Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetým služebním autům se vyhýbat nemusíte

aktualizováno 
"Služebáky" se moc velkému zájmu netěší. "Mají najeto spousty kilometrů, střídali se v nich řidiči a žádný auto nešetřil, když není jeho," takový je všeobecně rozšířený názor varující před nákupem služebních firemních aut z takzvaných "fleetů" neboli flotil.

Ilustrační foto | foto: Škoda

Jsou skutečně taková auta skrytou pastí číhající někde v rohu bazaru, až bude moci sklapnout nad nějakým naivkou? Nutně to tak být nemusí, a pokud budete dodržovat základní zásady "bezpečnosti" při nákupu vozu, můžete být i s bývalým služebním autem ještě léta spokojeni.

"Firemní vozy bych předem nezatracoval. Většina z nich měla pravidelný značkový servis a pečlivě vedené záznamy o kilometrech a případných opravách, některé firmy navíc obměňují svou flotilu aut často, třeba i každý rok. Tyhle vozy pak bývají v dobré kondici," říká vedoucí výkupu největšího českého autocentra AAA Auto Petr Vaněček.

A souhlasí s ním i obchodní ředitel "dvojky" na českém trhu s ojetinami, bazaru Auto ESA. "V některých firmách je služební auto určeno třeba pro manažera, který s ním nenajezdí víc než 30 tisíc kilometrů, což není moc. Pak jsou samozřejmě vozy, které za dva roky najedou 140 tisíc, a tady už hodně záleží, na jakých cestách jezdí. Měli jsme auta jezdící pravidelně trasu Praha – Paříž a byla ve vynikající kondici," říká Tomáš Svoboda.

Autu totiž paradoxně dělá lépe, když jezdí, než když stojí někde v garáži, hodně dělá i pravidelný kvalitní servis. "A pokud je v pořádku motor, stačí investice v řádu pár tisíc korun třeba do podvozkových komponentů a auto může najet bez problémů dalších sto tisíc kilometrů," dodává Tomáš Svoboda z Auto ESA.

A jak vlastně v bazaru poznat, že vůz, který se vám líbí, plnil roli firemního soumara? Napovědět může velmi často třeba bílá barva. "To je určitě pravda, jen málokterá firma totiž chce připlácet za metalízu," potvrzuje Petr Vaněček z Áček. Ale není to jediná barva. "Dnes firmy často objednávají stříbrnou metalízu či modrou základní barvu, ale prodáváme i bývalá firemní vozidla s černou metalízou," říká manažer autobazarů Autovinoř Jan Pandadis.

Typicky nažloutlá barva slonovinové kosti zase v bazarech signalizovala "německý taxík", většinou mercedes, BMW nebo VW – ty mívaly najeto statisíce kilometrů, ale z přetočeného tachometru jste to nepoznali.

"Jako u každého auta platí základní rada: prohlédněte si, jak moc je opotřebený volant, pedály a hlavice a manžeta řadicí páky, tady se velké počty kilometrů vždycky projeví," radí Tomáš Svoboda. Volant je asi nejlepším vodítkem – kvůli vyblýskaným plochám ho málokdo bude měnit, kdežto našroubovat novou hlavici páky a dát nové gumové nášlapy na pedály není žádný problém. Varovným signálem bývají také prosezená a ošoupaná sedadla.

Naopak to, co mnoho kupujících od auta odradí – drobné šrámy a odřeniny – nemusí při dnešním hustém provozu vůbec nic znamenat; maximálně je můžete využít jako záminku při smlouvání o ceně. Ideální je, pokud má auto pečlivě vedenou servisní knížku a stav tachometru je s ní v souladu: často se stává, že je "serviska" buď úplně prázdná, nebo jsou zápisy v ní dodělány dodatečně a orazítkovány mechanikem z "Horní Lhoty", který se navíc celých pět let podepisoval stejnou propiskou.

Nejlepší radou však zůstává nekupovat auto na základě okamžitého "milostného vzplanutí", pořádně zvažovat a přivést s sebou vlastního mechanika. "Ve všech našich autocentrech vám auto zvednou na rampě, samozřejmostí je zkušební jízda, při níž vy nebo zmíněný mechanik sami auto řídíte. Největší jistotu pak budete mít, když ve třídenní lhůtě, kterou dáváme k bezplatné výměně vozu za jiný, zajedete do servisu, kde vám auto důkladně prohlédnou," dodává Petr Vaněček z AAA Auto.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.