Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetinu si nechte prověřit, odhalíte třeba čtvrtmilion stočených kilometrů

  10:00aktualizováno  10:00
Test prokázal, že ojetá auta mají obvykle najeto mnohem více, než uvádí tachometr, nebo jsou po haváriích. Zákazníci se kvůli tomu soudí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Když Barbora Ksandrová z Ostravy kupovala na začátku června v jednom vítkovickém autobazaru ojetou Hondu Civic, vše se zdálo v pořádku. Technicky i papírově.

Už během prvních kilometrů se však začaly projevovat zásadní vady. Vše vygradovalo ve chvíli, kdy technik při evidenční kontrole před převodem vozu zjistil, že vůz už více než rok nemá technickou kontrolu a že plakety na značce i údaje v technickém průkazu jsou falešné.

Autobazar odmítl peníze vrátit, nabídl však opravu, což zákaznice odmítla, a chystá nyní žalobu. Soudní znalec totiž odhalil další vady včetně o více než 200 tisíc kilometrů stočeného tachometru. Ksandrová se tak stala další obětí stále častějších podvodů českých autobazarů.

jak prověřit auto

Podvodníci mají nové finty - čtěte, jak je prokouknout

To, že koupě ojetiny spíše než obchod připomíná adrenalinový zážitek, ukazuje i test poradenské společnosti Auto AZ Consulting, která zkontrolovala technickou stránku deseti vozů, jež nominovalo deset tuzemských médií.

Servisní knihy o původu vozu moc neprozradí

Z prověřovaných aut prošly technicky jen dvě, u nichž ani nedošlo k manipulaci s počítadlem kilometrů. Osmi vozům předchozí majitelé nebo prodejci ubrali z tachometrů 100 až 200 tisíc kilometrů, tři z nich prodělaly závažnou havárii a jedno se přiblížilo konci své životnosti.

"Přestože řada prodejců uvádí, že ojetiny mají servisní knihy, podle kterých lze dohledat, co a kdy bylo měněno, v řadě z nich končí záznamy ve chvíli, kdy skončila záruka, s čímž končí i možnost lidí dohledat, co se s vozy dělo poté," uvedl Aleš Zich z AZ Consultingu, který se zaměřuje na prověrky ojetin před prodejem.

Podle něj v rámci testu prodejci nikdy dopředu neinformovali o vadách, které zkoumané vozy měly. Nejméně u dvou Škod Octavia přitom bylo poškození tak závažné, že by mělo jít o neprodejná auta.

Naopak zdaleka nejlépe z hodnocení vyšel vůz Saab 9-5, u nějž s realitou souhlasily veškeré údaje, které prodejce avizoval. Přesto vůz už dva roky stál v autobazaru bez valnějšího zájmu lidí, neboť v 60 tisících kilometrech první majitel měnil motor, což zákazníky odrazuje.

Na pozdější reklamace není brán zřetel

V případě, že kupující neodhalí vady na místě, je jeho šance na případné získaní peněz zpět mizivá. Například manipulace s počtem najetých kilometrů v Česku prakticky není trestná a komerčně ji nabízí řada servisů v cenách od pěti set korun.

"Stočení tachometru sice je postižitelné už dnes, je ale velmi obtížné najít viníka. Muselo by se navíc prokázat, že počítadlo změnil se záměrem uvést kupujícího v omyl," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka s tím, že se v současnosti nechystá žádná změna zákona, která by stáčení tachometrů v Česku mohla omezit. Podobně těžko se zpětně dokazuje, že prodejce zamlčel skryté vady například v motoru.

Barboru Ksandrovou tak zřejmě čeká táhlá soudní pře s nejistým výsledkem. Pomoci jí mohla důkladná prověrka auta před prodejem, která by odhalila velkou část nedostatků. Například firma Cebia nabízí za 500 korun zjištění skutečného stavu najetých kilometrů prostřednictvím služby Autotracer. Zichova firma zase prověří za dvě procenta z kupní ceny vozu jeho technickou stránku. Podobnou službu však nabízí individuálně i řada autoservisů, které ojetinu před prodejem prohlédnou.

Jak dopadl test
Škoda Octavia I 1,9 TDi
- tachometr stočen o 200 tis. km
- havárie nosné části
Škoda Octavia 1,9 TDi kombi
- tachometr stočen o 100 tis. km
- po vážné havárii, špatně opraven
Citroën C5 1,6 HDi
- tachometr stočen min. o 250 tis. km
Saab 9-5 3,0 TiD
- tachometr odpovídá
- v 60 tis. km měněn motor
Pramen: Auto AZ Consulting

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.