V populární písničce Voskovce a Wericha se zpívá: "Je to pravda odvěká, šaty dělaj člověka, kdo je nemá, ať od lidí pranic nečeká.“
A platí to i pro auta, pokud slovem "šaty“ míníme karoserii. Kabátek ušili konstruktéři peugeotu dobře, na technice už si tolik záležet nedali.
Není všechno zlato...
Zvenku vypadá auto atraktivně - nadčasový vzhled, který konstruktéři 306 nadělili v roce 1993 - je ještě vylepšen třeba čirými světlomety (facelift 1997). Zelená metalíza vypadá také dobře, stejně příjemný je pohled do interiéru.
Zajímavé jsou tvary palubní desky, použité plasty působí hodnotně a jejich zpracování je solidní, dveřím i sedadlům sluší kombinace modré a černé barvy. Zkrátka - krasavec. Jenže, není všechno zlato, co se třpytí.
Už po usazení do sedaček pochopíme, že něco není úplně dobře: jsou tak měkoučké, že si sednete málem na podlahu; při delší cestě neposkytují dost opory, takže z nich bolí záda. Tragické jsou i opěrky hlavy, poddajné jako houba.
Dojem nevylepšuje pouze jediný airbag, pokračovat můžeme kritikou chybějícího brzdového systému ABS či poměrně měkkých brzd, které se rychle zahřívají. Ale je pravda, že razantní jízdou brzda-plyn je neunavíte, vůbec na ni totiž nedojde. Motor a zejména podvozek vám to nedovolí.
Podprůměrná byla světla, vrzání všemožných plastů uvnitř kabiny už bylo jen drobnou nepříjemností, nad kterou jsme se po pár desítkách kilometrů jen hořce usmívali.
Na dálnici nejezděte
Testovaného "pežotka“ jsme protáhli oblíbenými zkušebními zatáčkami, které se mu však pranic nelíbily. Auto působilo poněkud gumově, v serpentinách zadek ujížděl, předek se nakláněl. Podvozek nám přišel chatrný, a to přesto, že na cestách urazil pouhých 50 tisíc kilometrů.
Dobrý dojem jsme neměli ani z jízdy po dálnici - auto bylo hodně citlivé na boční vítr a nerozumělo si s podélnými ani příčnými nerovnostmi. Nemluvě o vnitřním hluku -při tachometrových 140 km/h (což odpovídá skutečné maximálně povolené stotřicítce) točí motor 4100 otáček a uvnitř klid rozhodně nepanuje.
Nepříjemný pocit umocnilo i řízení, při překročení 120kilometrové rychlosti začal silně vibrovat volant. Základní benzinová čtrnáctka navíc už i v mírných dálničních kopečcích ztrácela dech. Do 306 se však montovaly i silnější motory (od 1,6 po 2,0), které jsou pro auto určitě vhodnější.
Abychom peugeotu jen nekřivdili: před sedmi lety zkrátka jízdní vlastnosti aut byly někde jinde než dnes. O nic lépe nepořídíte ani třeba s Citroënem Xsara nebo Opelem Astra F, nemluvě o české felicii; jistější podvozek má třeba VW Golf nebo Ford Escort.
Prostor a relativní bezpečí
Hledali jsme, co by nás na francouzské krásce potěšilo. Určitě to je nabídka prostoru pro cestující - pět lidí má spoustu místa. Slušné je i bezpečí posádky - v roce 1997 získala 306 vybavená jedním airbagem tři hvězdičky při bariérových testech Euro NCAP. Výsledek to byl na svou dobu solidní, podle zkoušky na tom byl při srážce nejhůře hrudník řidiče a jeho pravá noha.
Naopak spolehlivostí peugeot neoslní: ve všech tabulkách německých technických kontrol TÜV je podprůměrný - například pokud si koupíte šest až sedm let starou 306, 19 procent těchto aut bude mít vážnou technickou závadu (průměr je 17 procent).
Jak je na tom konkurence? Téměř úplně stejně dopadá Ford Escort, o něco lépe Opel Astra F, VW Golf je lepší výrazně, ale třeba na takovou Hondu Civic nemá.
Námi testovaný vůz určitě není vhodný pro náročnějšího motoristu. Tím však není řečeno, že jiné exempláře 306 nemohou být v lepší kondici. U ojetiny totiž obzvláště záleží na péči předchozích majitelů.
Peugeot 306 | |
cena | 109 000 Kč |
motor | 1,4, 55 kW |
výkon | 55 kW/75 koní |
rok výroby | 2000 |
počet najetých km | 56 000 |
rozměry (d/š/v) | 4030/1680/1380 mm |
rozvor | 2580 mm |
objem kufru | 270 l |
prům. spotřeba | 6,7 l/100 km |
PLUSY | MINUSY |
dostatek prostoru pro cestující | absence posilovače |
elegantní design | řízení u základních verzí |
velmi dobré vznětové motory | nekvalitní plasty uvnitř |
nízké nároky na pravidelnou údržbu | choulostivý podvozek |
méně přesné řazení | |
malá zpětná zrcátka | |
příliš měkká sedadla |
Servisní rady | |
*Motor 1.4 má rozvody poháněné ozubeným řemenem, výměna ve 120 tis. km nebo po 5 letech provozu - cca 4500 Kč. *Olej (polosyntetika) má servisní interval 20 tisíc km nebo 1 rok, základní prohlídka přijde na 2500 Kč. *Hodina práce ve značkovém servisu 643 Kč. |
|
Pohled experta | |
Peugeot 306 si získává srdce motoristů především povedeným designem. Zaujme také solidní prostorností. Ke koupi lze doporučit zejména vozy po faceliftu z roku 1997, tato auta mají odstraněny některé předchozí nedostatky. Z častějších závad bych uvedl opotřebené silentbloky na zadní nápravě, poruchy centrálního zamykání, opotřebená ložiska kol, přehřáté motory vlivem závad termostatu a ventilátoru chladiče, netěsné chladicí soustavy, vlivem kroucení karoserie prasklé čelní sklo, závady konektorů alternátorů a startérů. |
|
Náhradní díly | |
před. nárazník | 10 000 |
před. blatník | 3 500 |
před. světlomet | 5 500 |
brzd. destičky | 2 000 |
brzd. kotouče | 3 500 |
zad. díl výfuku | 3 600 |
zad. blatník (celý bok) | 28 600 |
Ceny jsou v Kč vč. DPH Zdroj: Peugeot Domanský |