Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malý městský švihák: Opel začíná od Adama

  12:30aktualizováno  12:30
Opel představuje stylové mikroauto. Zajímavě tvarovaná krabička do města jménem Adam se začne prodávat až za půl roku.

Když se rozhodl koncern VW postavit auto do města, vyšla z toho trochu fádně vyhlížející trojčata, která vyjíždějí z fabriky v Bratislavě, v případě PSA a Toyoty to jsou tři boubelatá autíčka vyráběná u Kolína (o kolíňatech čtěte více zde). Se zpožděním oproti hlavním konkurentům představuje malinké auto Opel. Minimálně zaslouží ocenění za invenci. Adama si s ničím nespletete.

Původně se o něm mluvilo jako o Opelu Junior nebo Allegra. Nakonec to bude Adam, stejně se jmenoval zakladatel značky, která vznikla před 150 lety. Opel ale spojitost se jménem zakladatele nijak nezmiňuje. Hlavním důvodem volby nezvyklého jména má být lehká zapamatovatelnost a jednoduchá použitelnost na všech trzích, na které zamíří.

Opel Adam

Adam vstupuje do nejmenší kategorie aut, kterým výrobci říkají segment A. Tam už má Opel několik let povedenou, ale praktičtěji zaměřenou Agilu (z českého trhu ji Opel před dvěma roky stáhl).

Za hlavní konkurenty pro novou miniaturu nepovažuje Opel jen trojčata od VW vyráběná v Bratislavě (Seat Mii, Škoda Citigo, Volkswagen UP!). Adam má prý cílit také na Fiat 500 nebo Toyotu iQ.

Může se hodit

Chtěli byste si koupit nové auto a libí se vám Opel? Pořiďte si ho na Automodul.cz/Opel.

Adam má být totiž hlavně malá městská stylovka pro mladé, taky ji bude Opel nabízet ve třech rozdílně zaměřených variantách pojmenovaných Jam, Glam a Slam. Adam v prvním provedení má být módní, stylový, v druhém elegantní a ve třetím bude mít sportovní nádech.

Kombinovat bude možné různé barvy karoserie, střechy, interiéru i doplňků. Mezi parádičky patří třeba LED diody vetknuté do stropu, které dávají posádce pocit, že jedou pod noční oblohou plnou hvězd. Nutno dodat, že to není nový nápad, Opel to okoukal u Rolls-Royce.

Opel Adam

Chybět nesmí propojení palubního informačního systému s chytrým telefonem, připojení na internet, Bluetooth, navigace a další hračky, které se ovládají přes  dotykový displej s uhlopříčkou osmnáct centimetrů. Řidič spíš ocení třeba samoparkovací systém: adam si sám najde místo a točí volantem, na šoférovi je jen řazení jedničky a zpátečky a šlapání na pedály. U tak malého auta také nebývá zvykem, že má v seznamu příplatkové výbavy vyhřívaný volant nebo hlídač aut v mrtvém úhlu zrcátek.

Fotogalerie

Na délku má nejmenší opel 3,7 metru, šířka je 172 centimetrů a rozvor 2 311 milimetrů. "Je tedy o 14 cm delší než Škoda Citigo a osm centimetrů širší," všímá si Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu Autembezpečně.cz.

Přední nápravu tvoří spodní ramena s tlumičovými vzpěrami McPherson namontovaná na pomocném rámu. Vzadu má adam vlečená ramena propojená torzní příčkou. "Rozměry kol sahají od 16'' do 18'', vozy s disky rozměru 17'' nebo 18'' mají standardně sportovní podvozek se sníženou světlou výškou," vypočítává výrobce. Elektrický posilovač řízení bude mít speciální režim City, který po zmáčknutí tlačítka zvýší účinek posilovače při manévrování v hustém provozu nebo na parkovištích.

Technikou má být adam zcela nové auto. Automobilka zatím bližší technické specifikace neodhalila, spekuluje se ale o tom, že za základ posloužil podvozek chystané nové generace Opelu Corsa.

Do začátku dostane adam tři benzinové čtyřválce 1,2 (70 k) a 1,4 (64 kW/87 k a 74 kW/100 k) spojené s manuální pětistupňovou převodovkou. Později dorazí nové malé benzinové turbomotory osazené přímým vstřikováním a spojené s šestistupňovými manuály.

Opel Adam

Podle serveru SME.sk má jít o motory vyvinuté ve spolupráci s čínskou značkou SAIC. Má jít o tří a čtyřválce s objemy od jednoho do 1,4 litru. Do nabídky se má podle SME.sk dostat i nový turbodiesel 1,6 l.

Opel Adam se představí na zářijovém autosalonu v Paříži, zahájení prodeje je naplánováno na začátek roku 2013. Adam se bude vyrábět v Německu.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.