Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel a jeho pátá krize. Zrovna teď by ho byla škoda

aktualizováno 
Co bude s Opelem dál, není jasné. Ani německá značka už není schopna fungovat dál bez pomoci. Berlínská vláda ji zatím odmítá, předložené plány na záchranu se jí nelíbí. Východisko z páté krize Opelu zatím není na dohled. Vše naznačuje, že nejúčinnějším lékem by mohlo být opuštění koncernu GM.

Opel Olympia | foto: Opel

Před sto lety vyráběl Adam Opel šicí stroje. Německé firmy zaměřené na toto zboží však produkovaly začátkem 20. století dohromady tak moc pomocníků pro švadlenky, že jim byl celý svět rázem malým odbytištěm.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Nabízí se jistá analogie s dnešní situací, kdy automobilky v posledních letech neustále zvyšovaly výrobu a přitom přibývala další a další konkurence, nejčastěji z Asie. Dnes je před řadou z nich, a patří mezi ně i Opel, nejistá budoucnost.

Jako každá jiná značka si Opel prošel ve své historii řadou krizí, dnes čelí další. Značce přitom nelze upřít, že se za 147 let své existence nesmazatelně zapsala na mapu Evropy. A do srdcí mnoha Evropanů. Na české silnici pronikla ve větší míře až po pádu socialismu.

Požár v roce 1911 nadobro ukončil produkci šicích strojů ve firmě Opel. První krize byla na světě. Poté se ale firma rychle vrhla na výrobu jízdních kol a stala se v ní světovou jedničkou. Na konci 20. let už kralovala německému automobilovému průmyslu. V té době ji synové dávno zesnulého zakladatele firmy prodávají americkému koncernu General Motors. Inkasovali 33,4 milionů dolarů. Na tehdejší poměry to byl obrovský obchod.

Převod akcií se uskutečnil krátce před nástupem velké hospodářské krize. Ta zabrzdila prodeje aut, následovala válka a přechod na válečnou výrobu. Americký majitel na čas ztratil nad svým majetkem kontrolu.

Po ledničkách přišel rozkvět

Konec války výrobu aut v továrnách Opelu úplně zamrazil a nějakou dobu jejich produkční linky chrlily ledničky.

Následoval rychlý boom prodeje osobních aut všude v Evropě a rozkvět značky především v 60. a 70. letech minulého století. K nim patří dodnes vzpomínané modely Opelu - Rekord, Manta či Ascona.

Třetí velký pád ekonomiky automobilky se sídlem v Rüsselsheimu přišel s počátkem 80. let a ropnou krizí. Zájem o auta klesal o desítky procent, Opel propustil 7 500 zaměstnanců.

Čtvrtou neslavnou kapitolu napsala špatná rozhodnutí vedení firmy na přelomu 90. let spojená se jménem Lopéz. Španělský manažer vsadil na drastické snižování výrobních nákladů, které vyústily v horší kvalitu aut a poškození image značky.
 
I z těchto problémů se uměla německá značka dlouhodobě vlastněná americkým koncernem General Motors pomalu dostávat. V posledních letech se snažila zlepšovat kvalitu svých aut. V loňských statistikách lze najít Opely Corsa a Astra v desítce nejprodávanějších vozů v Evropě. Malé MPV Meriva dokonce před dvěma roky kralovala žebříčkům spolehlivosti TÜV Report. A Opel Insignia je nejnovějším držitelem ocenění pro nejlepší evropské auto tohoto roku.

Přesto přichází pátá velká krize. Její kořeny tentokrát pocházejí z USA. Americké automobilové koncerny totiž zaspaly dobu a nezareagovaly včas na nástup moderních úspornějších aut. K tomu se přidává velká finanční krize. General Motors dostává z amerického rozpočtu velké finanční injekce, aby byl schopen přežít. A evropský Opel není na předních příčkách seznamu priorit, které by chtěl urgentně řešit...

Opel
Autor:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.