Opel Ascona: lepší mezi staršími auty

6. 1. 1999 - Opel Ascona je jednou z možných voleb vyznavačů německé klasiky, jejichž úvahy o koupi staršího auta omezují relativně nevelké peníze. Vždyť i vůz posledního ročníku 1988, ve kterém Asconu ve výrobě střídal model Vectra (končící typ už dostával také motory svého nástupce), lze v solidním stavu běžně koupit za částky do osmdesáti tisíc korun.
Auta s perspektivou ještě několikaletého používání z časů kolem poloviny osmdesátých let stojí zhruba padesát tisícovek a ceny vozidel ze začátku osmdesátých roků klesají až ke třicetitisícové mezi, ať už to jsou rozšířenější benzinové či méně zastoupené dieselové verze. Ascony ze sedmdesátých let nejsou na zdejším trhu ojetin příliš obvyklé, ale když už se objeví a jsou ve stavu, který ještě může budit zájem, žádají za ně majitelé patnáct až dvacet tisíc korun. V těchto případech je zvláštní opatrnost na místě - udržení vysloužilce v provozu se může při cenách německých náhradních dílů řádně prodražit. Taková auta ale zpravidla kupují lidé, kteří se v dění kolem ojetin alespoň orientují. Ti vědí, že různí překupníci celé Ascony vhodné k využití na náhradní díly dovážejí z Německa v cenách, které se nijak neliší od cen za vozy bez dokladů.
Ze starších ojetin patří Opel Ascona k tomu kvalitnějšímu, co trh nabízí. Potvrzuje to i německý TÜV, v jehož statistikách nyní deseti- i dvanáctiletých vozů je právě zmíněný výrobek v celkovém hodnocení lepší než průměr srovnatelných osobních automobilů. Letitější vozidla už německá technická kontrola nevykazuje.
Zájemci o starou Asconu by měli vzít v úvahu fakt, že model ve výrobě končil právě v době, kdy významné automobilky včetně firmy Opel začínaly značně přidávat na kvalitě antikorozní ochrany karoserií. Asconu to úsilí už nestihlo, dokonce je - pokud se týká rezivění nosných dílů karoserie - horší než průměrná desetiletá a starší konkurence. Nadprůměrné množství závad vůz vykazuje v účinnosti provozních i parkovacích brzd. Při koupi Ascony také pozor na brzdové vedení, které bývá orezlé či jinak narušené. K bolestem dále patří úniky oleje z motoru i převodovky, v jinak solidním řízení je slabým místem převodka. Naopak zavěšení kol hodnotí technici TÜV jako nadmíru solidní. Bezproblémové a kvalitní obvykle bývají brzdové hadičky, destičky, kotouče i bubny. Předností jsou trvanlivé motory a převodovky.
Opel Ascona jezdí s benzinovými i dieselovými motory od 1,3 do dvou litrů, z nichž jako nejvhodnější ke koupi odborníci doporučují benzinové verze 1,8 a 2,0i. Pozor naopak při zájmu o diesel, který velmi pravděpodobně už bude mít v letitých autech to nejlepší za sebou a který právě v pokročilém stáří dokáže působit víc starostí než benzinový agregát.

Opel Ascona vykazuje nadprůměrnou korozi nosných dílů karoserie, problémy bývají v účinnosti provozních i parkovacích brzd. K bolestem patří také úniky oleje z motoru a převodovky.


Témata: Opel, Poradna: Bolest