I. generace Fordu Focus se na trhu objevila v říjnu 1998 jako přímý konkurent VW Golf a Opelu Astra, které byly představeny ve stejný rok.
Svým designem připravil zákazníkům překvapení, protože do té doby podobné tvary ve stylu new edge nebyly známy.
Zpočátku to u některých zákazníků, spokojených s relativně spolehlivým ale tvarově konzervativním escortem, vyvolalo rozporuplné dojmy.
Nicméně po čase si všichni zvykli a dodnes jeho tvary vítězí právě při výběru ojetiny. V roce 1999 se nejen začal prodávat combi a sedan, ale Ford u svých focusů nabídl zákazníkům 12 letou záruku na karoserii.
Nejen svými tvary, ale i spolehlivostí , vnitřním prostorem a jízdními vlastnostmi si získává zákazníky dodnes. Při pravidelném servisu a šetrném zacházení najezdí Focus hodně kilometrů bez vážnějších závad.
Při koupi ojetiny je důležité se s vozem pořádně projet, slabostí bývají vůle v silentblocích zadní nápravy. Na všeobecně vysokou spolehlivost ukazuje i nadměrná obliba při nákupu firemních flotil, pokud by auto bylo často porouchané, firmy by ho nechtěly.
Navíc svým designem a prostorem nabídne komfort nejen rodině, která hlavně ocení dostupnost a nízké ceny náhradních dílů, ale ocení to i manažer při jízdě na delší služební cesty.
Možná i rozšířenost tohoto modelu přispěla k menší oblibě u zlodějů, i když pokud je Focus v černé barvě a na atraktivních kolech, je lepší parkovat na hlídaném parkovišti.
Samozřejmě se najdou i zákazníci, kteří tento model nemohou vystát, spíše je to ale dáno tím, že zakoupili nějaký opravený model z dovozu, kde například chybí airbagy a jsou zde pouze záslepky. Tím, že je focus rozšířen i v západní Evropě, je hodně i havarovaných vozů a právě "bezairbagové verze“ jsou hodně časté.
Je opravdu nutné dbát na to, aby při zkušebním startování zhasínaly kontrolky, které mají, a ne pouze jakési propojení jiných kontrolek. Je potřeba řádně prozkoumat volant a část palubní desky, případně zajet do autorizovaného servisu a nechat si vozidlo "napíchnout" na diagnostiku.
U benzinových motorů je potřeba poslechnout motor – hlučné ventily. U dieselů je potřeba motor vyzkoušet ve všech možných režimech. 55kW turbodiesel s radiálním čerpadlem je asi nejhorší doporučitelná jednotka, z benzinových je asi nejhorší 1,4 16V – hlučná a slabá.
Nejvíce se dá doporučit 1,6 16V 74kW, o které se dá říci, že je šitá na míru, ostatní benzinové verze jsou sice výkonnější, ale také oproti 1,6 daleko méně úsporné. Pokud diesel, tak TDCi 85kW. Zvláště pak combi s tímto motorem je ideální verze s nízkou spotřebou a slušným krouticím momentem.
VIN číslo karoserie najdeme vyražené na podlaze u spolujezdce, štítek je vyznačen pod oknem, pokud odkryjeme plastové okénko, nesmí být jakýkoliv zásah okolo čísla. V praxi se spíše setkáme s velkou opravou velké havárie než přímým zásahem do VINka, ale vyloučit se to nedá.
PLUSY | MINUSY |
+ nadčasový a líbivý design |
- často zanesený EGR ventil u diesel |
+ spolehlivost | - ne zcela povedené dieselové provedení do doby, než se začal dávat commonrail |
+ levné náhradní díly | - uložení zadního stabilizátoru |
+ na svou třídu velmi dobré jízdní vlastnosti a dynamika 16V 1,6 | - potíže s přesností palivoměru |
+ každý zákazník si vybere z karosářské varianty | |
+ nížší povinné ručení u dieselu, jako jeden z mála do 1850ccm |
Historie | |
1998 |
v říjnu představen „revoluční“ design nového Ford Focus |
1999 | v nabídce se objevuje karosářská varianta combi a elegantní sedan |
2001 | facelift |
2004 | druhá generace Ford Focus II |
Karosářské varianty |
|
1998 |
3dv hatchback |
1998 | 5dv hatchback |
1999 | 5dv combi |
1999 | 4dv sedan |
Motory | |
benzinové | naftové |
1,4i 16V - 55kW |
1,8TD - 55kW |
1,6i 16V - 74 kW | 1,8TDDi - 66kW |
1,8i 16V - 85 kW | 1,8 TDCi - 74 nebo 85kW |
2,0i 16V - 96 kW | |
2,016V ST - 127kW | |
2,016V Turbo RS - 158kW |