Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pohodlný silniční křižník Opel Commodore okouzlí pomalou jízdou

Pomalá jízda dokáže mít kouzlo i pro dnešní řidiče, ale musíte na to mít správné nářadí. Majestátní šestiválcové kupé Opel Commodore je to pravé. Pětačtyřicetileté americké fáro stavěné pro Evropu vás uhrane. Pro Američana je asi malé, pro Evropana až opulentně velké. Ale ulice z něj bude stejně paf.
Opel Commodore

Opel Commodore | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Je to taková evropská „Amerika“. Velká, houpavá a klidná, která svou sílu nenuceně ukrývá. Vezmu za studenou kliku z poctivého kovu a otevřu dveře. Sice trochu zavržou, ale to ke čtyřicetiletému autu patří. Usadím se do měkoučkých křesel bez výrazného tvarování, ale prošívané polštáře obalí zadek podobně jako babiččin starý gauč.

Uvnitř je commodore pocitově úžasně prostorný. Moderní auta s obestavěnými kabinami mají možná víc centimetrů, ale v bohatě prosklené kabině commodoru vám přesná čísla přijdou malicherná.

Opel Commodore

Parádně měkký podvozek při jízdě s plavnou suverenitou vyžehlí kanál i retardér. I nejpohodlnější auta dneška mají podvozky našponované na přitvrzených pružinách. Můžou za to bezpečnostní testy, které nutí ladiče přitvrzovat i tam, kde to po nich nechceme. Je to prostě bezpečnější. Pravda, vyhýbací manévr obrovitého těla na houbově měkoučkém podvozku by asi commodore nezvládl. 

Aby nedošlo k mýlce, i na tom úžasně měkkém a hezky pérujícím podvozku je jízda jistá. I když samozřejmě zakroucená okreska nebude nejoblíbenějším rejdištěm. Auto skvěle drží směr hlavně díky dobře nastavené geometrii náprav.

Řízení má sice hodně dlouhý převod, takže v ostré zatáčce hodně přehmatáváte, ale je pevné, jisté a skvěle cítíte, co se s předními koly děje. Řidič uvyklý na odtažitost moderních aut je ohromen. Už třeba tím, jak přirozeně se přední kola a s nimi i obrovitý volant s tenoulinkým věncem vracejí do přímého směru. To uvolněná geometrie přední nápravy dnešních aut, nastavená na co nejmenší valivý odpor a opotřebení pneumatik, nedělá.

Opel Commodore

Toto je opravdový let nad silnicí. Commodore se za jízdy houpe do všech stran, ale není to na mořskou nemoc. Je to uklidňující majestát, takže ani nemáte potřebu šlapat na plyn.

K té královsky nenucené jízdě samozřejmě patří víc než čtyřválec. Šestiválec uložený podélně pod kapotou velikosti kulečníkového stolu je tady ideál, ale dnes nás o takové motory připravuje downsizing.

Místo turba a přímého vstřiku má řadový šestiválec commodoru charakter. Má 115 koní. To dnes nabídne zuřivý moderní tříválec polovičního objemu přeplňovaný turbem, jenže žádný tak podmanivě nepřede a rozhodně nemá tak sametový běh.

Dvoustupňový automat řadí plynule. Chvíli po rozjezdu sice ucítíte lehký ráz, ale to čtyřicetiletému autu rádi odpustíte. S přirozenou silou velkoobjemového motoru je to uhrančivá kombinace. Otáčkoměr nepotřebujete (ani není na palubovce), na ševelení po prošlápnutí plynu naváže tlumený mechanický jekot.

Opel Commodore

Loket opřete frajersky z okýnka, nasadíte blažený výraz a ladně prosvištíte kolem kavárny. Lehké zhoupnutí odpředu dozadu při dobrždění na semaforu si užíváte a shovívavě se usmějete na vykuleného frajera, který z nejnovějšího opelu zkoumá váš královský koráb.

Rozjezd je pak plavně nenucený. Rozměrná karoserie se pohybuje s nečekanou lehkostí a jediné, co majestát commodoru naruší, je sem tam vrzající silentblok na zadní tuhé nápravě.

Vystoupíte a zabouchnete dveře. Kovová masa jemně zaklapne, ale není to plechové zadunění jako u dnešních aut. Spíše slyšíte poctivé a festovní klapnutí. Auto se při tom zhoupne.

Commodore potřebuje šestiválce

Commodore A vycházel z Opelu Record C a představil se v roce 1967. Oproti němu se lišil jen pár estetickými změnami, které z něj dělaly fajnovější zboží. Zaměření na nóbl klientelu zdůrazňoval commodore motory, vždy to byly šestiválce. Kromě ladného kupátka byly k mání i dvou a čtyřdveřový sedan. Lepší aerodynamika kupé verze zvyšovala oproti ostatním karosářským provedením maximálku o pět kilometrů v hodině.

Kupé s ladnou splývavou zádí typu fastback připomínala americké svalovce (muscle car). I proto na něj dnes letí milovníci klasických „Amerik“. Z ceníku se commodore odporoučel v roce 1972.

Řadový 115koňový dvouapůllitr osazený karburátorem mohl kromě manuální čtyřstupňové převodovky dostat také dvoustupňový automat Powerglide. Později se zvedal výkon a objem šestiválce až na 150 koní.

Commodore A, jak se první generaci modelu říká, je dnes vzácné zboží. V Česku není podle všeho k mání ani jeden. Známý německý autoinzertní server mobile.de jich nabízí necelých třicet. Opravdu pěkné kousky stojí aspoň deset tisíc eur (asi 280 tisíc korun). Kousek na fotografiích, který je v bezvadném stavu, je z depozitáře Opelu. Jako jedni z mála jsme měli jedinečnou příležitost se v něm svézt po Rüsselsheimu.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...