Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Ka: nejlevnější ojetina dopraví i pobaví za pár korun

  16:50aktualizováno  16:50
V roce 1996 Ford "káčkem" šokoval. A o 12 let později se tento vůz stále vyráběl. Během těch let prodělal jedinou velkou modernizaci, při níž ovšem spíše než na vzhled došlo na techniku. Dnes je krásně kulaté ka jedním nejlevnějších způsobů individuální dopravy.

Ford Ka | foto: Ford

Malé ka bylo v roce 1996 součástí ofenzivy modrého oválu. Jejím cílem bylo vyrábět lepší auta, než byla ta produkovaná značkou do té doby. Vše začalo v roce 1993 prvním skutečně brilantním mondeem.

Druhá vlna přišla v letech 1995 až 1997. Tehdy kromě ka vyjela kompletně přepracovaná fiesta a také úžasné kupé puma. Rok nato jsme se dočkali focusu, nejdůležitějšího evropského fordu posledních desetiletí.

Ford Ka

Fiesta ne tak docela

V dobovém tisku bývalo často mylně uváděno, že ka je postavena na podvozku tehdy rok staré fiesty. To je však pravda pouze částečně. Zatímco zadní náprava s torzní příčkou je v zásadě téměř stejná, ta přední se liší více, než by se mohlo na první pohled zdát.

plusy a minusy

klady: vynikající ovladatelnost a jízdní vlastnosti, perfektní sladění pér a tlumičů, 3 hvězdičky v EuroNCAP, nízké náklady na provoz, solidní spolehlivost, levné díly, lehké řazení, přesné a citlivé řízení (verze s posilovačem)

zápory: omezená nabídka motorů, vyšší spotřeba paliva (1.3 OHV), řízení (verze bez posilovače), malý kufr, málo odkládacích míst v kabině

Předně ka nevyužívá nápravnici. To znamená, že příčná ramena tvaru L jsou uchycena přímo do skeletu karoserie, respektive do jakýchsi výztužných plechů. Druhou odlišnost představují samotná ramena, která mají obě uložení s vertikální osou souměrnosti, zatímco fiesta dostala pružná pouzdra kombinovaná.

Rovněž uložení řízení je odlišné. Větší sourozenec je má uchycené k dělicí přepážce, zatímco ka k výztužným členům podlahy. Dokonce i samotná platforma má řadu změn, stejně jako třeba přední příčník. Ten je v případě ka proveden tak, aby dokázal absorbovat drobné kolize bez toho, aniž by došlo k deformacím předních podélníků. Cílem bylo maximálně zlevnit opravu po typickém městském střetu, třeba v pomalu jedoucí koloně.

Jednoduchá technika rozhodně není na závadu. A už vůbec neškodí jízdě. Právě naopak, "káčko" je dodnes známé fenomenálními jízdními vlastnostmi. Může za ně hlavně architektura vozu. Autíčko má skoro čtvercový půdorys a kola vytažená až úplně do rohů karoserie. Rozkročené nápravy a krátké převisy z něj dělají neskutečně obratné auto.

Tváří Fordu StreetKa byla Kylie Minoque.

Tváří Fordu StreetKa byla Kylie Minoque.

FORD KA 1.3 ENDURA-E

náhradní díly

  • Brzdové destičky přední: 1 187 Kč
  • Brzdový kotouč přední: 675 Kč (1 ks)
  • Rozvodová sada: řetěz
  • Sada spojky (ložisko, lamela, přítlačný kotouč): 5 114 Kč
  • Tlumič pérování přední: 1 150 Kč
  • Tlumič pérování zadní: 1 625 Kč
  • Zadní díl výfuku: 1 320 Kč
  • Vodní pumpa: 1 947 Kč
  • Spodní příčné rameno: 1 734 Kč
    Zdroj: Auto Kelly

A verze SportKa a kabrioletek StreetKa nadchnou i opravdové řidiče. Jsou však velmi vzácné, a tudíž dražší. Obě atraktivní verze poháněla 1.6 s rozvodem OHC, jež vznikla z 1.3 OHC. Důvod, proč obě sportovní verze nedostaly modernější 1.6 Zetec-S s rozvodem DOHC, hledejte ve faktu, že se pod kratičkou přední kapotu prostě nevešel.

Pod kapotou evergreen

Dlouhou dobu si ka muselo vystačit pouze s jedinou pohonnou jednotkou. Tou byl motor pojmenovaný Endura-E. Že nešlo o žádný trendsetter, dokazuje jednak rozvod OHV a jednak fakt, že jeho základ sahá až do roku 1976, tedy k první generaci fiesty. Ač to na první pohled vypadá jako z nouze ctnost, ve skutečnosti to zdaleka tak špatné není. S vícebodovým vstřikováním a moderní elektronikou dokázal tento omlazený starouš předvádět slušné výkony.

To platí hlavně o výkonnější 44kW verzi, kterou doporučujeme. Ač výkon nevypadá nijak slavně, při jízdě mnohem důležitější newtonmetry jsou všechny tam, kde je jich ponejvíce třeba, tedy v nízkých a středních otáčkách.

Jaký motor vybrat

Doporučujeme: 1.3 8V OHV/OHC (44, 51 kW). V případě Fordu Ka není příliš na výběr. Nový motor, nabízený od listopadu 2002, disponuje nejen vyšším výkonem, ale také lepší ochotou k vytáčení. Jinak se projevuje jako původní Endura-E. To znamená, že vše potřebné se odehrává
v nízkých a středních otáčkách.
Neberte: Žádný motor pro ka není natolik špatný, abychom jej nemohli doporučit. Snad jen základní 37kW verze původní Endury-E se může zdát už dost slabá. Výkonnější 44kW verze ale jede velice slušně. Dokonce i na dálnici překvapí dynamikou i schopností držet předpisových 130 km/h, a to i v kopcích. Jen není nejúspornější.

Do března 1999 existovalo ka jak ve verzi s posilovačem řízení, tak i bez něj. Verze o něj obrané mají nejen mnohem méně strmé řízení (přes 4 otáčky volantu, s posilovačem cca 2,8), nýbrž i delší stálý převod.

V praxi tak dosahují vyšší rychlosti a točí při daném převodu nižší otáčky. Důvodem byl právě posilovač řízení, jehož čerpadlo odebíralo nijak výkonnému motoru další cenné kilowatty. Při koupi vozu se servořízením zkontrolujte právě je. Zejména u vozů z prvních let výroby není výjimkou únik oleje kolem manžet pístnice.

Měňte častěji olej

Motor Endura-E pamatuje ještě staré časy. To znamená, že mu nejlépe vyhovují minerální oleje, nejlépe ve specifikaci SAE 10W-40. Interval výměny doporučujeme zkrátit na 10 000 km/rok.

Laxní přístup k servisu, stejně jako používání řídkých olejů obvykle vyústí až v opotřebení zdvihátek ventilů, jimiž se u rozvodu OHV stýkají tyčky s vačkovým palcem. Mnozí se na to pak pokoušejí vyzrát vymezením ventilové vůle, což ovšem pomůže tak na 1000 km. V každém případě, pokud motor "káčka" při chodu "rachotí" jako diesel, koupi takového vozu si dobře rozmyslete.

Ford Ka

S rozvodem OHC

Jediná velká modernizace se v životě malého ka odehrála v listopadu 2002. Nešlo ani tak o vzhled, který se prakticky vůbec nezměnil, jako spíše o techniku. Původní motor Endura-E (OHV) byl nahrazen mnohem modernějším s rozvodem OHC a 8 ventily. V duchu tehdejších zvyklostí jej pojmenovali Duratec. Tomuto označení se však motor nijak nezpronevěřuje, neboť pohon rozvodů je tady řešen řetězem. Z objemu 1,3 litru nabízel dva výkony. Pověstné dno nyní tvořila 44kW verze, více pak nabízela 51kW varianta. V roce 2005 následovala vzhledová modernizace a o tři roky později ukončení produkce. Na podzim 2008 se představilo nové vydání ka na bázi Fiatu 500, které tak vlastně není Fordem.

Dnes patří kapesní ford mezi nejlacinější ojetiny. Ta nejlevnější káčka se prodávají do deseti tisíc.

Časté závady

Koroze karoserie: Oranžový mor je největším nepřítelem jinak veskrze odolného vozu. Vůz koroduje na mnoha místech od spodní části B-sloupku, přes prostor kolem víčka palivové nádrže až po zadní podběhy. U nejstarších exemplářů rez napadá také A-sloupky či prahy.
Tekoucí servořízení: U nejstarších vozů. Kolem manžet pístnice.
Opotřebená zdvihátka ventilů (motor OHV): Vinou toho produkuje hluk podobný dieselu. Předejít tomu lze častějšími výměnami kvalitního minerálního! oleje, nejlépe od Motorcraft.
Zarezlé zapalovací svíčky: Z důvodu pronikání vlhkosti. Doporučuje se je jednou za 3 měsíce povolit a utáhnout. Jinak riskujete, že je bez poškození z hlavy nevyndáte.
Zanesený ventil volnoběhu: Občas pomůže jeho pouhé vyčištění třeba WD40.
Selhávající zapalovací cívky: Motor pak jde nepravidelně. Často je třeba po jejich výměně vymazat chybu z ECU.
Vadný snímač otáček klikového hřídele: Motor běží nepravidelně či nejde natočit, svítí "check engine".
Zrezlá olejová vana: Obvyklá závada u starších Fordů, nová stojí cca 3000 Kč.
Nefunkční zadní stírač: Vinou průniku vlhkosti.
Vůle v uložení předního stabilizátoru: projevuje se klepáním při jízdě.
Průnik vlhkosti do kabiny: Skrz netěsné čelní sklo případně z důvodu zablokovaného kabinového filtru.
Ventilátor topení běží jen na vyšší rychlost: Vadný rezistor (není součástí spínače, nýbrž se nachází na motoru ventilátoru).

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT


Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.