Opel Agila je o dost vyšší než klasické malé automobily

Mikrovan Opel Agila je o půl metru kratší a o pětadvacet centimetrů vyšší než typický zástupce třídy malých vozů Škoda Fabia. Menší délka vozu přináší méně místa pro cestující na zadních sedadlech, zato kolem hlav posádky je o poznání vzdušněji. V základních verzích jsou zavazadlové prostory obou automobilů srovnatelné. Po sklopení zadních sedadel však agila soupeřku fabii předčí.
Agila není produktem konstruktérů značky Opel, pochází z firmy Suzuki. Druhá generace jejího modelu Wagon R+, který je na japonském trhu nejžádanějším vozem, přijíždí do tuzemské nabídky pod hlavičkou obou automobilek. Odlišně jsou jen motory. Testovaný model Agila 1.2 je klasickým zástupcem šestnáctiventilových motorů s větším zátahem až ve vyšších otáčkách. Řidiči tak nezbývá než tlačit pedál plynu častěji k podlaze,což se při větší zátěži motoru neobejde bez jeho hlasitějších projevů. Naopak příznivá je spotřeba paliva. Během testovacích jízd na okresních silnicích klesala až k pěti litrům na 100 kilometrů, na dálnici vzrostla na necelých sedm a konečně ve městě se pohybovala mezi sedmi až devíti litry benzinu na 100 kilometrů. V nabídce importéra vozů Opel je i verze s tříválcovým motorem 1.0, který se těší dobré pověsti pod kapotou sesterského modelu Corsa. Podle výsledků měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) zaostává agila v pružnosti a akceleraci i za některými vozy s nižším výkonem. Kritiku od testujících řidičů si vysloužilo také méně přesné a klapavé řazení. Jízdními vlastnostmi agila zaostává za klasickými nižšími vozy. Vysoká karoserie se v zatáčkách citelně naklání a řidiči přitom nepomáhá sedadlo, které postrádá lepší vedení pro tělo. Vůz na malých kolech rovněž poskakuje na horších a nerovných silnicích. Také citlivěji reaguje na boční vítr, hlavně při jízdě po dálnici. Řidič agily si však na vůz nebude stěžovat ve městě. Krátký opel poslušně zajíždí do malých parkovacích mezer a díky výhodnému poloměru otáčení a posilovači řízení, který by mohl být ještě citlivější,je jízda po městě příjemná. Praktický je i kufr s průměrným základním objemem,ale se dvěma velkými klady:prvním je dno,které plynule navazuje na nevysokou hranu nárazníku,druhou předností je velký prostor pro zavazadla,který vznikne po sklopení zadních sedadel. V jejich běžné poloze je nutné počítat s tím,že Opel Agila je schválen k provozu jako čtyřmístný automobil. Na zadním sedadle si užijí pohodlí jen děti. Podle měření ÚSMD je v agile o šest centimetrů méně místa vzadu pro kolena cestujících než ve fabii. Další konkurenti,jako Fiat Punto,Ford Fiesta či Seat Ibiza, však nenabídnou - jak plyne ze zjištění ÚSMD - v tomto ohledu větší komfort než malý opel. Martin Kovář, který vozy v testech MF DNES hodnotí pohledem tělesně handicapovaného řidiče,kritizuje malý úhel otevírání dveří. "S vozíkem se hůř dostávám k sedadlům. Pro tělesně postiženého člověka je nastupování do agily - stejně jako u jiných vyšších vozů - řeholí. Hlavně na vysoká zadní sedadla je přesouvání namáhavé," říká Martin Kovář. Naopak řidiči bez tělesného postižení si na vyšší posez nestěžují. Spíš ho chválí.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 6
Převodovka 6
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 9
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 5
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 5
Brzdy 7
Poznámka: min 1, max 10

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 16,2
Zrychlení 0-400 m (s) 20,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 15,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 35,7
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Opel Agila je celkovou koncepcí velmi netradiční. Milovníkům nekonformních vozů nad touto pojízdnou krabičkou srdce zaplesá. Na své si přijdou také prakticky smýšlející lidé, kteří ocení prostorný interiér a zajímavě využitelný zavazadlový prostor. Velmi praktické je sklápění zadních sedaček, které do polohy ležmo napevno zaskočí. Ocenění zaslouží zelená barva potahů. Snad jediným nepraktickým dílem je látkový kryt zavazadlového prostoru, který moc neunese.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce                                                                                       Výraznější prodej modelu Opel Agila nelze v tuzemsku očekávat. S fenoménem druhého auta v rodině zatím nelze počítat, a když už, tak většina kupců zřejmě upřednostní tradiční vozy z poměrně bohaté nabídky dané cenové relace. Na druhé straně lze předpokládat, že v Česku tradičně silný Opel přesvědčí více zájemců než konkurenti Hyundai Atos nebo sesterský Suzuki Wagon R+. Prognóza ceny po pěti letech průměrného provozu je v případě auta nové třídy s větší rezervou: 135 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce


 

Opel Agila