Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opel a jeho pátá krize. Zrovna teď by ho byla škoda

Co bude s Opelem dál, není jasné. Ani německá značka už není schopna fungovat dál bez pomoci. Berlínská vláda ji zatím odmítá, předložené plány na záchranu se jí nelíbí. Východisko z páté krize Opelu zatím není na dohled. Vše naznačuje, že nejúčinnějším lékem by mohlo být opuštění koncernu GM.
Opel Olympia

Opel Olympia | foto: Opel

Před sto lety vyráběl Adam Opel šicí stroje. Německé firmy zaměřené na toto zboží však produkovaly začátkem 20. století dohromady tak moc pomocníků pro švadlenky, že jim byl celý svět rázem malým odbytištěm.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Nabízí se jistá analogie s dnešní situací, kdy automobilky v posledních letech neustále zvyšovaly výrobu a přitom přibývala další a další konkurence, nejčastěji z Asie. Dnes je před řadou z nich, a patří mezi ně i Opel, nejistá budoucnost.

Jako každá jiná značka si Opel prošel ve své historii řadou krizí, dnes čelí další. Značce přitom nelze upřít, že se za 147 let své existence nesmazatelně zapsala na mapu Evropy. A do srdcí mnoha Evropanů. Na české silnici pronikla ve větší míře až po pádu socialismu.

Požár v roce 1911 nadobro ukončil produkci šicích strojů ve firmě Opel. První krize byla na světě. Poté se ale firma rychle vrhla na výrobu jízdních kol a stala se v ní světovou jedničkou. Na konci 20. let už kralovala německému automobilovému průmyslu. V té době ji synové dávno zesnulého zakladatele firmy prodávají americkému koncernu General Motors. Inkasovali 33,4 milionů dolarů. Na tehdejší poměry to byl obrovský obchod.

Převod akcií se uskutečnil krátce před nástupem velké hospodářské krize. Ta zabrzdila prodeje aut, následovala válka a přechod na válečnou výrobu. Americký majitel na čas ztratil nad svým majetkem kontrolu.

Po ledničkách přišel rozkvět

Konec války výrobu aut v továrnách Opelu úplně zamrazil a nějakou dobu jejich produkční linky chrlily ledničky.

Následoval rychlý boom prodeje osobních aut všude v Evropě a rozkvět značky především v 60. a 70. letech minulého století. K nim patří dodnes vzpomínané modely Opelu - Rekord, Manta či Ascona.

Třetí velký pád ekonomiky automobilky se sídlem v Rüsselsheimu přišel s počátkem 80. let a ropnou krizí. Zájem o auta klesal o desítky procent, Opel propustil 7 500 zaměstnanců.

Čtvrtou neslavnou kapitolu napsala špatná rozhodnutí vedení firmy na přelomu 90. let spojená se jménem Lopéz. Španělský manažer vsadil na drastické snižování výrobních nákladů, které vyústily v horší kvalitu aut a poškození image značky.
 
I z těchto problémů se uměla německá značka dlouhodobě vlastněná americkým koncernem General Motors pomalu dostávat. V posledních letech se snažila zlepšovat kvalitu svých aut. V loňských statistikách lze najít Opely Corsa a Astra v desítce nejprodávanějších vozů v Evropě. Malé MPV Meriva dokonce před dvěma roky kralovala žebříčkům spolehlivosti TÜV Report. A Opel Insignia je nejnovějším držitelem ocenění pro nejlepší evropské auto tohoto roku.

Přesto přichází pátá velká krize. Její kořeny tentokrát pocházejí z USA. Americké automobilové koncerny totiž zaspaly dobu a nezareagovaly včas na nástup moderních úspornějších aut. K tomu se přidává velká finanční krize. General Motors dostává z amerického rozpočtu velké finanční injekce, aby byl schopen přežít. A evropský Opel není na předních příčkách seznamu priorit, které by chtěl urgentně řešit...

Opel
Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...