Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilová doba kamenná: Oltcit zhmotnil socialistický šlendrián

aktualizováno 
Zdaleka ne všechny veterány vyvolávají jen pozitivní emoce. Vtip je v tom, že pro sbírání různých rarit vůbec není nutná láska k oné značce. Koupě rozporuplného vozu je sice často nahlížena jako jistý druh perverze, ale zájem o nevšední model převáží a majitel je zpravidla navždy ztracen. A právě takový je také rumunský Oltcit.

Dobový prospekt vozu Oltcit Club 11R vydaný Mototechnou v roce 1987 | foto: archiv autora

Když se řekne rumunské auto, většina našinců si dnes představí klasickou dacii alias licenční Renault 12. Trochu neprávem se však zapomíná na jejího mladšího souputníka.

Výrobek rumunského závodu S.C. Automobile Craiova, jehož četné exempláře brázdily východoevropské silnice na sklonku údobí reálného socialismu i dlouho po něm, působil mezi zástupy škodovek, žigulíků či moskvičů jako zjevení. Po relativně velkém množství dovezených exponátů se však postupem času takřka slehla zem a to jak vinou nástupu západní konkurence, tak především mizernou kvalitou výroby.

Oltcit
Oltcit

Situace oltcitů byla o to horší, že na rozdíl od (ne zas o tak moc lepších) výrobků z Mladé Boleslavi ze stejné doby nemohl těžit ani z fanatického lokálního patriotismu, který udržuje při životě statisíce starých škodovek s motorem vzadu.

Původní podoba oltcitu vychází z konceptu Prototype Y, který v roce 1977 vyvinula automobilka Citroën na základě smlouvy s rumunským státem vedeným všemocným Nicolae Ceaușescem. Ostatně jazykově příbuzní Rumuni měli s Francouzi ty nejlepší zkušenosti už od dob zahájení produkce Dacie alias Renaultu 12.

Craiovská továrna byla dostavěna právě včas, aby v roce 1981 mohla začít chrlit do světa první třídveřové hatchbacky nezaměnitelného designu.

Na nesocialistických trzích se Oltcit prodával jako Citroën Axel, přičemž k mání byl s lepší výbavou, pětistupňovou převodovkou i silnější jednatrojkou.

Axel se prodával ve Francii, v Belgii, Nizozemsku, Rakousku a Itálii, jako oltcit ho nabízeli kromě zemí východního bloku také ve Velké Británii a Německu. Malý vůz měl být alternativou ke stárnoucí „kachně“, tedy Citroënu 2CV.

Na vysvětlenou: z prototypu Y z roku 1974 měl vzejít také model Visa, ale ten byl v té době zamítnut automobilkou Peugeot, vlastníkem Citroënu. Až z následujícího projektu VD vycházel sériový Citroën Visa, který navzdory podobnému designu od Roberta Oprona nemá s Axelem (Oltcitem) shodné díly. Až na jednu výjimku: visa i oltcit mohly mít pod kapotou stejný 26kilowattový plochý dvouválec (boxer) objemu 652 ccm z kachny.

Oltcit
Oltcit

Další nabídkou pro oltcit byl čtyřválec boxer ve dvou objemech (1,1 a 1,3 litru). Visa měla ale řadové čtyřválce a k mání byl i diesel.

Osudem československého i dalších trhů v rámci tehdejší RVHP se staly výhradně modely 11R a RL (lepší výbava) se 43kilowattovou jedenáctistovkou.

První třídveřáky u nás byly testovány v roce 1984, k zákazníkům se však vinou neskutečně zdlouhavé byrokracie dostaly až o tři roky později. Cena činila 69 000 Kčs, což ve srovnání s prvními Favority (84 600 Kčs) nebylo špatné, dražší byla i notně zastaralá Dacia 1300 TX prodávaná v roce 1989 za rovných 80 000 Kčs.

Zatímco u nás po otevření hranic zájem o malého Rumuna, který mezitím stihl osvědčit nejednu slabou stránku, rychle opadl, ve své vlasti tenhle samochod vznikal až do roku 1996.

Spousta majitelů žehrala na chronickou nespolehlivost a také nápadně vysokou spotřebu plochého motoru o objemu 1,1 litru. Pěkný původní stav je dnes už skutečně raritní a to nejen vinou mizerné montáže, ale i fatálním nedostatkem náhradních dílů.

Ovládání pro znalé

Krátké svezení nás přenáší zpět na začátek 80. let. Propadám se do šíleně měkké sedačky a otáčím klíčkem. Charakteristické zavytí vzduchového boxeru v přídi je nezaměnitelné. Řadičkou se marně snažím nalosovat zpátečku dle štítku s řadicím schématem. Co to? Neuvěřitelná výrobní vada: Oltcity mají totiž zpátečku nakreslenou vedle čtyřky, reálně ji však najdete tam, kde bývá pátý stupeň! Z nízkých otáček se motoru moc nechce, jak ale zalapá po dechu, celkem ochotně se vytáčí a nad 4 000 už docela hezky upaluje – tedy pokud zrovna nestávkuje nepřesně vyrobený licenční karburátor Carfil, původně Solex. Dle zkušeností majitelů si malý motůrek klidně řekne o 10–12 litrů benzinu, ale známé jsou i případy sedmilitrové spotřeby.

Fotogalerie

O jízdních vlastnostech nemůže být moc řeči, podvozek původem z Peugeotu 104 je především nadmíru houpavý, jak se na genetického Francouze sluší. Jenže ty náklony v zatáčkách...

Navzdory muší váze jde řízení s dlouhatánským převodem ztuha, to samé platí o pedálech. Rozsvěcí se kontrolka oleje, a tak naši okružní jízdu brownfieldem pro jistotu pomalu končíme a upřímně se kocháme technickými finesami vozu, jako jsou třeba brzdové kotouče umístěné vpředu přímo u rozvodovky nebo ovladače komfortních funkcí po stranách jednoramenného volantu, které tvarem připomínají kelímek, honosně se jim ale říká planetové.

Potěšující je překvapivě velký (hlavně dlouhý) zavazadlový prostor, méně už typická bolest vzduchem chlazených motorů – jen velmi slabé topení. Ačkoliv i dnes auto celkem vypadá k světu, svezení s ním je zážitkem z doby kamenné, oproti kterému je jízda s dobovým favoritem luxusní plavbou. S klidným srdcem můžeme říci, že dál než dvacet kilometrů za město bychom se s tímto symbolem socialistického šlendriánu raději nevydávali. I taková je někdy automobilová historie.

Křišťálová Lupa 2016
Autoři:


Témata: Citroën, Oltcit, Peugeot


Nejčtenější

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Další z rubriky

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Peugeoty Type 5
Autofotka týdne: Kočár bez koní pamatuje počátky automobilismu

Peugeot typ 5 pamatuje úplné počátky automobilismu. Kočár, který vyměnil koně za motor, je na prodej v Londýně. Originální a pečlivě zrestaurovaný stroj se...  celý článek

Museo Enzo Ferrari Modena
Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.