Opel Astra sedan 1,8 - tentokrát s kufrem v zádech

- Jedinou a při letmém pohledu snadno přehlédnutelnou změnou na nové Astře sedan je objemný kufr s handicapem všech čtyřdveřových vozů - otvor k prostoru pro zavazadla je příliš malý. Jinak jako by sedan vypadl z oka pětidveřové sestře. Je rychlý při solidní spotřebě, má výborné jízdní vlastnosti při někdy nepohodlné tuhosti podvozku. Za nejlepšími testovanými konkurenty zaostává tím, že z přístrojové desky Astry vycházely různé pazvuky. Je tu ještě jedno minus, které může v blízké budoucnosti hrát při schvalování nových aut významnější roli: robustní design přední části sklízí neúspěchy v nárazových zkouškách s chodci. Příď Astry je pro ně nebezpečnější než přední části ostatních vozů.

Naopak k lídrům ve své třídě řadí Astru dlouhý rozvor zaručující dostatek prostoru na zadních sedadlech. Na pohodlí vzadu se podílí i tvarování dveří, které zaručuje pohodlné nastupování. Zavazadlový prostor lze prodloužit sklopením zadních dělených sedaček, uprostřed kterých je velmi praktický čtvercový otvor. Přes něj lze protáhnout do kabiny třeba pár lyží, přičemž jsou stále k dispozici čtyři místa. Sedan je navíc dostatečně dlouhý na to, aby se do něj vešly i lyže dlouhé přes dva metry.
O něco méně nápadů už konstruktéři dostali při navrhování předních sedadel. Za konkurenčním Golfem je Astra krůček v preciznosti, za Focusem zase v nápaditosti. I tak lze o Astře říct, že jsou všechny ovladače na svých místech, s výjimkou až příliš utopeného tlačítka vyhřívání zadního skla. Nesolidně působí zvuky z přístrojového panelu, které se ozývají na nerovnostech nebo kočičích hlavách. Sedadla jsou taková, jaká mají být. Pohodlná a zároveň s praktickým bočním vedením. Přehled o okolním cvrkotu mají na starost velká zpětná zrcátka.
V jízdních vlastnostech patří Astra mezi absolutní špičku, jejíž hrot však trochu otupuje až přílišná tuhost podvozku, která je citelná na všech druzích nerovností. Pod kapotou testovaného vozu byla šestnáctiventilová osmnáctistovka (nejvýkonější motor v nabídce) se solidním zátahem a přijatelnou spotřebou. Kdo hodlá ušetřit nebo jednoduše nechce tak výkonný motor, může volit mezi benzinovými motory 1,4 a 1,6, diesely zastupuje v nabídce verze 1,7 bez přímého vstřiku a provedení 2,0 s přímým vstřikem paliva.
I při využívání všech možností osmnáctistovky s výkonem sto patnáct koní lze vyjít na mimoměstských silnicích se spotřebou do sedmi litrů na sto kilometrů, na dálnicích jde spotřeba o dva až tři litry vzhůru, ve městě šplhá přes deset litrů benzinu na sto kilometrů. Řazení není špatné, ale trochu by mohlo ubrat ze své tuhosti.
V bohaté výbavě Astry si zaslouží pochvalu praktický a dobře čitelný multifunkční displej umístěný přesně uprostřed palubní desky. Na sněhu je praktickým doplňkem k motoru 1,8 standardně dodávaný protiprokluzový systém hnaných kol, ve standardní výbavě nechybí autorádio.

Prognóza odhadce
Na rozdíl od německého trhu, kde souboj dvou věčných rivalů (Opel a VW) vyznívá již léta v nižší střední třídě ve prospěch Golfu, je situace v Čechách opačná: rok 1998 byl v tomto segmentu pro Opel úspěšnější. I když český dovozce si jistě sliboval od své »nové zbraně« více. Astra II má oproti svému konkurentovi nespornou výhodu v tom, že je nabízena v širší paletě variant karoserií. Na velmi oblíbené firemní auto a dopravní prostředek obchodních zástupců zahraničních společností se již určitě těší tradiční zájemci o ojeté vozy do 200 tisíc korun, kteří jsou odkojeni spolehlivými (zážehovými) Kadetty a Astrami první generace. Budou si m uset sice pár let počkat, ale ještě v roce 2003 dostanou za své peníze slušné auto.  
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Očima designéra 
Astrou započal Opel éru tvrdšího designu. Méně oblé,většinou zalomené plochy karoserie jsou jakoby tesané a místy zabroušené. Je to snaha po srozumitelném, čitelném osobitém designu. Štíhlý »úsměvný obličej« je umístěn výše, než je zvykem, čímž působí sympaticky vyzývavě, ne však nadneseně. Zadní partie je snad příliš brzy useklá. Chybí jí trochu délky, aby se strnulý trojúhelníkový sloupek mohl projevit také dynamicky. Důrazné ohraničení čtvera výkrojů po stranách vozu je tak velké,že by se v nich měla točit značně větší a širší kola - i když i ta základní velikost dobře harmonizuje s tvarem a hmotou auta. Souhrn: Se snahou po uspokojených proporcích se nový Opelův »desing dynamické linie« projevuje opatrněji než Fordův »new edge design«.
PAVEL HUŠEK, autor je spolupracovník redakce

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu

8

Pružnost

8

Řazení/odstupňování převodovky

7

Spotřeba v testu

8

 

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

7

Prostor na zadních sedadlech 1)

8

Využití zavazadlového prostoru 2)

7

Výhled z vozu 3)

7

Vybavení interiéru

8

 

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)

8

Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)

9

Řízení a ovladatelnost

8

Tlumení nerovností

5

Brzdy

7

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotil designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Petr Liška ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz a jeho konkurenti

 

Model

Opel Astra sedan 1,8 16V CD

Volkswagen Bora 2,0

Ford Focus 2,0 Zetec-E 16V Ghia

Honda Civic 1,5i LS

Škoda Octavia 1,8 20V SLX

Výkon motoru (kW/k)

85/115

85/115

96/130

85/115

92/125

Max. točivý moment(Nm)

170

170

174

134

170

Počet ventilů na válec

4

2

4

4

5

Maximální rychlost (km/h)

200

195

201

192

201

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10

11

9,3

10,4

10,4

Spotřeba (l/100 km)1)

10,9/6,0/7,8

11,1/6,3/8,1

11,8/7,2/8,9

8,1/5,5/6,5

11,9/6,3/8,4

Rozměry d/š/v (mm)

4252/1709/1425

4376/1735/1446

4360/1700/1480

4460/1695/1390

4511/1731/1429

Rozvor (mm)

2614

2512

2615

2620

2512

Objem zavazadlového prostoru (l)

480

455

490

410

528

Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidiče/spolujezdce

ano/ano

ano/ano

ano/6500

ano/ano

ano/ano

Boční airbagy

11 000

13 735

9900

ne

8900

ABS

ano

ano

20 000

ano

ano

El. ovládaná přední okna

ano

18 4152)

ano

ano

ano

Klimatizace

44 600

38 074

35 000

ano

ano

Posilovač řízení

ano

ano

ano

ano

ano

Centrální zamykání

ano

ano

ano

ano

ano

Cena (Kč)

519 900

570 000

479 900

519 000

499 900

Poznámka: 1)město/mimo město/kombinace; 2)celý paket Elektrika                   Pramen: AUTO MOTO

Klady - prostor vzadu

Kůži potažený volant i obložení imitací dřeva jsou za příplatek.

Zápory - pro chodce nebezpečná robustní příď

Opel Astra Sedan 1.8