Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetý kabriolet BMW: na co si dát pozor

  14:21aktualizováno  14:21
Chystáte se koupit na léto ojetý kabriolet BMW trojkové řady? Jaké má přednosti, nedostatky a nejčastější závady generace z poloviny devadesátých let, známé po kódovým označením E36.

BMW řady 3 cabrio | foto: BMW

Když se na podzim roku 1990 představila třetí generace oblíbených sedanů řady 3, označovaná E36, byla technicky tak vyspělá, že ještě dnes předčí některými konstrukčními řešeními mnoho současných aut. Jde hlavně o fantastické řadové šestiválce a podvozek, který je i v případě výkonného modelu M3 "rychlejší než motor".

Po sedanech přišlo v roce 1992 elegantní kupé, které se stalo základem krásného kabrioletu, jež spatřil světlo světa o rok později. Zní to poněkud zvláštně, ale kupé a z něj odvozené cabrio mají s výchozími sedany společnou pouze přední stěnu, jinak jsou všechny karosářské díly zcela originální.

V žádném případě tak nebude kapota či přední blatník ze sedanu pasovat na kupé a cabrio. Ty mají o trochu delší předek a kratší a současně níže položenou záď. Podvozek, rozvor náprav a mechanické komponenty jsou ovšem identické.

Při premiéře bylo cabrio poháněno pouze jedním zážehovým motorem, a byl to rovnou ten nejvýkonnější, řadový šestiválec 2,5 l řady M50 s výkonem 141 kW. Již tehdy měl variabilní časování sacího rozvodu VANOS, které velmi vylepšuje tah v nízkých otáčkách.

Svezení s tímto klenotem mezi pohonnými jednotkami je skutečně velmi působivé, zejména bezpříkladná gradace výkonu se snoubí s vysokou kultivovaností. Skoro žádný jiný motor to takto neumí.

Rok nato doplnil motorovou paletu menší šestiválec s objemem dva litry a na spodním konci nabídky se usadil čtyřválec 1,8 l s rozvodem OHC a 8 ventily v modelu 318i. Milovníky temperamentu a vysokých výkonů potěšil výrobce špičkovým typem M3, jehož šestiválec DOHC od BMW Motosport disponoval výkonem 286 koní.

Zásadním zlomem byl rok 1995, kdy dostal! a řada 3 upravené přední ledviny a hlavně zcela nové celohliníkové řadové šestiválce řady M52. Model 325 vystřídal větší 328 s objemem zvětšeným o tři decilitry a výkonem zvýšeným o pouhý 1 kW.

Co se však rapidně změnilo, byla hodnota, v praxi důležitějšího, točivého momentu, který vzrostl z 245 Nm při 4 200 ot. na 280 Nm/3 950 ot. za minutu. 320i existovala i v nové verzi se shodným výkonem 110 kW jako dříve. Proměnné časování VANOS zůstalo samozřejmě zachováno.

Podvozek ctí tradici
Všechny vozy BMW vynikají naprosto precizním vedením stopy při jízdě v zatáčce. V zásadě lze říci, že žádné jiné auto, byť by bylo sebe více sportovní, neprojede zatáčku s takovou grácií, jako právě BMW.

Takovéto chování je výsledkem několika vlivů. Jednak zadní pohon a motor s těžištěm za přední nápravou umožňuje rovnoměrně zatížit obě nápravy,  jednak svou měrou přispívá také vyspělá konstrukce zadní nápravy Z Axle.

Ta má dvě nestejně dlouhá a nad sebou umístěná příčná ramena, která doplňuje podélné táhlo, uložené pružně v prahu. Výsledkem je proměnná kinematika, která přispívá výše uvedené neutralitě. Posaďte BMW do zatáčky a získáte pocit, jako by kola jela po kolejích. Bohužel komponenty podvozku E36 nejsou zrovna předimenzované.

To je patrné hlavně na přední nápravě pseudo McPherson. V jejím spodním rameni vznikají rychle vůle, a to jak v čepu, tak zejména v pružných lůžkách. Na hluk od ní při přejezdu nerovností si! tak dejte při zkušební jízdě pozor.

Spolehlivost pouze průměrná
Při výběru jakékoliv "trojky" je potřeba věnovat pozornost některým závadám, která mohou v konečné fázi vyjít draho. Velkým problémem všech řadových šestiválců řady M50 a M52 je chlazení.

Praskající plastová kola vodních čerpadel na motorech M50 výrobce odstranil tím, že je nahradil kovovými, a to v roce 1993. Jako by se nepoučil, začal na M52 montovat vodní čerpadla opět plastová, a tak se stejný problém opakoval znovu.

Pravdou je, že třeba i motory firmy Jaguar používají stejný materiál na vodní pumpu a problém s tím nemají. Pozor si také dejte na selhávající termostat. Při zkušební jízdě je tak nezbytné sledovat teploměr chladicí kapaliny, zdali ručička neleze do kritických hodnot.

Ruku v ruce s výše uvedenými problémy jde těsnění pod hlavou, které se při přehřátí téměř vždy propálí. Ještě horší je, praskne-li hlava, či se motor zkroutí (motory M52 do roku 1998).

S chlazením souvisí také ventilátor, který se připojuje přes viskózní spojku, která také občas selhává, což prozradí typické hučení. Výsledkem je, zejména při jízdě v koloně, taktéž přehřátí motoru.
U všech motorů je potřeba měnit pravidelně olej (minimálně 10W-40), jinak to odnesou hydraulická zdvihátka, která se pak hlásí cvakáním.

Známým problémem jsou také řídicí jednotky DME. Zejména u déle stojících vozů může docházet ke kondenzaci vody uvnitř boxu jednotky, výsledkem čehož je její selhání, které se projeví tím, že motor vůbec nenatočíte.

Bohatá výbava může zlobit
Při koupi E36 s klimatizací uděláte lépe, spokojíte-li se pouze s takzvanou poloautomatickou. Plně automatická rovněž existuje, avšak její ovládací panel není v žádném případě prostý problémů, zejména s LED displejem.

Ten není samostatně měnitelný, tudíž musíte v případě jeho nečitelnosti vyměnit ovládací panel celý, což není vůbec levné. Elektricky ovládaná okna mají funkci samočinného spouštění skla při otevírání dveří, které ale občas nereaguje a oprava je drahá, jelikož je většinou nutná výměna ovládacího servomotoru.

Kabriolet má své kouzlo
Jízda v kabrioletu je opravdu neobyčejný zážitek. Lépe než na nějaké dramatické zrychlování a brzdění se kabriolet hodí spíše na pohodovou plynulou jízdu krajinou, při které si lze kontakt s okolím užít mnohem více.

Většina kabrioletů trpí většími či menšími vibracemi volantu, za což může snížená torzní tuhost skeletu karoserie, a to i přes aplikace dodatečného zesílení, které provází, často nezanedbatelný, nárůst hmotnosti.

Zde je třeba poznamenat, že BMW E36 Cabrio je jedním z mála vozů, kde se toto podařilo vyřešit takřka na výbornou. Může za to uložení olověného akumulátoru, který je v zavazadelníku upevněn ke karoserii prostřednictvím zvláštního hydraulického lůžka.

Zklidnit proudění větru dokáže velmi účinně takzvaný Windshot, což je jakási větrná zástěra umístěná za sedadly. Ta se! vztyčí, čímž zabrání zpětnému turbulentnímu proudění. To pak, i při rychlosti kolem 200 km/h, vítr jen čechrá vlasy.

Elektricky ovládaná plátěná střecha zvyšuje komfort obsluhy, avšak toto řešení není dle mého názoru nezbytné. I manuální ovládání je u E36 cabrio vyřešeno velice promyšleně a jednoduše, o vyšší spolehlivosti systému nemluvě.

Dobrá volba
Závěrem je třeba říci, že BMW E36 Cabrio je velmi dobrou volbou. Těžko najít kabriolet, který má lepší jízdní vlastnosti, tužší karoserii a výkonnější pohonné jednotky. K tomu si přidejte výjimečnou eleganci a často zcela vyčerpávající výbavu.

PLUSY MINUSY
+ Excelentní jízdní vlastnosti  - Drahé originální díly a značkový servis
+ Orientace na řidiče  - Omezený výběr
+ Kvalitní zpracování  - Zájem zlodějů
+ Aktivní a pasivní bezpečnost  - Spotřeba paliva
+ Bohatá výbava  - Vysoká cena ojetin
+ Tuhost karoserie se blíží sedanům  - Motory vyžadují šetrné zacházení
+ Výkonné motory se sportovní charakteristikou
+ Elegantní vzhled
+ Přesné řízení a řazení
+ Dobrá pozice za volantem
+ Účinné brzdy
+ Ovladatelnost

Nejčastější závady
* Závady chladicího systému (vodní pumpa, termostat)
* Selhávající řídicí jednotky DME
* Vadné elektrické ovládání oken (mechanismus jejich ovládání plus servomotor)
* Předčasně opotřebené uložení ramen přední nápravy
* Vadné ovládání klimatizace (plně automatická)
* Nefunkční viskospojky ventilátoru chlazení
* Propálené těsnění pod hlavou (v důsledku přehřátí)
* Praskající vinuté pružiny na zadní nápravě
* Po mnoha kilometrech vůle v křížové spojce kardanu
* Karbonem zanesená hydraulická zdvihátka
* Prasklá hlava válců


BMW řady 3 cabrio
BMW M3 Convertible


Článek převzat ze serveru TipCars.com,
Tomáš Dusil




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.