Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oldsmobile - definitivní konec!

  11:29aktualizováno  11:29
V prvním červnovém týdnu se uzavře více než stoletá historie legendární americké automobilky Oldsmobile. Přesně 107 let od založení automobilky vyjede z továrny v michiganském Lansingu poslední Oldsmobile.

Původně mateřský koncern GM odchod automobilky ze scény naplánoval na 30. dubna, poptávka po modelu Alero však tento krok o více než měsíc oddálila.

Oldsmobile psal historii

Poslední modely už byly pouhou labutí písní. Zářná historie Oldsmobilu, která trvala přes 100 let, se definitivně uzavírá.

Asi nejvíce se do paměti zapsal Oldsmobile Tornado z roku 1966. První "Amerika" s předním náhonem. Pod kapotou bušilo osmiválcové srdce se sedmi litry objemu.

Podíváme-li se ještě hlouběji, najdeme ještě další lahůdky, se kterými automobilka předběhla dobu. V roce 1940 začala do svých modelů nabízet čtyřstupňovou automatickou převodovku Hydra-Matic.  Šlo o vůbec první plně automatickou převodovku na světě, nabízenou v sériové produkci.

V roce 1973 pak inženýři Oldsmobilu zabrousili do oblasti pasivní bezpečnosti a automobilka začala nabízet tzv. air-cushon. Jakéhosi pradědečka moderních airbagů, bez kterých si dnešní automobily snad ani nedokážeme představit.

Zlatá léta sedmdesátá přinesla Oldsmobilu ještě další ocenění. V roce 1977 se stal třetím americkým výrobcem, který vyrobil milion exemplářů jediného modelu. Takový zájem byl o Oldsmobile Cutlass modelového roku 1976.

Poslední prvenství na poli automobilové techniky si automobilka připsala v roce 1995. Navigační systém, využívající družicovou navigaci GPS, pojmenovaný Guidestar, byl vůbec prvním systémem tohoto druhu nabízeném v sériově vyráběném autě.

Oldsmobile Alero

Oldsmobile Cutlass 1976

Oldsmobile: navigační zařízení Guidestar

Oldsmobile Tornado 1966

Autoři: ,


Témata: Oldsmobile, Srdce


Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.