V celém centru Paříže bude v neděli od 11 do 18 hodin platit zákaz vjezdu všem automobilům a autobusům. Radnice tak zatím alespoň na den promění metropoli v pěší a cyklistický ráj. V ulicích se budou konat různé kulturní, sportovní a kulinářské akce.
Turisté, kteří do Paříže v tento den zamíří, mohou parkovat na vyhrazených parkovištích na periferii. Pro autobusy jsou doporučená parkoviště Bercy a Pershing.
Výjimku ze zákazu mají jen autobusy městské dopravy, autobusy Cars Air France pro spojení s letištěm, taxíky, vozidla používaná handicapovanými osobami a auta lidí, kteří v zónách bydlí.
Čistá autaSkandál kolem TDI ukazuje, proč smogu neubývá |
Nedělní akce, ač je první svého druhu, má upozornit na dlouhodobý plán pařížské radnice. A to udělat z metropole do roku 2020 čisté místo s nízkoemisními zónami. Starostka Paříže Anne Hidalgo má boj proti znečištěnému ovzduší jako jednu z hlavních priorit svého mandátu. Pařížská rada proto už na začátku letošního roku přijala několik důležitých opatření, která postupně vejdou v platnost.
Už od 1. září tak do centra Paříže nesmí autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, které byly uvedeny do provozu před 1. říjnem 2001. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin.
Bez omezení mohou jezdit pouze po pařížském okruhu zvaném Boulevard périphérique a také přes Bouloňský lesík (Bois de Boulogne) a Bois de Vincennes. Porušení tohoto nařízení bude řidiče stát 35 eur a riskují i zabavení vozidla. Podle statistiky tvoří staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy.
Příští rok by měl plán na vyčištění ovzduší pokračovat. Od července 2016 už do centra nebudou moci vjet osobní auta i jednostopá vozidla uvedená do provozu před rokem 1997. V další etapě, tedy od roku 2017 do 2020, se pak postupně bude omezovat vjezd aut s dieselovými motory označenými Euro 2, 3 i 4. Pro mnohé dopravce a další firmy je plán radnice zásadní, zvláště po finanční stránce. V celkem krátké době totiž budou muset obnovit svůj vozový park ekologičtějšími vozidly s normou Euro 5 a 6.