Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

V Německu se debatuje o omezení rychlosti ve městech na 30 km/h

  • 240
U našich západních sousedů se začalo diskutovat o omezení rychlosti automobilů ve městech na třicet kilometrů v hodině. S návrhem přišla levicová opozice, která si od snížení maximální povolené rychlosti z dosavadní padesátky slibuje větší bezpečnost v ulicích a méně hluku i emisí oxidu uhličitého.

"V městském provozu by měla být předepsána třicítka jako nová nejvyšší povolená rychlost. Na hlavních tazích by měla platit výjimka a rychlost 50 kilometrů v hodině by tam měla být zřetelně vyznačena," přiblížil plány opozice na regulaci rychlosti dopravy ve městech dopravní expert sociálních demokratů (SPD) Sören Bartol.

Toto opatření podporuje také jeho kolegyně z názorově spřízněné strany Zelených Kirstin Lühmannová, podle níž bude provoz při nižším tempu plynulejší, zmírní se agresivita některých řidičů a zvýší se naopak jejich pozornost. "Rychlost 30 jako pravidlo ve městech ochrání chodce a cyklisty, zejména děti, neboť se na polovinu zkrátí brzdná dráha," dodal předseda dopravního výboru Spolkového sněmu Anton Hofreiter za Zelené.

Proti snížení rychlostního limitu ve městech je ale německá  vláda i největší autoklub ADAC v zemi. Jednotný názor nemá ani policie. Německý ministr dopravy Peter Ramsauer celou myšlenku striktně odmítl. "Já chci mobilitu umožňovat, ne jí bránit. Dokud budu ministrem dopravy, žádný takový všeobecný rychlostní limit nebude," prohlásil Ramsauer, který ve vládě zastupuje konzervativní bavorské křesťanské socialisty.

Stejné stanovisko zaujal i vlivný autoklub ADAC, podle něhož by takové opatření mělo za následek šnečí tempo na silnicích ve městech a řidiči by limit nerespektovali. Některé menší autokluby ho naopak podpořily.

Stejně nejednotná je v názoru na zavedení třicítky v německých městech i tamní policie. Zatímco představitelé největších policejních odborů GdP návrh přivítali, konkurenční odborová organizace DPolG podporuje omezení rychlostí jen tam, kde je to nutné, nikoli obecně. V různých internetových anketách se proti snižování povolené rychlosti vyslovila také většina Němců.

Tuto debatu prozatím ukončily politické špičky SPD, které se k návrhu vlastních dopravních odborníků postavily zády. O úpravách rychlosti ve městech mají podle nich rozhodovat lokální činitelé a ne spolkoví politici.

Německo je momentálně jediná země, která ještě nemá omezenou rychlost na dálnicích. Těchto úseků bez limitů ale stále ubývá a většinou je nahrazují úseky s maximální rychlostí 120 km/h.