Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate pomohla ojetinám s TDI, „cinklé“ diesely si lépe drží cenu

aktualizováno 
Vozy koncernu VW, jako jsou Passat, Golf nebo i předchozí generace Škody Octavia, si na evropském trhu s ojetinami drží svoje vysoké ceny. Nic na tom nemění ani aféra Dieselgate, při níž se provalilo, že koncernové turbodiesely splňují emisní normu Euro 5 jen v laboratoři.

Zavedenou značku TDI, kterou nosí turbodiesely koncernu VW, emisní aféra nepoškodila. | foto: Volkswagen

Z analýz vyplývá také to, že majitelé pravděpodobně nebudou mít nárok na odškodnění.

Výrazný pokles hodnoty auta je přitom jedním z důvodů, proč zákazníci VW v USA mají kromě odkupu auta nárok i na odškodnění ve výši pěti až deseti tisíc dolarů, které má pokrýt mimo jiné rozdíl mezi původně očekávanou zbytkovou cenou a skutečnou hodnotou, která je kvůli poškozené image vozu výrazně nižší. Zakládají se na tom i požadavky sdružení na ochranu spotřebitelů a eurokomisařky Elzbiety Bienkowské. Chtějí, aby podobné odškodnění dostali i evropští majitelé volkswagenů. Vždyť těch problematických se v Evropě prodalo 8,5 milionu z celkových jedenácti.

Ale z analýz společnosti Schwacke, která je součástí koncernu EurotaxGlass, specializovaného na oceňování aut, vyplývá, že volkswageny, škodovky nebo seaty s podvodnými diesely neztrácejí hodnotu více, než je obvyklé. Marketingový šéf Schwacke Christoph Ruhland již koncem roku 2015 prohlásil: „Není důvod k panice. Zatím nepozorujeme žádný negativní vliv na cenu ojetých osobních dieselových aut.“ Na Schwacke se odkazuje i dceřiná společnost německého koncernu Volkswagen Financial Services (VWFS), která se zabývá financováním nákupu koncernových automobilů (u nás jsme ji dříve znali jako Škofin).

VWFS loni odepsal 570 milionů eur (15,5 miliardy korun) právě v souvislosti s předpokládaným výrazným poklesem hodnoty vozů, na něž poskytl leasing. Očekával totiž, že kvůli skandálu poklesne zbytková cena o tři procenta více u dieselů a o jedno procento u benzinových verzí (v souvislosti s poškozením značky jako celku). Finanční ředitel VWFS Frank Fiedler začátkem tohoto měsíce prohlásil, že navzdory všem předpokladům zaznamenala jeho společnost opak. Koncernová auta si svoji cenu držela dokonce o něco lépe, než kdyby k žádné aféře nedošlo. Ke stejným závěrům došli odborníci ze Schwacke, cena vozů VW podle nich klesá o něco méně než u srovnatelných konkurentů. Pokud tento trend vydrží, bude si moci VWFS v příštích dvou letech připsat oněch 570 milionů eur zpět do zisku.

Ale vraťme se k odškodnému. Zákazníci by na ně podle názoru právníků měli právo jen v případě, že by své vozy mohli opět prodat jen s výraznou finanční ztrátou. Ale tu jim kauza zatím nezpůsobila, a pokud auto projde svolávací akcí, při níž je podvodný software odstraněn, mělo by se na trhu s ojetinami prodat za cenu, kterou mohli očekávat. Podle posledních zjištění s sebou úpravy softwaru navíc nenesou ani vyšší spotřebu paliva, takže spotřebitelé na celém skandálu nebudou tratit ani v tomto ohledu. Volkswagen má tedy evidentně dostatečné krytí, aby se v Evropě u soudů žalobám o odškodné ubránil.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Další z rubriky

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.