Opel chystá malý minivan

  • 1
Potvrzeno! Minivan Concept M, kterým se v poslední době šéfové z Rusellsheimu chlubí, dostane zelenou. MPV odvozené z modelu corsa se představí veřejnosti sedmého března na ženevském autosalonu, přičemž první zákazníci by si vůz mohli koupit na přelomu roku. Stane se "corsa MPV" lékem na bolavé hospodaření německého výrobce?

Nový Opel by měl být o něco větší než současná corsa, dosud zveřejněné údaje o Conceptu M hovoří o délce 4,05 metru, šířce 1,78 m a výšce 1,62 metru. Interiér by měl být v porovnání s corsou ale podstatně prostornější, i když v Ženevě plánuje Opel ukázat zatím pouze čtyřmístnou verzi se samostatnými sedadly. Až později se prý objeví pět sedadel s podobným uspořádáním, jaké lze získat nyní u Zafiry. U nového minivanu půjde o systém Flex 5, který zaručuje v kombinaci s rovnou podlahou vozu neobvyklou variabilitu interiéru.

Prostornost vnitřku zaručuje především větší rozvor kol u podvozku nové corsy, na jejíž platformě bude rusellsheimské MPV postaveno. Rozvor je dokonce větší než u konkurenčního scénicu. Průkopník minivanů od Renaultu, jež má být hlavní konkurencí, je však téměř o dvanáct centimetrů delší.

V souvislosti s většími rozměry připravovaného minivanu zástupci Opelu jednoznačně odmítají spekulace kritiků, kteří nové MPV považují za konkurenci zafiry. "Tak to vůbec není, vždyť zafira je sedmimístná. Náš vůz se popere o zákazníky, jež uvažují o scénicu či Citroenu Picasso," prohlásil tiskový mluvčí firmy.

Než se začne s výrobou, Concept M se dočká ještě určitých změn. Nepůjde však o nic zásadního, upravit se musí například přední nárazník, aby vůz splňoval bezpečnostní požadavky EU.

V ženevském prototypu bude osazen motor CGN o objemu 1,6 litru (150 koní), později by se měl objevit i další zážehový agregát o objemu 1,8 litru a diesel 1,7 l ze současné palety pohoných jednotek. Vývojářské středisko Opelu připravuje pro novinku celou řadu technických fines, pořídit bude možné například přehrávač DVD či systém PDE (Personal Digital Assistant) s monitorem, jenž integruje všemožné funkce od klimatizace až po přístup na internet.

Pokud se ptáte, proč společnost patřící do koncernu GM ohlašuje příchod minivanu s takovým předstihem, odpověď je zřejmá. Jde o úplně nový automobil neobsazeného segmentu, proto se Opel snaží co nejdříve nalákat příznivce své značky, aby snad nepřešli ke konkurenci. Navíc neexistuje starý model, jehož prodej by mohl vychvalováním příchozí novinky utrpět. Opel tedy volí osvědčenou strategii.

Zda však nový minivan zbaví manažery Opelu nočních můr z vysokých finančních ztrát posledních let, není vůbec jisté. Konkurence v segmentu malých MPV se v průběhu příštího roku znatelně vyostří, v budoucnu by dokonce třída menších velkoprostorových vozů mohla hrát prim i v porovnání se současně nejoblíbenější nižší střední třídou.

A které značky ohrozí sny šéfů z Russelsheimu nejvíce? Rozhodně se mohou obávat říjnové premiéry Fordu Fiesta Fusion, překvapení v podobě minivanu na bázi Punta nejspíše chystá i Fiat. Rivalů se ale postupně objeví podstatně více.

Exteriér Conceptu M dozná jen malých změn, za rok by se v této podobě měl již začít vůz vyrábět.