Kdo chce jezdit a ne opravovat: Mitsubishi Colt je trefa

Mitsubishi Colt poslední generace rozhodně není tuctovou ojetinou. Na trhu s ojetými vozy jej nepotkáte často, přesto si kupce najde poměrně rychle. Zájem o malého Japonce mají motoristé, k nimž se donesla dobrá pověst vozu.
Mitsubishi Colt

Mitsubishi Colt | foto: Mitsubishi

Malý vůz se třemi diamanty ve znaku má rozhodně na co navazovat. Vždyť modely Space Star či Space Wagon byly opravdu vydařené - i když řadou motoristů neobjevené, což je škoda. Colt je ale trochu jiný šálek kávy.

Důvodem jsou nejen nevelké rozměry, ale i podvozek a technika shodná se Smartem ForFour, což je jistě pro mnohé motoristy překvapivá informace. Model Colt sice není až pro takové individualisty jako Smart ForFour, ale i tak láká spíše ty řidiče, co chtějí vozidlo trochu odlišné od běžné automobilové konfekce. Oba modely se vyráběly v nizozemské fabrice Nedcar.

Mitsubishi Colt podle odborníka z autobazaru

Jindřich Topol, manažer AAA AUTO

Japonské Mitsubishi Colt poslední generace patří k nadprůměrně spolehlivým ojetým automobilům. Zásadní problémy se tomuto modelu většinou vyhýbají a vyskytuje se pouze několik méně závažných potíží.

Někdy praskají žárovky H7 v potkávacích světlometech, občas zatuhává řazení. Známý problém představuje vypadávání tlačítka ruční brzdy.

Objevují se vozy s pískajícím ventilátorem či pískajícím řemenem pomocných agregátů, což je dáno nadměrným
opotřebením – řemen se vytahá a prokluzuje.

Jedenáctistovky někdy zlobí škrticí klapka a setkat se lze i s vadným spojkovým ložiskem. Tyto závady ale nejsou nijak časté. Při testovací jízdě dobře prověřte řazení.

U manuální převodovky se sice zřídka, ale přesto objevuje problematické řazení zpátečky.

Vůz se dodával i s robotizovanou převodovkou, ta však řadě motoristů nevyhovuje z důvodu pomalejších reakcí. Vozidla s manuálním řazením jsou rozhodně vyhledávanější i proto, že u nás mají delší tradici a většina motoristů je v tomto směru dost konzervativní. A to i pokud jde o automobil primárně využívaný k jízdám po městě.

Colt vystřelil k prvním majitelům v roce 2002, avšak na evropský trh se dostal až o dva roky později. Malé auto s proporcemi kapesního MPV se překvapivě dočkalo i sportovněji laděného provedení pod názvem Colt CZT, které pohání přeplňovaná patnáctistovka o výkonu 110 kW. V roce 2006 rozšířil nabídku odvozený kupé-kabriolet Colt CZC a rok 2009 přinesl sportovně laděný model Colt Ralliart s přeplňovaným motorem 1.5 T/110 kW. Mezitím Colt prodělal facelift a modernizaci, k čemuž došlo v roce 2008 (nově se nabízel systém Start-Stop).

Prakticky stavěná karoserie těží z určité nadčasovosti. Dává ale i tušit přednosti vozu. K těm patří především dobrá nabídka místa, vzdušnost interiéru podtrhuje velké prosklení, které stojí za výborným prosvětlením prostoru pro posádku. Interiér coltu bývá často diskutovaný, protože působí celkem chatrně - spíše jako by patřil do japonského vozu z počátku devadesátých let. Tento dojem vyvolávají použité tvrdé plasty a bílý plast na středovém panelu či manžeta řadicí páky ho jen podtrhují.

Mitsubishi Colt

Přesto se zde posádce nevede špatně. Sedadla jsou pohodlná, místa mají cestující dostatek, potěší přítomnost držáků nápojů a hlavně zadní posuvná lavice, díky níž lze místo pro posádku upravit, i když na úkor kufru. Lavici s dělenými opěradly je tak možné posunout až o 13 cm. Prostor pro zavazadla přitom nabídne objem minimálně 214 litrů. Pravda, to je tak na větší nákup. Colt byl zkrátka konstruován jako převážně městský automobil a zde se to projevuje.

Přesto zvládá jízdu na delší vzdálenosti s nadhledem, jen počet a velikost zavazadel musíte přizpůsobit daným možnostem. Přeprava pěti cestujících by byla značně nekomfortní, protože trojici na zadním sedadle by bylo hodně těsno v oblasti ramen. Čtyři lidé ale budou mít místa dostatek a pohodlně se tak dostanou i do vzdálenějšího cíle.

Colt poslední generace si nestojí špatně ani v oblasti bezpečnosti, tedy alespoň podle toho, co ukázaly bariérové testy Euro NCAP, prováděné v roce 2005. V nich vůz dostal za ochranu posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných a o hvězdu méně za ochranu dětí v autosedačkách. Vezmeme-li v úvahu velikost automobilu a především pak jeho konstrukční stáří, nejde vůbec o špatný výsledek.

Mitsubishi Colt
Mitsubishi Colt

Nejlevnější kousky se dají koupit od nějakých 70 tisíc korun. Pokud zalistujeme v inzerci, zjistíme, že mírnou převahu mají vozidla se základním motorem. Benzinová jedenáctistovka o výkonu 55 kW ale výkony hodné olympionika rozhodně nepodává. Kromě vrozené lenosti navíc může nemile překvapit technickými problémy, a to i vážnějšího rázu. Známé jsou dokonce i případy závady řídicí jednotky nebo motorů vyžadujících výměnu ložisek klikové hřídele.

Silnější agregáty ale takové potíže neznají. Jako ideál se tak zdá slušně rozšířená třináctistovka MIVEC pracující s výkonem 70 kW. Ještě svižnější patnáctistovky s výkony 72 až 110 kW potkáte jen vzácně a moc rozšířené nejsou ani turbodiesely 1.5 DI-D, které dodal Mercedes. Pracují s výkonem 50 a 70 kW a díky přeplňování se i slabší z nich pod kapotou coltu jeví jako dostatečně schopný.

Při výběru vozu věnujte zvýšenou pozornost podvozku, kde vznikají vůle na přední nápravě. To lze ale automobilu jen těžko vyčítat, když naše silnice připomínají spíše tankodromy. Občas narazíte i na vozidlo se zvlněnými brzdovými kotouči, což je spíše důsledek opomíjeného servisu. Pokud tloušťka brzdových kotoučů klesne následkem opotřebení pod předepsanou
mez, malá masa materiálu pak nedokáže odolávat zahřátí při větším zatížení. Obecně však Mitsubishi Colt platí za nadprůměrně spolehlivý automobil, i když základní jedenáctistovka není vždy zcela bezproblémová.

Část viny zde nesou i uživatelé, kteří v zájmu finanční úspory pořídí vozidlo s nejslabším motorem a pak často jezdí necitlivě s pedálem plynu na podlaze a ždímají tak z vozu dlouhodobě maximální výkony. To se následně může projevit výskytem poruch, které by vůz jinak nepotkaly. Volba pohonné jednotky by tedy měla vždy vycházet z potřeb a zvyků řidiče. Snaha přizpůsobit motor vlastním potřebám necitlivým zacházením je vyloženě chybná a může i z vyložené spolehlivky udělat neštěstí na kolech.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...