Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Čtvrtek 27. listopadu 2014. Xenie

Ojetý Nissan Terrano: žádné salonní SUV

Navenek možná vypadá jako SUV, ale nenechte se zmást, terrano je čistokrevný teréňák. Se všemi klady i zápory, které k tomu patří. Na silnici si jízdy moc neužijete, ale projedete téměř jakoukoliv necestou.

Nissan Terrano | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Četl jsem před pár lety recenzi, v níž autor srovnával dva modely automobilky Nissan - Terrano a X-Trail - jakožto vozy kategorie SUV, tedy auta pro volný čas, a porovnával jejich výbavu, cenu, velikost... Věřil jsem mu jen do chvíle, než jsem přesedl přímo z jednoho do druhého (a po 14 dnech zase opačně).

Protože mezi terranem (vyráběným do roku 2006, kdy jej nahradil Pathfinder) a x-trailem (vyráběným v druhé generaci dodnes) je asi takový rozdíl jako mezi traktorem a fabií. A to nemám nic proti traktorům, naopak, na poli a v těžkém terénu odvedou spoustu práce - stejně jako terrano.

Na cestě se ovšem naklánějí, plavou, do toho klapotá a chrochtá naftový motor - stejně jako v terranu. Je možné, že před deseti lety se na SUV uplatňovala jiná měřítka, ale označit za něj terrano je prostě omyl - tohle auto je klasický offroad, jehož doménou jsou polní a lesní cesty. A třeba i příkopy, které překonává s nonšalantním plavným zhoupnutím.

terrano z bazaru

Nissan  Terrano je kvalitní a odolný automobil, který potvrzuje dobrou pověst japonské automobilky při výrobě vozů kategorie off-road.

Terrano ale na trhu zůstává poněkud ve stínu svého většího sourozence – legendárního modelu Patrol. Takže díky tomu jsou jeho zůstatkové ceny velmi příznivé. Lépe přitom drží cenu verze s turbodieselovým motorem, naopak o benzínové terrano je na trhu jen nízký zájem.

Standardem u všech verzí bývá bohatá výbava, často v ní nalezneme třeba kožené čalounění.

Vůz netrpí žádnou chronickou závadou, takže při koupi ojetého terrana je užitečné zkontrolovat hlavně stav podvozku, který napoví, zda nebyl daný exemplář přetěžován provozem v náročném terénu, k čemuž není svojí koncepcí určen.

Petr Vaněček, ředitel výkupu skupiny
AAA AUTO

Vydáte-li se na asfalt, zjistíte, že ve srovnání s x-trailem, který je na silnici jako doma (stejně jako modernější SUV konkurenčních značek), je terrano úplně jinde: kdo si rád v autě připadá jako ve člunu na rozbouřeném moři, přijde si v něm na své.

Naklání se v každé zatáčce, čumák se při rychlejší jízdě vystrkuje ze silnice, jak ho tlačí poháněná lehká zadní náprava. Dokážu si představit, že v zimě se jinak než s náhonem na všechna čtyři kola jezdit nedá.

Aby to nevypadalo, že jen haním - s terranem se dá jet i 140 na dálnici, jen musíte počítat s výrazným hlukem od motoru, převodovky i aerodynamickým od karoserie a zrcátek, a jistá tahle jízda tak úplně nebude. Zvlášť bude-li pofukovat boční vítr, na nějž je terrano zvlášť citlivé díky vysoké karoserii a úzkému rozchodu kol.

V lese je jako doma

Ovšem v terénu to je úplně naopak - tam se právě tyhle vlastnosti ideálně hodí. Velká světlá výška (215 mm) umožní jezdit i vyjetými hlubokými kolejemi bez toho, aniž byste dřeli břichem o zem, nechybí ani ocelový kryt pod motorem; nápravy jsou velmi bytelné a hned tak nějaká ta rána jim neublíží.

Terrano má mnoho atributů offroadu: žebřinový rám, zadní tuhou nápravu a diferenciál s omezenou svorností i redukční převodovku, což mu zaručuje výbornou průchodnost i těžším terénem. Jediné, co mu chybí ve srovnání s větším patrolem, jsou uzávěrky diferenciálu; také přední kola s nezávislým zavěšením odkazují terranu o třídu níž, než jsou ty nejtvrdší teréňáky.

V praxi jsem s terranem projel myslivecký revír ve východních Čechách, autu nedělaly žádný problém ani hluboké příkopy (zkřižitelnost zadní nápravy je vynikající), ani strmá stoupání rozbláceným terénem - to vše na silničních pneumatikách s už zdaleka ne stoprocentním vzorkem; s novými terénními budou trakční schopnosti ještě mnohem vyšší.

Terénní redukci (náhon silniční dvoukolka - čtyřkolka - redukce se řadí pěkně postaru menší pákou vedle té řadicí) jsem byl nucen použít jen jednou při manévrování v pravoúhlém odbočení v prudkém svahu, jinak stačila běžná čtyřkolka.

Změnu režimu z 4x2 na 4x4 lze provést za jízdy do rychlosti 100 kilometrů v hodině, jen je nutné mít kola v přímém směru; pro řazení redukce je nutné zastavit. Podle výrobce se má používat jen do maximální rychlosti 50 kilometrů za hodinu, jinak by se převodovka mohla poškodit.

Pokud musíte jezdit v lese, pochopíte, proč Nissan obdařil terrano tak úzkou karoserií (o 10 cm užší než třeba Kia Sorento) - lesní cesty opravdu nejsou široké.

Zpočátku jsem sice měl strach, že se vysoké a úzké auto bude na šikmých náklonech chtít převrátit, stabilita je však velmi dobrá - lepší než pud sebezáchovy většiny šoférů terrana.

Za devět litrů - to není špatné

V testovaném voze, zapůjčeném z autocentra AAA Auto, jsem proháněl třílitrový turbodiesel o výkonu 113 kilowattů, známý z většího patrolu, kde je ovšem nalazen na mírně vyšší výkon 116 kW. A v patrolu se také tento agregát stal smutně proslulým, protože se mu při rychlé jízdě po dálnici tavily vinou nekvalitních materiálů písty.

Nissan Terrano

"Narozdíl od patrolu není v terranu o průšvizích s tímto chronickým pacientem slyšet. Je to zřejmě tím, že auto je lehčí (o 500 kg, pozn. aut.) a motor na něj bohatě stačí. Co se týče dalšího motoru, agregát 2.7 TD se také občas zadíral, pokud šlo o verzi bez intercooleru," upřesňuje specialista na dieselové motory Martin Vaculík, šéftechnik magazínů Auto Diesel a Auto Ojetiny.

V testu jsem jezdil za průměrných 9,2 litru nafty na 100 kilometrů, což je výborná hodnota, je ovšem třeba zdůraznit, že jsem vynechal rychlé dálniční jízdy i městské poskakování v kolonách - výsledek je tak kombinací klidné jízdy po okreskách a terénu.

Servis: rozvody se nemění, pozor na podvozek

Kromě zmíněných dvou naftových motorů také občas v terranu objevíte i benzinový agregát o obsahu 2.4 litru (87 kW), to však pouze u vozů do roku výroby 2001. Servisní výhodou je, že všechny tři motory mají bezúdržbové rozvody - u 2.4i a 3.0 TD jsou poháněny řetězem, u 2.7 TD pak ozubenými koly.

Podle informací techniků značkového servisu Nissanu se pouze kontroluje, zda nejsou nadměrně hlučné, jinak se nemění. U benzinu a třílitru se motorový olej mění po 15 tisících km nebo po roce, u 2.7 už po 10 tisících.

Má terrano nějaké typické závady, na něž by měl potenciální kupec dávat při výběru v bazaru pozor? Je asi zbytečné zdůrazňovat, že stejně jako u všech terénních vozů je nezbytné prohlédnout pečlivě podvozek, jestli neutrpěl při náročné službě větší újmu.

Choulostivé jsou gumové manžety předních poloos a zmíněné nezávislé zavěšení přední nápravy. Poměrně časté jsou také úniky oleje ze zadního diferenciálu. Servismani japonské automobilky radí také při zkušební jízdě dobře poslechnout, zda není převodovka nadměrně hlučná a zda plynule a lehce řadí (navzdory "šaltrpáce" zvící klacku jsou dráhy rychlostí krátké a přesné) - u aut, využívaných k tahání těžkých přívěsů (až 3 tuny), odcházel často pátý převodový stupeň.

U naftových motorů s nájezdem přes 150 tisíc kilometrů zkontrolujte, jestli neteče olej z turbodmychadla, zvláště u motoru 2.7; repase turba přijde na 20 tisíc korun, pokud je ovšem jeho výrobcem firma Garrett, repase možná není a výměna přijde na 45 tisíc korun.

Nissan Terrano v číslech
motor 3.0 Di, výkon 113 kW 
max. točivý moment 343 Nm při 2000 ot./min
délka / výška / šířka / rozvor v mm 4722/1755/1810/2650
rozchod kol vpředu 1455/vzadu 1430 mm
rok výroby  2002
najeto 134 000 km
výbava manuální klimatizace, závěsné zařízení, ABS, 4 x airbag, kožené sedačky, originální rádio s CD, přepážka zavazadlového prostoru (možnost odpočtu DPH)
cena 299 000 Kč (AAA Auto)




Škoda Octavia Combi
Škoda Octavia Combi

r.v. 2012, naj. 101 413 km, diesel
319 000 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.