Naopak k lídrům ve své třídě řadí Astru dlouhý rozvor zaručující dostatek prostoru na zadních sedadlech. Na pohodlí vzadu se podílí i tvarování dveří, které zaručuje pohodlné nastupování. Zavazadlový prostor lze prodloužit sklopením zadních dělených sedaček, uprostřed kterých je velmi praktický čtvercový otvor. Přes něj lze protáhnout do kabiny třeba pár lyží, přičemž jsou stále k dispozici čtyři místa. Sedan je navíc dostatečně dlouhý na to, aby se do něj vešly i lyže dlouhé přes dva metry.
O něco méně nápadů už konstruktéři dostali při navrhování předních sedadel. Za konkurenčním Golfem je Astra krůček v preciznosti, za Focusem zase v nápaditosti. I tak lze o Astře říct, že jsou všechny ovladače na svých místech, s výjimkou až příliš utopeného tlačítka vyhřívání zadního skla. Nesolidně působí zvuky z přístrojového panelu, které se ozývají na nerovnostech nebo kočičích hlavách. Sedadla jsou taková, jaká mají být. Pohodlná a zároveň s praktickým bočním vedením. Přehled o okolním cvrkotu mají na starost velká zpětná zrcátka.
V jízdních vlastnostech patří Astra mezi absolutní špičku, jejíž hrot však trochu otupuje až přílišná tuhost podvozku, která je citelná na všech druzích nerovností. Pod kapotou testovaného vozu byla šestnáctiventilová osmnáctistovka (nejvýkonější motor v nabídce) se solidním zátahem a přijatelnou spotřebou. Kdo hodlá ušetřit nebo jednoduše nechce tak výkonný motor, může volit mezi benzinovými motory 1,4 a 1,6, diesely zastupuje v nabídce verze 1,7 bez přímého vstřiku a provedení 2,0 s přímým vstřikem paliva.
I při využívání všech možností osmnáctistovky s výkonem sto patnáct koní lze vyjít na mimoměstských silnicích se spotřebou do sedmi litrů na sto kilometrů, na dálnicích jde spotřeba o dva až tři litry vzhůru, ve městě šplhá přes deset litrů benzinu na sto kilometrů. Řazení není špatné, ale trochu by mohlo ubrat ze své tuhosti.
V bohaté výbavě Astry si zaslouží pochvalu praktický a dobře čitelný multifunkční displej umístěný přesně uprostřed palubní desky. Na sněhu je praktickým doplňkem k motoru 1,8 standardně dodávaný protiprokluzový systém hnaných kol, ve standardní výbavě nechybí autorádio.
Prognóza odhadce
Na rozdíl od německého trhu, kde souboj dvou věčných rivalů (Opel a VW) vyznívá již léta v nižší střední třídě ve prospěch Golfu, je situace v Čechách opačná: rok 1998 byl v tomto segmentu pro Opel úspěšnější. I když český dovozce si jistě sliboval od své »nové zbraně« více. Astra II má oproti svému konkurentovi nespornou výhodu v tom, že je nabízena v širší paletě variant karoserií. Na velmi oblíbené firemní auto a dopravní prostředek obchodních zástupců zahraničních společností se již určitě těší tradiční zájemci o ojeté vozy do 200 tisíc korun, kteří jsou odkojeni spolehlivými (zážehovými) Kadetty a Astrami první generace. Budou si m uset sice pár let počkat, ale ještě v roce 2003 dostanou za své peníze slušné auto.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce
Očima designéra
Astrou započal Opel éru tvrdšího designu. Méně oblé,většinou zalomené plochy karoserie jsou jakoby tesané a místy zabroušené. Je to snaha po srozumitelném, čitelném osobitém designu. Štíhlý »úsměvný obličej« je umístěn výše, než je zvykem, čímž působí sympaticky vyzývavě, ne však nadneseně. Zadní partie je snad příliš brzy useklá. Chybí jí trochu délky, aby se strnulý trojúhelníkový sloupek mohl projevit také dynamicky. Důrazné ohraničení čtvera výkrojů po stranách vozu je tak velké,že by se v nich měla točit značně větší a širší kola - i když i ta základní velikost dobře harmonizuje s tvarem a hmotou auta. Souhrn: Se snahou po uspokojených proporcích se nový Opelův »desing dynamické linie« projevuje opatrněji než Fordův »new edge design«.
PAVEL HUŠEK, autor je spolupracovník redakce
Hodnocení AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA | |
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu |
8 |
Pružnost |
8 |
Řazení/odstupňování převodovky |
7 |
Spotřeba v testu |
8 |
KAROSERIE A INTERIÉR | |
Prostor na předních sedadlech |
7 |
Prostor na zadních sedadlech 1) |
8 |
Využití zavazadlového prostoru 2) |
7 |
Výhled z vozu 3) |
7 |
Vybavení interiéru |
8 |
PODVOZEK | |
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) |
8 |
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) |
9 |
Řízení a ovladatelnost |
8 |
Tlumení nerovností |
5 |
Brzdy |
7 |
Design testovaného vozu hodnotil designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Petr Liška ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.
Testovaný vůz a jeho konkurenti
Model |
Opel Astra sedan 1,8 16V CD |
Volkswagen Bora 2,0 |
Ford Focus 2,0 Zetec-E 16V Ghia |
Honda Civic 1,5i LS |
Škoda Octavia 1,8 20V SLX |
Výkon motoru (kW/k) |
85/115 |
85/115 |
96/130 |
85/115 |
92/125 |
Max. točivý moment(Nm) |
170 |
170 |
174 |
134 |
170 |
Počet ventilů na válec |
4 |
2 |
4 |
4 |
5 |
Maximální rychlost (km/h) |
200 |
195 |
201 |
192 |
201 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
10 |
11 |
9,3 |
10,4 |
10,4 |
Spotřeba (l/100 km)1) |
10,9/6,0/7,8 |
11,1/6,3/8,1 |
11,8/7,2/8,9 |
8,1/5,5/6,5 |
11,9/6,3/8,4 |
Rozměry d/š/v (mm) |
4252/1709/1425 |
4376/1735/1446 |
4360/1700/1480 |
4460/1695/1390 |
4511/1731/1429 |
Rozvor (mm) |
2614 |
2512 |
2615 |
2620 |
2512 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
480 |
455 |
490 |
410 |
528 |
Výbava porovnávaných vozů | |||||
Airbag řidiče/spolujezdce |
ano/ano |
ano/ano |
ano/6500 |
ano/ano |
ano/ano |
Boční airbagy |
11 000 |
13 735 |
9900 |
ne |
8900 |
ABS |
ano |
ano |
20 000 |
ano |
ano |
El. ovládaná přední okna |
ano |
18 4152) |
ano |
ano |
ano |
Klimatizace |
44 600 |
38 074 |
35 000 |
ano |
ano |
Posilovač řízení |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Centrální zamykání |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Cena (Kč) |
519 900 |
570 000 |
479 900 |
519 000 |
499 900 |
Poznámka: 1)město/mimo město/kombinace; 2)celý paket Elektrika Pramen: AUTO MOTO
Klady - prostor vzadu |
Kůži potažený volant i obložení imitací dřeva jsou za příplatek. |
Zápory - pro chodce nebezpečná robustní příď |
Opel Astra Sedan 1.8 |