"V zemi nastal stav, který se hlavně v kategorii malých automobilů starších čtyř až pěti let přiblížil - pokud se týká cen a zájmu - německému a západoevropskému trhu," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. "Po vzoru západní Evropy se také prohloubil a urychlil propad cen větších a velkých aut s motory nad 1.8 litru objemu." Zájem poklesl především o provozně drahá auta starších ročníků výroby - o nezajímavé a velmi opotřebované koráby formátu Oplu Omega, Citroënu XM, Fordu Scorpio a podobně. Těm mnohdy nepomohou ani naftové motory, často už za zenitem životnosti a místo úspor přinášející spíš problémy z nespolehlivosti a drahého servisu. Nejkrutější pády cen jsou u superluxusních limuzín - například Mercedes S 600, který stál na začátku devadesátých let pět milionů, dnes těžko hledá kupce za 450 tisíc korun. Ale vůbec nejhůř se prodávají rumunské oltcity, valný zájem není ani o ruské lada-žiguli, pokud nejsou upraveny k plynovému pohonu.
Náročnější zákazníci
Šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha Aleš Kužel konstatuje, že se zásadně změnily požadavky zákazníků: zatímco dřív je většinou zajímala známá značka a příznivá cena, přičemž byli připraveni koupit vůz třeba i pochybné minulosti a problematicky opravený po těžké havárii, tak poslední dobou víc a víc preferují kvalitu. "To znamená auta s prokazatelnou minulostí, se servisní knížkou a nejraději koupená jako nová v tuzemsku," upřesňuje Aleš Kužel. "Na významu rovněž ztrácí - když nechám stranou nejmladší a nejdražší auta - rok výroby, důležitější je skutečný technický stav. Jinými slovy - dobře se prodává auto třeba i deset patnáct roků staré, ovšem musí být kvalitní. Skutečný stav vozu se také nesrovnatelně víc než dřív promítá do ceny. Jestliže ještě před několika lety se špatné auto prodávalo - dejme tomu v kategorii do 200 tisíc - třeba jen o deset až patnáct tisíc korun levněji než dobré, tak teď může být horší kus třeba i za polovinu ceny lepšího, bezproblémového." "Loni se už ani náhodou neprodalo horší auto za stejné peníze jako před třemi roky," doplňuje Rudolf Mudra, majitel karlovarského bazaru, který patří k nejznámějším a největším na západě Čech. Pokles cen v průměru celého sortimentu ojetin během tří let odhaduje až na 30 procent.
Chybějí nejžádanější auta
Nicméně i tak se odborníci shodují, že opravdu kvalitní starší auta na zdejším trhu chybějí. "Nedostává se jednak mladých, málo jetých a nehavarovaných vozů v ceně do 300 tisíc korun a jednak nejžádanějších automobilů do 100 tisíc korun," vypočítává Peter Kolník. "Zkuste v bazarech najít zachovalý Volkswagen Golf II, Peugeot 205 či 309, Opel Kadett nebo cokoliv jiného včetně Škody Favorit v cenové relaci mezi 50 až 70 tisíci korun, což je hraniční částka pro mnohé lidi, kteří by rádi vyměnili stařičké Škodovky 100, 105, 120, lady, wartburgy, trabanty a podobně za mladší, lepší." "V zemi je 60 tisíc dvoutaktů a přes milion aut starších čtrnácti let," připojuje se Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. Spolu s Petrem Kolníkem se shoduje v názoru, že právě nejchudší motoristy, kteří mají zájem o levnější auta, postihlo omezení dovozu ojetin z ciziny. To vstoupilo v platnost se začátkem loňského roku a jeho výsledkem je zhruba čtyřicetiprocentní omezení přílivu levných starších vozů ze zahraničí v porovnání let 1999 a 2000. "Přesná čísla ještě nejsou k dispozici, ovšem odhaduji, že vloni se do země dostalo něco přes 100 tisíc jetých či havarovaných aut z ciziny, zatímco v roce 1999 jejich počet dosáhl zhruba 150 tisíc," potvrzuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Ten oponuje Kolníkovi a Slawischovi tím, že trh ojetin v Česku se už stačí doplňovat ze zdrojů automobilů, které byly původně jako nové prodány v tuzemsku. "Jestliže vloni se v Česku prodalo na 150 tisíc nových aut, tak jejich majitelé dali zhruba 100 starších vozů na trh ojetin. A to podle mého názoru odpovídá poptávce." Tyto automobily však většinou zřejmě nebyly z kategorie nejlevnějších, jejichž nedostatek na trhu ojetin trvá.
Ceny většinou klesly
V bazarech se nejvíc prodávají, a tudíž v nabídce nejvíc chybějí škodovky - kvalitní a přitom relativně levné favority ročníků 1993 a 1994 spíš než felicie, jejichž ceny s nástupem nového modelu Fabia přece jen klesly: "Až o 20 tisíc na ročníku," říká Rudolf Mudra za Karlovarsko. A Peter Kolník doplňuje průměr celé země: "S nástupem fabie ztratila na cenách pouze velmi mladá auta - zhruba deset procent. Ceny starších felicií především ve verzi kombi jsou nadále stabilní." Rok od roku nižší jsou samozřejmě i ceny zahraničních vozidel. "Jen nejžádanější malá auta si v meziročním srovnání polepšila o pět až osm procent," sděluje Aleš Kužel z AAA Auto Praha.
Roste zájem o leasing
Uplynulý rok byl rovněž ve znamení dalšího zvýšení zájmu o leasing ojetin. "Pozornost lidí, jejichž úspory by dovolovaly nákup jen nejlevnějších ojetin, se tak přesouvá ke kvalitnějším vozům cenové kategorie až do 200 tisíc korun," konstatuje Peter Kolník. Aleš Kužel to potvrzuje a upřesňuje, že právě díky možnosti prodeje na leasingové splátky, který se týká už i automobilů z konce osmdesátých let, se v AAA Auto Praha posunul největší zájem kupců z kategorie do 100 tisíc k lepším autům v ceně do 150 tisíc korun. "Na leasing prodáme zhruba polovinu vozů a čekáme, že brzy se tento podíl bude po vzoru motoristicky vyspělého světa zvyšovat - u nás až na 70 procent," říká Aleš Kužel.
Levná kvalita nebude
Fakt, že v Česku jsou snad z celé Evropy nejlevnější nová a zánovní auta, bude podle názoru odborníků i letos přát movitějším zájemcům o ojetiny. Nic na tom zřejmě nezmění ani Antonínem Šípkem očekávaný další pokles dovozu starších vozů z ciziny - o zhruba 20 procent proti roku 2000. "Nedotkne se to kategorie dražších ojetin, kterých jsou už teď bazary plné," potvrzuje Peter Kolník. "Naopak pěkné a levné ojetiny budou nadále chybět snad ještě citelněji než v roce 2000." l
Ceny vybraných malých jetých automobilů 1)
model |
ročník |
cena |
Citroën Saxo |
1996 |
145 000 |
Daewoo Matiz |
1998 |
160 000 |
Fiat Punto |
1995 |
125 000 |
Ford Fiesta |
1996 |
140 000 |
Mitsubishi Colt |
1995 |
150 000 |
Opel Corsa |
1995 |
130 000 |
Peugeot 106 |
1995 |
135 000 |
Peugeot 205 |
1995 |
120 000 |
Seat Cordoba |
1995 |
145 000 |
Seat Ibiza |
1995 |
135 000 |
Škoda Felicia |
1995 |
125 000 |
Škoda Felicia kombi |
1995 |
135 000 |
Škoda Felicia |
1997 |
150 000 |
Toyota Starlet |
1995 |
130 000 |
Volkswagen Polo |
1995 |
150 000 |
Pramen: MF DNES, AAA Auto Praha
Ceny vybraných žádaných jetých automobilů 1)
model |
ročník |
cena |
Daewoo Lanos |
1996 |
155 000 |
Fiat Brava |
1995 |
170 000 |
Fiat Marea |
1996 |
200 000 |
Ford Escort |
1995 |
150 000 |
Ford Focus |
1998 |
280 000 |
Ford Focus kombi |
1998 |
330 000 |
Ford Mondeo |
1995 |
170 000 |
KIA Sephia |
1995 |
100 000 |
Mazda 323 |
1995 |
170 000 |
Mitsubishi Lancer |
1995 |
150 000 |
Nissan Almera |
1995 |
160 000 |
Nissan Sunny |
1995 |
135 000 |
Nissan Primera |
1995 |
140 000 |
Nissan Primera (nový model) |
1995 |
165 000 |
Opel Astra |
1998 |
260 000 |
Opel Astra A |
1995 |
145 000 |
Opel Astra B |
1995 |
200 000 |
Peugeot 306 |
1995 |
150 000 |
Peugeot 405 |
1995 |
150 000 |
Peugeot 406 |
1995 |
220 000 |
Toyota Carina |
1995 |
170 000 |
Toyota Corolla |
1995 |
150 000 |
Škoda Octavia kombi |
1998 |
340 000 |
Volkswagen Golf III |
1995 |
160 000 |
Volkswagen Golf IV |
1998 |
310 000 |
Volkswagen Passat |
1995 |
200 000 |
Volkswagen Vento |
1995 |
175 000 |
Pramen: MF DNES, AAA Auto Praha
Zájem o dříve neotřesitelně preferovaná auta s naftovými motory vloni poněkud poklesl |