víc preferují kvalitu. "To znamená auta s prokazatelnou minulostí, se servisní knížkou a nejraději koupená jako nová v tuzemsku," upřesňuje Aleš Kužel. "Na významu rovněž ztrácí - když nechám stranou nejmladší a nejdražší auta - rok výroby, důležitější je skutečný technický stav. Jinými slovy - dobře se prodává auto třeba i deset patnáct roků staré, ovšem musí být kvalitní. Skutečný stav vozu se také nesrovnatelně víc než dřív promítá do ceny. Jestliže ještě před několika lety se špatné auto prodávalo - dejme tomu v kategorii do 200 tisíc - třeba jen o deset až patnáct tisíc korun levněji než dobré, tak teď může být horší kus třeba i za polovinu ceny lepšího, bezproblémového." "Loni se už ani náhodou neprodalo horší auto za stejné peníze jako před třemi roky," doplňuje Rudolf Mudra, majitel karlovarského bazaru, který patří k nejznámějším a největším na západě Čech. Pokles cen v průměru celého sortimentu ojetin během tří let odhaduje až na 30 procent.

Chybějí nejžádanější auta

Nicméně i tak se odborníci shodují, že opravdu kvalitní starší auta na zdejším trhu chybějí. "Nedostává se jednak mladých, málo jetých a nehavarovaných vozů v ceně do 300 tisíc korun a jednak nejžádanějších automobilů do 100 tisíc korun," vypočítává Peter Kolník. "Zkuste v bazarech najít zachovalý Volkswagen Golf II, Peugeot 205 či 309, Opel Kadett nebo cokoliv jiného včetně Škody Favorit v cenové relaci mezi 50 až 70 tisíci korun, což je hraniční částka pro mnohé lidi, kteří by rádi vyměnili stařičké Škodovky 100, 105, 120, lady, wartburgy, trabanty a podobně za mladší, lepší." "V zemi je 60 tisíc dvoutaktů a přes milion aut starších čtrnácti let," připojuje se Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. Spolu s Petrem Kolníkem se shoduje v názoru, že právě nejchudší motoristy, kteří mají zájem o levnější auta, postihlo omezení dovozu ojetin z ciziny. To vstoupilo v platnost se začátkem loňského roku a jeho výsledkem je zhruba čtyřicetiprocentní omezení přílivu levných starších vozů ze zahraničí v porovnání let 1999 a 2000. "Přesná čísla ještě nejsou k dispozici, ovšem odhaduji, že vloni se do země dostalo něco přes 100 tisíc jetých či havarovaných aut z ciziny, zatímco v roce 1999 jejich počet dosáhl zhruba 150 tisíc," potvrzuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Ten oponuje Kolníkovi a Slawischovi tím, že trh ojetin v Česku se už stačí doplňovat ze zdrojů automobilů, které byly původně jako nové prodány v tuzemsku. "Jestliže vloni se v Česku prodalo na 150 tisíc nových aut, tak jejich majitelé dali zhruba 100 starších vozů na trh ojetin. A to podle mého názoru odpovídá poptávce." Tyto automobily však většinou zřejmě nebyly z kategorie nejlevnějších, jejichž nedostatek na trhu ojetin trvá.

Ceny většinou klesly

V bazarech se nejvíc prodávají, a tudíž v nabídce nejvíc chybějí škodovky - kvalitní a přitom relativně levné favority ročníků 1993 a 1994 spíš než felicie, jejichž ceny s nástupem nového modelu Fabia přece jen klesly: "Až o 20 tisíc na ročníku," říká Rudolf Mudra za Karlovarsko. A Peter Kolník doplňuje průměr celé země: "S nástupem fabie ztratila na cenách pouze velmi mladá auta - zhruba deset procent. Ceny starších felicií především ve verzi kombi jsou nadále stabilní." Rok od roku nižší jsou samozřejmě i ceny zahraničních vozidel. "Jen nejžádanější malá auta si v meziročním srovnání polepšila o pět až osm procent," sděluje Aleš Kužel z AAA Auto Praha.

Roste zájem o leasing

Uplynulý rok byl rovněž ve znamení dalšího zvýšení zájmu o leasing ojetin. "Pozornost lidí, jejichž úspory by dovolovaly nákup jen nejlevnějších ojetin, se tak přesouvá ke kvalitnějším vozům cenové kategorie až do 200 tisíc korun," konstatuje Peter Kolník. Aleš Kužel to potvrzuje a upřesňuje, že právě díky možnosti prodeje na leasingové splátky, který se týká už i automobilů z konce osmdesátých let, se v AAA Auto Praha posunul největší zájem kupců z kategorie do 100 tisíc k lepším autům v ceně do 150 tisíc korun. "Na leasing prodáme zhruba polovinu vozů a čekáme, že brzy se tento podíl bude po vzoru motoristicky vyspělého světa zvyšovat - u nás až na 70 procent," říká Aleš Kužel.

Levná kvalita nebude

Fakt, že v Česku jsou snad z celé Evropy nejlevnější nová a zánovní auta, bude podle názoru odborníků i letos přát movitějším zájemcům o ojetiny. Nic na tom zřejmě nezmění ani Antonínem Šípkem očekávaný další pokles dovozu starších vozů z ciziny - o zhruba 20 procent proti roku 2000. "Nedotkne se to kategorie dražších ojetin, kterých jsou už teď bazary plné," potvrzuje Peter Kolník. "Naopak pěkné a levné ojetiny budou nadále chybět snad ještě citelněji než v roce 2000." l

Ceny vybraných malých jetých automobilů 1)

model

      ročník      

           cena            

Citroën Saxo

1996

145 000

Daewoo Matiz

1998

160 000

Fiat Punto

1995

125 000

Ford Fiesta

1996

140 000

Mitsubishi Colt

1995

150 000

Opel Corsa

1995

130 000

Peugeot 106

1995

135 000

Peugeot 205

1995

120 000

Seat Cordoba

1995

145 000

Seat Ibiza

1995

135 000

Škoda Felicia

1995

125 000

Škoda Felicia kombi

1995

135 000

Škoda Felicia

1997

150 000

Toyota Starlet

1995

130 000

Volkswagen Polo

1995

150 000

Poznámka: 1) leden 2001
Pramen: MF DNES, AAA Auto Praha


Ceny vybraných žádaných jetých automobilů 1)

model

  ročník 

      cena      

Daewoo Lanos

1996

155 000

Fiat Brava

1995

170 000

Fiat Marea

1996

200 000

Ford Escort

1995

150 000

Ford Focus

1998

280 000

Ford Focus kombi

1998

330 000

Ford Mondeo

1995

170 000

KIA Sephia

1995

100 000

Mazda 323

1995

170 000

Mitsubishi Lancer

1995

150 000

Nissan Almera

1995

160 000

Nissan Sunny

1995

135 000

Nissan Primera

1995

140 000

Nissan Primera (nový model)

1995

165 000

Opel Astra

1998

260 000

Opel Astra A

1995

145 000

Opel Astra B

1995

200 000

Peugeot 306

1995

150 000

Peugeot 405

1995

150 000

Peugeot 406

1995

220 000

Toyota Carina

1995

170 000

Toyota Corolla

1995

150 000

Škoda Octavia kombi

1998

340 000

Volkswagen Golf III

1995

160 000

Volkswagen Golf IV

1998

310 000

Volkswagen Passat

1995

200 000

Volkswagen Vento

1995

175 000

Poznámka: 1) leden 2001
Pramen: MF DNES, AAA Auto Praha

Zájem o dříve neotřesitelně preferovaná auta s naftovými motory vloni poněkud poklesl

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.