Opel Frontera r.v. 1992

Opel Frontera r.v. 1992 | foto: AAA Auto Praha

Opel Frontera: patří k oblíbencům trhu off-roadů

Vyznavači terénních vozů, kteří o koupi ojetiny teprve uvažují, by měli zpozornět: jak se bude čas obracet k jaru, tak ceny starších offroadů půjdou dolů. "Klesnou o deset až patnáct procent a vydrží tak až do září, kdy s očekáváním zimy a jízd do hor či v komplikovaných podmínkách opět porostou," říká Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha. A potvrzuje, že k nejrozšířenějším a nejžádanějším terénním vozům na zdejším trhu ojetin patří Opel Frontera, jehož nabídka se posílila o auta, která skončila ve službách ministerstva vnitra.

Nejčastěji jsou bílá a s benzinovými motory 2.4. Minulost lze zjistit i z dokladů či podle toho, že tito vysloužili mají druhopisy dokladů "Na takové frontery pozor. Mají obvykle dost za sebou. Měly by stát v nejstarších exemplářích z roku 1992 alespoň o 20 tisíc korun méně ve srovnání se stejně starým zachovalejším automobilem," říká Aleš Kužel.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz


Opel Frontera měl premiéru v roce 1992, ovšem vůz stejné vizáže se dá vidět ve třídveřové verzi pod názvem Isuzu Amigo a v pětidveřovém provedení jako Isuzu Rodeo už od roku 1990. Oba isuzu mohou mít ve verzi pro USA pohon jen jedné - zadní - nápravy, což naopak nehrozí Oplu Frontera.

Ten jako čtyřkolka jezdí s benzinovými i naftovými motory od 2.0 do 2.8 s výkony od 74 do 100 kilowattů (101 až 136 koní). "Ze starších vozů před ročníkem 1996, který přinesl úpravy a nový motor 2.5 TD, a hlavně před nástupem druhé generace v roce 1997 nedoporučuji výrobky s dvoulitrovými motory. Mají sice výhodu v tom, že se na ně sežene dostatek relativně levných dílů jako na Opel Vectra či Omega, ovšem na těžkou fronteru nestačí.

Z nabídky pro zmíněná starší auta tedy považuji za vhodný buď silnější benzinový 2.4 nebo diesel 2.2," konstatuje Aleš Kužel. Z moderní druhé generace pak preferuje 2.5 TD a snad i 2.8 TD a u ročníku 1998 naftový 2.2 DTi 16V. Poměrně rozšířený Opel Frontera sice nepatří k největším dělníkům terénu, ovšem i v komplikovaných podmínkách si poradí a jeho výhodou ve srovnání s některými jinými off-roady jsou solidní jízdní vlastnosti a relativní komfort při jízdě na všedních silnicích.

K dalším výhodám patří pořád ještě pohledná a prostorná karoserie, byť pochází ze začátku devadesátých let, stejně jako dostupný a proti jiným off-roadům také levný servis s bohatě nabízenými náhradními díly. Je dobré zkontrolovat práci pohonu všech kol. V žebříčcích TÜV je frontera v kategorii tříletých a sedmiletých vozů v lehkém podprůměru a mezi pětiletými dokonce v nadprůměru, což mohou závidět mnohá klasická osobní auta i věhlasných modelů a značek.

K nevýhodám nejstarších automobilů patří koroze nosných dílů, úniky oleje z motoru a převodovky, málo trvanlivé synchrony v převodovce, horší výrobní zpracování, menší komfort jízdy u automobilů s listovými pružinami (do poloviny devadesátých let), nešikovné ovladače a zastaralá přístrojová deska spolu s méně výkonnými motory rovněž u zmíněných starších modelů a v neposlední řadě i rezervy v účinnosti brzd hlavně na zadní nápravě.


Základní ceny starších vozů Opel Frontera s pětidveřovou karoserií a základním benzinovým motorem:

ročník

cena (Kč)

1992

220 000

1993

220 000

1994

260 000

1995

290 000

1996

340 000

1997

390 000

1998

440 000

Poznámka: U třídveřových verzí ceny klesají o 20 000 až 40 000 Kč

MINUSY
- koroze nosných dílů u starších vozů
- úniky oleje z motoru a převodovky
- málo trvanlivé synchrony v převodovce
- japonské verze Isuzu mohou mít jen pohon zadní nápravy
- horší výrobní zpracování
- na mokru klouže záď vozu
- menší komfort jízdy u vozů s listovými pružinami
- nešikovné ovladače, zastaralá přístrojová deska u starých modelů
- slabé motory 2.0 u krátkých verzí
- rezervy v účinnosti brzd
- menší průchodnost v terénu u delší
- pětidveřové verze
- závady volnoběžky v přední nápravě, což žádá náročnou opravu
- méně místa pro řidičovu levou nohu

PLUSY
- stále přijatelný design
- prostorná karoserie
- poměrně komfortní jízda v terénu i na obyčejných silnicích
- trvanlivost, spolehlivost
- pohodlná sedadla
- silné topení, dobré větrání
- kvalitní zavěšení kol, odolné brzdové hadice
- solidní postavení v žebříčcích TÜV
- zájem na trhu ojetin
- dostupné a relativně levné náhradní díly

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI:

Pětidveřový Opel Frontera s naftovým motorem 2.3 TD a ročníku výroby 1993 stojí zhruba 260 tisíc korun a konkurenci mu tvoří například následující stejně staré vozy: Nissan Terrano 2.7 TD za 310 tisíc, Ford Maverick 2.7 TD za 300 tisíc (i když jde o totožný vůz s terranem a vyráběný dokonce ve stejné továrně ve Španělsku), Toyota 4-Runner 3.0 TD za 330 tisíc, Jeep Cherokee 2.1 TD za 200 tisíc a Mitsubishi Pajero 2.5 TD za 370 tisíc korun. "Mezi zájemci o terénní vozy je z dané nabídky asi nejoblíbenější Mitsubishi Pajero," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího bazaru AAA Auto Praha. "Já bych ale zřejmě zvolil modelově sice starší, ale velmi kvalitní a spolehlivou naftovou Toyotu 4-Runner."