Ojetiny do Polska stále proudí

VARŠAVA - Vysoká spotřební daň nezastavila příliv ojetých automobilů ze západní Evropy do Polska. Levicová vláda premiéra Leszka Millera tak opět stojí před otázkou, jak podpořit především domácí automobilky, jejichž prodej se dál společně s celým trhem nových vozů propadá.

"Pětašedesátiprocentní sazba spotřební daně nesplnila naše očekávání," přiznal před nedávnem v Sejmu náměstek ministra hospodářství Maciej Leśny. Právě zvýšení spotřební daně mělo učinit přílivu ojetin přítrž. Nestalo se tak; každý měsíc do Polska vjíždí na 20.000 ojetých vozů, zatímco prodej nových aut dál klesá tempem překračujícím 20 procent. 

Za celý letošní rok dovoz ojetých aut podle odhadů ministerstva hospodářství docela určitě překročí 200.000 vozů, necelých 17 procent z nich je mladších méně než čtyři roky. Prodej nových vozů letos může v Polsku klesnout pod 300.000
automobilů. "Dovoz ojetin velmi negativně ovlivňuje prodej nových vozů," přiznal již dříve v rozhovoru pro ČTK mluvčí Škoda Auto Poland Maciej Handke.

Vláda tak v obraně především domácího automobilového průmyslu hodlá v blízké budoucnosti zrušit možnost registrace příliš starých a havarovaných vozů a zavést povinnost sešrotování aut zničených při dopravní nehodě z více než 70 procent.

Jak vyplývá ze zprávy ministerstva hospodářství, rentabilita automobilového průmyslu v Polsku v posledních třech letech rychle klesala a loni dosáhla záporné hodnoty. Po polských silnicích jezdí na 9,5 miliónu aut, z nichž polovina je více než deset let stará. Pouze 33 procent automobilů provozovaných v zemi je mladších než pět let.