Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucký Antik prodává za tři miliony Husákovu šestimetrovou limuzínu

  9:27aktualizováno  9:27
Černá limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák, je na prodej. Ve svém katalogu ji nabízí Antik Olomouc. Vůz byl vyroben na zakázku v ruské továrně v roce 1980.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák. | foto: Antik Olomouc

"Automobil používal Husák při oficiálních návštěvách nejvyšších představitelů různých zemí. Například při své návštěvě Československa se jím vozil i tehdejší sovětský prezident Michail Gorbačov," nastínila Elena Khourtova ze společnosti Jelanik, která Antik Olomouc provozuje.

Vůz vyrobili ve městě Gorkij v podniku Gorkovskij avtomobilnyj zavod, dnes lze toto město najít na mapě pod názvem Nižnij Novgorod. Automobil získal do své sbírky v 90. letech minulého století jeden český soukromý sběratel.

"Tehdy se některá auta z vozového parku bývalého prezidenta a generálního tajemníka KSČ Husáka dala koupit. Nyní ho prodává za tři miliony korun," popsala Khourtova s tím, že limuzína je k vidění v Praze.

Z ostatních Husákových limuzín se lidé mohou setkat například i s luxusním, ovšem také pancéřovaným vozem Zil 115. Na rozbití jeho oken by bylo potřeba ráže 303, a podlahu má odolnou vůči minám. V některých místech je totiž silná téměř tři centimetry (více včetně fotografií zde).

Spotřeba limuzíny je kolem třiceti litrů benzinu na sto kilometrů

I nabízený Gaz 14 je ale jedinečný. "Myslím, že ve své době byl v republice jediný tohoto typu a roku výroby. Nešlo o auto pro běžného člověka, má spotřebu mezi třiceti až pětatřiceti litry benzinu, navíc je dlouhé šest metrů," popsala Khourtova.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák.

Sama si zkusila vůz řídit a při dnešní hustotě provozu s ním není snadné manévrovat nebo parkovat. "Ale samozřejmě díky tomu, že je bez problémů pojízdné, potřebuje projet, udržovat," podotkla.

Auto má nejen vypracovaný, ve dřevě provedený interiér, ale oproti tehdejším běžným vozidlům i zesílené plechy karoserie. "S tím autem se bude dát ještě tři sta let jezdit," směje se Khourtova.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák.

Gustáv Husák se stal symbolem normalizačního režimu. Na funkci generálního tajemníka rezignoval 17. prosince 1987. Nahradil ho Milouš Jakeš. Po změnách v listopadu 1989 odešel Husák 10. prosince 1989 z prezidentského postu. Zemřel v Bratislavě 18. listopadu 1991.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.