Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohodlný silniční křižník Opel Commodore okouzlí pomalou jízdou

aktualizováno 
Pomalá jízda dokáže mít kouzlo i pro dnešní řidiče, ale musíte na to mít správné nářadí. Majestátní šestiválcové kupé Opel Commodore je to pravé. Pětačtyřicetileté americké fáro stavěné pro Evropu vás uhrane. Pro Američana je asi malé, pro Evropana až opulentně velké. Ale ulice z něj bude stejně paf.

Opel Commodore | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Je to taková evropská „Amerika“. Velká, houpavá a klidná, která svou sílu nenuceně ukrývá. Vezmu za studenou kliku z poctivého kovu a otevřu dveře. Sice trochu zavržou, ale to ke čtyřicetiletému autu patří. Usadím se do měkoučkých křesel bez výrazného tvarování, ale prošívané polštáře obalí zadek podobně jako babiččin starý gauč.

Uvnitř je commodore pocitově úžasně prostorný. Moderní auta s obestavěnými kabinami mají možná víc centimetrů, ale v bohatě prosklené kabině commodoru vám přesná čísla přijdou malicherná.

Opel Commodore

Parádně měkký podvozek při jízdě s plavnou suverenitou vyžehlí kanál i retardér. I nejpohodlnější auta dneška mají podvozky našponované na přitvrzených pružinách. Můžou za to bezpečnostní testy, které nutí ladiče přitvrzovat i tam, kde to po nich nechceme. Je to prostě bezpečnější. Pravda, vyhýbací manévr obrovitého těla na houbově měkoučkém podvozku by asi commodore nezvládl. 

Aby nedošlo k mýlce, i na tom úžasně měkkém a hezky pérujícím podvozku je jízda jistá. I když samozřejmě zakroucená okreska nebude nejoblíbenějším rejdištěm. Auto skvěle drží směr hlavně díky dobře nastavené geometrii náprav.

Řízení má sice hodně dlouhý převod, takže v ostré zatáčce hodně přehmatáváte, ale je pevné, jisté a skvěle cítíte, co se s předními koly děje. Řidič uvyklý na odtažitost moderních aut je ohromen. Už třeba tím, jak přirozeně se přední kola a s nimi i obrovitý volant s tenoulinkým věncem vracejí do přímého směru. To uvolněná geometrie přední nápravy dnešních aut, nastavená na co nejmenší valivý odpor a opotřebení pneumatik, nedělá.

Opel Commodore

Toto je opravdový let nad silnicí. Commodore se za jízdy houpe do všech stran, ale není to na mořskou nemoc. Je to uklidňující majestát, takže ani nemáte potřebu šlapat na plyn.

K té královsky nenucené jízdě samozřejmě patří víc než čtyřválec. Šestiválec uložený podélně pod kapotou velikosti kulečníkového stolu je tady ideál, ale dnes nás o takové motory připravuje downsizing.

Místo turba a přímého vstřiku má řadový šestiválec commodoru charakter. Má 115 koní. To dnes nabídne zuřivý moderní tříválec polovičního objemu přeplňovaný turbem, jenže žádný tak podmanivě nepřede a rozhodně nemá tak sametový běh.

Dvoustupňový automat řadí plynule. Chvíli po rozjezdu sice ucítíte lehký ráz, ale to čtyřicetiletému autu rádi odpustíte. S přirozenou silou velkoobjemového motoru je to uhrančivá kombinace. Otáčkoměr nepotřebujete (ani není na palubovce), na ševelení po prošlápnutí plynu naváže tlumený mechanický jekot.

Opel Commodore

Loket opřete frajersky z okýnka, nasadíte blažený výraz a ladně prosvištíte kolem kavárny. Lehké zhoupnutí odpředu dozadu při dobrždění na semaforu si užíváte a shovívavě se usmějete na vykuleného frajera, který z nejnovějšího opelu zkoumá váš královský koráb.

Rozjezd je pak plavně nenucený. Rozměrná karoserie se pohybuje s nečekanou lehkostí a jediné, co majestát commodoru naruší, je sem tam vrzající silentblok na zadní tuhé nápravě.

Vystoupíte a zabouchnete dveře. Kovová masa jemně zaklapne, ale není to plechové zadunění jako u dnešních aut. Spíše slyšíte poctivé a festovní klapnutí. Auto se při tom zhoupne.

Commodore potřebuje šestiválce

Commodore A vycházel z Opelu Record C a představil se v roce 1967. Oproti němu se lišil jen pár estetickými změnami, které z něj dělaly fajnovější zboží. Zaměření na nóbl klientelu zdůrazňoval commodore motory, vždy to byly šestiválce. Kromě ladného kupátka byly k mání i dvou a čtyřdveřový sedan. Lepší aerodynamika kupé verze zvyšovala oproti ostatním karosářským provedením maximálku o pět kilometrů v hodině.

Fotogalerie

Kupé s ladnou splývavou zádí typu fastback připomínala americké svalovce (muscle car). I proto na něj dnes letí milovníci klasických „Amerik“. Z ceníku se commodore odporoučel v roce 1972.

Řadový 115koňový dvouapůllitr osazený karburátorem mohl kromě manuální čtyřstupňové převodovky dostat také dvoustupňový automat Powerglide. Později se zvedal výkon a objem šestiválce až na 150 koní.

Commodore A, jak se první generaci modelu říká, je dnes vzácné zboží. V Česku není podle všeho k mání ani jeden. Známý německý autoinzertní server mobile.de jich nabízí necelých třicet. Opravdu pěkné kousky stojí aspoň deset tisíc eur (asi 280 tisíc korun). Kousek na fotografiích, který je v bezvadném stavu, je z depozitáře Opelu. Jako jedni z mála jsme měli jedinečnou příležitost se v něm svézt po Rüsselsheimu.



Témata: Opel, Škoda


Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Další z rubriky

Letištní tahač Tatra 815 TPL na dobovém prospektu výrobce
Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 116 993 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.