Ojetiny jsou stále v kurzu

  • 71
Koupěschopnost obyvatel České republiky v dohledné době nijak dramaticky neporoste. Proto nelze počítat s tím, že by všichni zájemci měli peníze na nový vůz. Největší podíl na automobilovém trhu stále budou mít ojeté vozy.

Statistika o stáří registrovaných vozidel jasně říká, že Česko patří k chudým zemím. Průměrný věk osobního automobilu 14 let je trnem v oku nejen domácí automobilce a dovozcům nových vozidel, ale i tvůrcům zákonných předpisů. Ale ti mají dilema: na jedné straně by neradi omezovali lidská přání jezdit autem, na druhé straně by chtěli zabránit dovozu starých, nebezpečných vozů.

Vyměním novou za starou
Obchod s ojetými vozidly v tuzemsku kvete a se vstupem do Evropské unie se trend nezmění. Nemá s tím totiž žádnou přímou souvislost... Tu má jen ekonomickou.
Česká vláda uvažuje o poplatku 20 000 korun pro vozidla, která nesplňují podmínky pro uvedení do provozu a smějí se dovážet jen na náhradní díly.

Ale je třeba si uvědomit, že tato vozidla stejně většinou končí na silnicích, neboť se přihlašují na doklady jiného, již registrovaného vozidla. Takže by o dvacet tisíc podražila, stát by vybral víc peněz, obchodníci s ojetinami by o nic nepřišli a na všechno by zase doplatil občan. Jinak by se nic zásadního nedělo.

Co nabízí trh?

Když kupujeme auto v bazaru...

1.Volte kvalitu
V nesmírné záplavě autobazarů se orientujte na prvním místě podle informací, které získáte předem od známých. Dobrá doporučení zde mají nesmírnou cenu.

2.Značka poskytuje vyšší kvalitu
Pokud jste rozhodnuti pro konkrétní značku auta, stojí za úvahu, zda si pár tisíc nepřiplatit při koupi ojetého vozu přímo z nabídky značkového prodejce. Zde je vyšší záruka spolehlivých referencí o voze.

3.Ušetřený tisíc se může prodražit
Již prostředí, ve kterém se ojeté vozy kupují a prodávají, hodně napovídá. Pokud se k autům brodíte bahnem a kancelář je v rezavé mobilní stavební buňce, je velký předpoklad, že majitel takového autobazaru hledí jen na svůj okamžitý zisk a do obchodu nemíní moc investovat.

4.Čas je důležitá indicie
Větší záruku skýtá autobazar, který na jednom místě funguje dobře již delší dobu. Ale pozor! Na stejném místě může fungovat autobazar, který často měnil jméno i majitele.

5.Solidnost je podmínkou
Dnes už by mělo být v autobazaru samozřejmostí aspoň minimální technické vybavení pro prohlídku vozu - tedy zvedák či montážní jáma a slušné osvětlení. Též nabídka zkušební jízdy je běžná.

6.Odborníka berte s sebou
Ve slušném bazaru už také považují za samozřejmost, že si s sebou před koupí přivedete poradce - technicky zdatného člověka, nejlépe automechanika znalého právě značky, o které uvažujete.

7.Papíry hovoří
Neméně důležitou součástí celého aktu koupě a prodeje je formální stránka. Vyplnění nezbytných dokumentů, ale i celkové podobě kupní smlouvy věnujte maximální pozornost. Již mnohokrát se stalo, že přehlédnutí jediné, kdesi dole zastrčené řádky znamenalo v důsledcích převeliké trable.

Nejstarší vozy udržují jejich majitelé při životě za pomoci zkušených opravářů v menších dílnách. Není těžké si domyslet, v jakém technickém stavu jsou. Hovořit v této souvislosti o významu stanic technické kontroly je skoro zbytečné, když se všeobecně ví, jak snadno lze technickou prohlídku získat.

Český motorista je však na druhé straně zcela originální tvor. Průměrný motorista toho ví o autech podstatně víc než jeho vrstevník třeba z Německa. Při pořizování ojetého vozu proto dává zdejší zájemce přednost vyšší technické kvalitě. Rád si trochu připlatí, když se rozhoduje mezi novějším ojetým vozem z východní Evropy a menším typem s japonskou technikou.

Osobní poradce
V autobazarech jsme dnes už běžně svědky toho, že zájemce vybírá svůj vůz ve společnosti vlastního odborného poradce. Většinou to bývá člověk z praxe, nezřídka přímo automechanik. "Vůbec nám to nevadí," komentuje tuto praxi Jan Štolba, technik z autobazaru při Porsche Inter Auto Praha. Jeho rukama procházejí veškeré vozy koncernu VW, počínaje škodovkami. "Naopak, tuto možnost lidem nabízíme. Je to lepší pro jejich klid."

"Mohu říct, že zájemce, kteří přicházejí s vlastním odborníkem přes auta, vítáme," říká také Tomáš Lachout, manažer výkupu největšího českého autobazaru AAA Auto. "Dáme lidem k dispozici i kryté zázemí, vybavené potřebným nářadím, aby si mohli auto, o které mají zájem, důkladně proklepnout."

Největší zájem je o škodovky
Bohužel v tuzemsku neexistují jako pomůcka při rozhodování ve výběru modelu věrohodné statistiky o výskytu závad u jednotlivých značek ojetých automobilů jako v Německu a jiných státech západní Evropy.

Mezi kupujícími v Česku je škodovka stále na prvním místě. "Vedou jasně fabia a octavia, hodně oblíbené jsou kombíky," říká Jan Štolba. Jeho slova potvrzuje i Tomáš Lachout z autobazaru, který má ještě širší záběr: "Také u nás by se to tak dalo říci. Zájem je ovšem i o dodávky s odpočtem DPH a levné vozy s pohonem všech kol." Trh autobazarů hodně kopíruje trh s novými vozy.

Podle názoru většiny prodejců je větší zájem i o vznětové verze. Což platí zatím - i přes vzrůst ceny nafty - obecně pro všechny značky. O další místa se dělí evropské značky Ford, Volkswagen a Opel. Podle názoru mnohých prodejců ojetin začíná stoupat zájem i o korejské značky. Dobře si vede třeba Daewoo Matis. "Vyloženě hitem jsou teď malá auta jako Toyota Yaris, Peugeot 206, Citroën C3 či Hyundai Getz," upřesňuje Tomáš Lachout.

A za kolik?
Největší zájem je o vozidla v cenových relacích mezi 100 000 až 150 000 korun, jen o málo méně motoristů požaduje auta za 50 000 až 100 000 korun. Podle Tomáše Lachouta jsou v jeho autobazaru nejprodejnější auta do 200 000 korun. Podstatně méně vozů najdeme v cenách pod 50 000 korun. Majitelé některých prodejen ojetin dokonce prohlašují, že tato vozidla prostě nenabízejí. V této kategorii je jasnou jedničkou Škoda Favorit, zcela jasně vítězící nad zahraniční konkurencí. Ta zase kraluje v kategoriích do 200 000 korun. Zájem o drahá vozidla klesá úměrně se zvyšující se cenou těchto vozů. Tomu odpovídá i složení aktuální nabídky autobazarů.

Nabídka je široká
Zatímco v databázi ojetin jednoho velkého autobazaru najdeme 20 procent vozů v nejprodávanějším rozmezí (100 000 až 150 000 korun), autům v ceně nad jeden milion patří pouhá dvě procenta.

Podle TÜV stoupá počet průměrných závad se stářím vozidel takto:
stáří počet závad
1 až 3 roky

5,2 %

4 až 5 roků

10,1 %

6 až 7 roků

5,6 %

8 až 9 roků

20,9 %

10 až 11 roků

25,6 %

Terénní vozidla nepatří sice k nejoblíbenějším, nicméně zájem o ně stoupá vždy s podzimem. "Nejžádanějším typem je Mitsubishi L 200," říká Josef Šťastný, technik pražského Offroad Landu. "Mezi nejlépe prodejnými vozidly jsou dále Nissan Patrol v jakémkoliv provedení, Nissan Terrano II a Mitsubishi Pajero. Naopak končící zima avizuje něco jiného. "Už máme zkušenost, že se pohne i obchod se sportovními vozy a kabriolety," tvrdí Tomáš Lachout. Podle Jana Štolby přinesl začátek letošního roku citelné oživení trhu s ojetinami. "Když to porovnám s loňským rokem, je pohyb na tomto trhu podstatně větší."

Vzít si do autobazaru odborníka se dnes už považuje za úplnou samozřejmost.