Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci chtějí rychlostní limit na dálnicích, tvrdí výzkum. Ideálně 150

  13:00aktualizováno  13:00
Podobných zemí už moc nenajdete. S neomezenou rychlostí na dálnicích se Německo řadí mezi státy jako Afghánistán nebo Severní Korea. Možná však od své chlouby přece jen upustí. Jak ukázal průzkum, stále více Němců se přiklání k zavedení rychlostního limitu. Jako nejpřijatelnější se jeví 150 km/h.

Dálnice D1 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Pro spoustu řidičů jsou německé dálnice, které nemají stanovené rychlostní limity, vítězstvím volnosti nad úředním šimlem. Německo je jedinou zemí v Evropě, která si podobnou vymoženost užívá, vychází přitom z filozofie „Freie Fahrt für Freie Bürger“ (volná jízda pro svobodné občany), sloganu z dob studené války, který přirovnával země s omezenou rychlostí k totalitním režimům.

Neomezená rychlost ovšem neplatí v celém německém dálničním systému, podle organizace European Transport Safety Council (ETSC) se jedná o 52 procent z celkové délky Na 48 procentech úseků platí doporučená rychlost 130 km/hod.

Jak ale ukázal výzkum společnosti YouGov z letošního října, sami Němci se k rychlostním limitům nestaví tak jednoznačně, jak to na první pohled vypadá. Podle výzkumu by dokonce 56 procent německé veřejnosti uvítalo zavedení limitu 150 km/hod na celém území Spolkové republiky.

Zajímavé je, že pouze 48 procent dotázaných věří, že by zákonem stanovená rychlost zvýšila bezpečnost na dálnicích. Opačný názor pak vyjádřilo 45 procent respondentů.

Němci ale zase nechtějí zpomalovat až příliš. Ochota zavést nějaký limit výrazně ubývá s tím, čím je tato hranice nižší. Maximální rychlost 130 km/hod by si přálo jen 40 respondentů a hranici 112 km/hod, která platí například v Británii (70 mil za hodinu - mph), by uvítalo jen 11 procent dotázaných. Výzkum také ukázal, že zavedení limitu by uvítali hlavně starší a zkušenější řidiči, zatímco podpora u mladých lidí mezi 18 až 24 lety dosahovala pouze necelé třetiny.

Počet úmrtí na německých dálnicích se každým rokem pravidelně zmenšuje, ale podle organizace ETSC se na neomezených úsecích stává největší počet smrtelných nehod (67 procent). Debata o rychlostních limitech nabírá v Německu na intenzitě, většina politiků včetně Angely Merkelové je stále proti jejich zavedení.





Nejčtenější

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.