Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Sobota 25. října 2014. Beáta

Ojetý Nissan Terrano: žádné salonní SUV

Navenek možná vypadá jako SUV, ale nenechte se zmást, terrano je čistokrevný teréňák. Se všemi klady i zápory, které k tomu patří. Na silnici si jízdy moc neužijete, ale projedete téměř jakoukoliv necestou.

Nissan Terrano | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Četl jsem před pár lety recenzi, v níž autor srovnával dva modely automobilky Nissan - Terrano a X-Trail - jakožto vozy kategorie SUV, tedy auta pro volný čas, a porovnával jejich výbavu, cenu, velikost... Věřil jsem mu jen do chvíle, než jsem přesedl přímo z jednoho do druhého (a po 14 dnech zase opačně).

Protože mezi terranem (vyráběným do roku 2006, kdy jej nahradil Pathfinder) a x-trailem (vyráběným v druhé generaci dodnes) je asi takový rozdíl jako mezi traktorem a fabií. A to nemám nic proti traktorům, naopak, na poli a v těžkém terénu odvedou spoustu práce - stejně jako terrano.

Na cestě se ovšem naklánějí, plavou, do toho klapotá a chrochtá naftový motor - stejně jako v terranu. Je možné, že před deseti lety se na SUV uplatňovala jiná měřítka, ale označit za něj terrano je prostě omyl - tohle auto je klasický offroad, jehož doménou jsou polní a lesní cesty. A třeba i příkopy, které překonává s nonšalantním plavným zhoupnutím.

terrano z bazaru

Nissan  Terrano je kvalitní a odolný automobil, který potvrzuje dobrou pověst japonské automobilky při výrobě vozů kategorie off-road.

Terrano ale na trhu zůstává poněkud ve stínu svého většího sourozence – legendárního modelu Patrol. Takže díky tomu jsou jeho zůstatkové ceny velmi příznivé. Lépe přitom drží cenu verze s turbodieselovým motorem, naopak o benzínové terrano je na trhu jen nízký zájem.

Standardem u všech verzí bývá bohatá výbava, často v ní nalezneme třeba kožené čalounění.

Vůz netrpí žádnou chronickou závadou, takže při koupi ojetého terrana je užitečné zkontrolovat hlavně stav podvozku, který napoví, zda nebyl daný exemplář přetěžován provozem v náročném terénu, k čemuž není svojí koncepcí určen.

Petr Vaněček, ředitel výkupu skupiny
AAA AUTO

Vydáte-li se na asfalt, zjistíte, že ve srovnání s x-trailem, který je na silnici jako doma (stejně jako modernější SUV konkurenčních značek), je terrano úplně jinde: kdo si rád v autě připadá jako ve člunu na rozbouřeném moři, přijde si v něm na své.

Naklání se v každé zatáčce, čumák se při rychlejší jízdě vystrkuje ze silnice, jak ho tlačí poháněná lehká zadní náprava. Dokážu si představit, že v zimě se jinak než s náhonem na všechna čtyři kola jezdit nedá.

Aby to nevypadalo, že jen haním - s terranem se dá jet i 140 na dálnici, jen musíte počítat s výrazným hlukem od motoru, převodovky i aerodynamickým od karoserie a zrcátek, a jistá tahle jízda tak úplně nebude. Zvlášť bude-li pofukovat boční vítr, na nějž je terrano zvlášť citlivé díky vysoké karoserii a úzkému rozchodu kol.

V lese je jako doma

Ovšem v terénu to je úplně naopak - tam se právě tyhle vlastnosti ideálně hodí. Velká světlá výška (215 mm) umožní jezdit i vyjetými hlubokými kolejemi bez toho, aniž byste dřeli břichem o zem, nechybí ani ocelový kryt pod motorem; nápravy jsou velmi bytelné a hned tak nějaká ta rána jim neublíží.

Terrano má mnoho atributů offroadu: žebřinový rám, zadní tuhou nápravu a diferenciál s omezenou svorností i redukční převodovku, což mu zaručuje výbornou průchodnost i těžším terénem. Jediné, co mu chybí ve srovnání s větším patrolem, jsou uzávěrky diferenciálu; také přední kola s nezávislým zavěšením odkazují terranu o třídu níž, než jsou ty nejtvrdší teréňáky.

V praxi jsem s terranem projel myslivecký revír ve východních Čechách, autu nedělaly žádný problém ani hluboké příkopy (zkřižitelnost zadní nápravy je vynikající), ani strmá stoupání rozbláceným terénem - to vše na silničních pneumatikách s už zdaleka ne stoprocentním vzorkem; s novými terénními budou trakční schopnosti ještě mnohem vyšší.

Terénní redukci (náhon silniční dvoukolka - čtyřkolka - redukce se řadí pěkně postaru menší pákou vedle té řadicí) jsem byl nucen použít jen jednou při manévrování v pravoúhlém odbočení v prudkém svahu, jinak stačila běžná čtyřkolka.

Změnu režimu z 4x2 na 4x4 lze provést za jízdy do rychlosti 100 kilometrů v hodině, jen je nutné mít kola v přímém směru; pro řazení redukce je nutné zastavit. Podle výrobce se má používat jen do maximální rychlosti 50 kilometrů za hodinu, jinak by se převodovka mohla poškodit.

Pokud musíte jezdit v lese, pochopíte, proč Nissan obdařil terrano tak úzkou karoserií (o 10 cm užší než třeba Kia Sorento) - lesní cesty opravdu nejsou široké.

Zpočátku jsem sice měl strach, že se vysoké a úzké auto bude na šikmých náklonech chtít převrátit, stabilita je však velmi dobrá - lepší než pud sebezáchovy většiny šoférů terrana.

Za devět litrů - to není špatné

V testovaném voze, zapůjčeném z autocentra AAA Auto, jsem proháněl třílitrový turbodiesel o výkonu 113 kilowattů, známý z většího patrolu, kde je ovšem nalazen na mírně vyšší výkon 116 kW. A v patrolu se také tento agregát stal smutně proslulým, protože se mu při rychlé jízdě po dálnici tavily vinou nekvalitních materiálů písty.

Nissan Terrano

"Narozdíl od patrolu není v terranu o průšvizích s tímto chronickým pacientem slyšet. Je to zřejmě tím, že auto je lehčí (o 500 kg, pozn. aut.) a motor na něj bohatě stačí. Co se týče dalšího motoru, agregát 2.7 TD se také občas zadíral, pokud šlo o verzi bez intercooleru," upřesňuje specialista na dieselové motory Martin Vaculík, šéftechnik magazínů Auto Diesel a Auto Ojetiny.

V testu jsem jezdil za průměrných 9,2 litru nafty na 100 kilometrů, což je výborná hodnota, je ovšem třeba zdůraznit, že jsem vynechal rychlé dálniční jízdy i městské poskakování v kolonách - výsledek je tak kombinací klidné jízdy po okreskách a terénu.

Servis: rozvody se nemění, pozor na podvozek

Kromě zmíněných dvou naftových motorů také občas v terranu objevíte i benzinový agregát o obsahu 2.4 litru (87 kW), to však pouze u vozů do roku výroby 2001. Servisní výhodou je, že všechny tři motory mají bezúdržbové rozvody - u 2.4i a 3.0 TD jsou poháněny řetězem, u 2.7 TD pak ozubenými koly.

Podle informací techniků značkového servisu Nissanu se pouze kontroluje, zda nejsou nadměrně hlučné, jinak se nemění. U benzinu a třílitru se motorový olej mění po 15 tisících km nebo po roce, u 2.7 už po 10 tisících.

Má terrano nějaké typické závady, na něž by měl potenciální kupec dávat při výběru v bazaru pozor? Je asi zbytečné zdůrazňovat, že stejně jako u všech terénních vozů je nezbytné prohlédnout pečlivě podvozek, jestli neutrpěl při náročné službě větší újmu.

Choulostivé jsou gumové manžety předních poloos a zmíněné nezávislé zavěšení přední nápravy. Poměrně časté jsou také úniky oleje ze zadního diferenciálu. Servismani japonské automobilky radí také při zkušební jízdě dobře poslechnout, zda není převodovka nadměrně hlučná a zda plynule a lehce řadí (navzdory "šaltrpáce" zvící klacku jsou dráhy rychlostí krátké a přesné) - u aut, využívaných k tahání těžkých přívěsů (až 3 tuny), odcházel často pátý převodový stupeň.

U naftových motorů s nájezdem přes 150 tisíc kilometrů zkontrolujte, jestli neteče olej z turbodmychadla, zvláště u motoru 2.7; repase turba přijde na 20 tisíc korun, pokud je ovšem jeho výrobcem firma Garrett, repase možná není a výměna přijde na 45 tisíc korun.

Nissan Terrano v číslech
motor 3.0 Di, výkon 113 kW 
max. točivý moment 343 Nm při 2000 ot./min
délka / výška / šířka / rozvor v mm 4722/1755/1810/2650
rozchod kol vpředu 1455/vzadu 1430 mm
rok výroby  2002
najeto 134 000 km
výbava manuální klimatizace, závěsné zařízení, ABS, 4 x airbag, kožené sedačky, originální rádio s CD, přepážka zavazadlového prostoru (možnost odpočtu DPH)
cena 299 000 Kč (AAA Auto)




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.