Ne každý má také dost peněz na nákup nového skútru, nebo prostě nechce investovat někdy značné částky. Výběr ojetin je opravdu široký, ale není jednoduché se v nich zorientovat a už vůbec ne vybrat si skútr podle svých představ, který bude navíc v dobrém technickém stavu.
Bazar, dovoz, nebo soukromník?
Když už si vyberete typ, nastává výběr prodejce. Máte v zásadě tři možnosti. Stejně jako jsou bazary aut, existují i bazary skútrů, které se specializují jak na dovážené stroje (většinou z Itálie, nebo Německa), tak i na tuzemské ojetiny. Zde máte výhodu právního servisu při přihlášení ojetiny a jistou garanci původu. Ale každý bazarista je jiný, a tak je samozřejmě nelze globálně hodnotit.
Druhou variantou je dovoz individuální. To znamená najít si na zahraničním inzertním serveru bazar, nebo konkrétního prodejce, a do dotyčné země se pro skútr vydat. V zahraničí se o stroje většinou lépe starají, a dovezete tak opravdu pěkné kusy za rozumné peníze.
Ušetřenou částku pak musíte vykoupit svým časem při přihlášení ojetého stroje v České republice. Jako první podstoupíte dovozovou technickou kontrolu. Na jejím základě získáte potvrzení o technické způsobilosti. Pak vás čeká návštěva pojišťovny kvůli povinnému ručení. S obojím vyrazíte na úřad, který vystaví technický průkaz a můžete na silnice. Celý proces by se měl vejít do tří tisíc korun.
Poslední a nejjednodušší způsob je nákup od českého majitele stroje, kde máte jednoduchou komunikaci i následnou administrativu. Zajímá vás tak jen technický stav.
Na co si dát pozor
Nákup ojetiny je vždy loterie, ať se jedná o jakoukoliv značku. Při nákupu se předem informujte o problémech daného modelu. Na internetu najdete informací dostatek.
V prvé řadě byste měli kontrolovat VIN, který je vyražený většinou na přední rámové trubce skútru pod krytkou. Pokud údaje v techničáku a na stroji sedí, můžete přistoupit ke kontrole technického stavu stroje. Některé věci poznáte na první pohled: odřené a špatně lícující plasty svědčí o nehodě. Může to být jen nevinný pád ze stojánku, ale i nehoda, která může mít vliv na geometrii stroje.
Dál zkuste všechny vůle, které na stroji mohou být. Řízení by mělo být pevné a otáčet se jen kolem své osy. To samé platí o kyvné vidlici a kolech. Ta by se neměla v uložení hýbat, v opačném případě vás čeká minimálně výměna ložisek. Motor skútru by měl být čistý a neměl by na něm být olej, stejně jako na těsnění u výfuku.
Zkušební jízda
Před startováním si sáhněte na motor a výfuk, majitel často nechá motor předem zahřát, aby udělal dojem hladkým startem. O stavu motoru vám však daleko více řekne právě studený start. Motor by měl mít hladký chod bez mechanického klapání apod.
Pak je čas na zkušební jízdu. Pokud je motor i automatická převodovka v pořádku, stroj se rozjíždí plynule, neměl by zaškubat a měl by postupně zrychlovat. Když budete brzdit, skútr musí držet rovný směr a nekroutit se. To samé platí o přímé jízdě. Když zrychlíte na přibližně čtyřicetikilometrovou rychlost a pustíte na chvíli řídítka, nesmí se rozklepat.
Pokud je vše v pořádku, jste na nejlepší cestě koupit si ojetinu ve slušném stavu. Po nákupu přesto doporučujeme navštívit servis a nechat udělat standardní údržbu. I když má stroj servisní knížku, nikdy nevíte, co majitel skutečně nechával dělat. Při kontrole se vyplatí nechat zkontrolovat, popřípadě vyměnit i řemen variátoru. Pro šetřílky máme ještě jeden tip: existují i vrakoviště s díly na skútry.
Skútr je relativně jednoduché vozidlo a pokud mu dáte základní péči, měl by vás i stroj z druhé ruky spolehlivě vozit ještě mnoho kilometrů.