Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel je expert na krásná kupé. Nová autosocha vzpomíná na legendu

  15:21aktualizováno  15:21
Malé kupé GT je jedním z nejslavnějších modelů Opelu. Německá značka, která už skoro 90 let patří americkému GM, se nadechuje k ofenzívě. Špatné roky zahnala novými modely a snad přišel čas i na hraní. Na autosalon do Ženevy míří parádní koncept, který jménem i tvary odkazuje na legendární Opel GT z 60. let.

Opel GT Concept 2016 | foto: Opel

„GT Concept ukazuje, jaký je Opel dnes. Jsme sebevědomí, ambiciózní, inovativní a každým novým modelem chceme získat víc zákazníků,“ komentuje novinku Karl-Thomas Neumann, předseda představenstva Opelu.

GT Concept pojímá téma hodně futuristicky. Je to čistočistá studie, může si tedy dovolit puristický minimalismus, který by u sériového auta zatrhly konstruktérům předpisy nebo ekonomické možnosti (třeba chybějící stěrače nebo zrcátka nahrazená kamerami). Že jde hlavně o stylistické cvičení, prezentující ovšem také nejnovější technologie značky, podtrhují neprůhledná okna splývající s linkami karoserie. Na vizualizacích, které Opel představil, tak GT působí hlavně jako sochy používané designéry k ladění proporcí a rozložení hmot karoserie.

Opel GT Concept 2016
Opel GT Concept 2016

Novodobý Opel GT v podání sošného konceptu dostává svému jménu: má kompaktní míry, dvě sportovní sedačky a je lehký (váží pod tunu). Jedenadvacáté století přidalo moderní techniku. Pod kapotou je za přední nápravou uložený litrový tříválec, první GT mělo kdysi v základním provedení čtyřválec 1,1 litru. Motor Ecotec Turbo pod kapotou konceptu má 145 koní a 205 Nm, vychází z agregátů, který znají majitelé aktuálních Opelů Astra, Corsa a Adam.

Původní GT mělo pohon zadních kol, ten už Opel dávno opustil, ale koncept si na něj vzpomněl. Kardan ústí do samosvorného diferenciálu. Opel neuvádí, kde je umístěna převodovka, jde o sekvenční šestistupňovou skříň s ovládáním pádly na volantu.

Fotogalerie

Zrychlení z nuly na stovku vypočítali konceptu pod osm sekund, maximálku na 215 km/h.

A navrch mu přidali novinky, které se v nejbližších letech dostanou do aut: kamery nahrazující zpětná zrcátka, přední lampy složené z LEDek, dveře otevírané elektricky jsou ovládané dotykovou ploškou. Speciální patentované závěsy dveří šetří prostor a dovolují velký uhel otevření i ve stísněných prostorách. Dveře se totiž při otevření výrazně zanoří do předních blatníků.

Opel GT

Interiér je sportovně agresivní a stejně jako exteriér čistě minimalistický. Červené sedačky jsou manýra designérů, hranatý volant zase módní nesmysl dneška. Parádně vypadá kaplička přístrojovky a zajímavým prvkem je most nad středovým tunelem.

Unikátní červené pneumatiky namontované na discích z lehkých slitin s designem kolečkových bruslí jsou pak reminiscencí motocyklu Opel Motoclub 500, který ve své době také představoval avantgardu a v roce 1928 zaujal rudými pneumatikami.

Krásná kupé

Opel GT Concept jde ve stopách slavné studie Opel Experimental GT. V roce 1965, rok po založení prvního vlastního designérského studia evropské značky, představil Opel úhledné kupé se spolehlivou technikou sériového modelu Kadett B na frankfurtském autosalonu. Historicky první studie evropského automobilového výrobce byla dílem Erharda Schnella. Opel Experimental GT proslavily výklopné reflektory. Reakce veřejnosti byla tak nadšená, že o tři roky později stál sériový Opel GT v autosalonech.

Opel Experimental GT

Opel Experimental GT

Opel Monza

Opel Monza

Opel Calibra

Opel Calibra

Vyznavači kupátek s bleskem ve znaku ovšem vzpomenou také na koncept Monza z Frankfurtu 2013, u kterého tehdy opelisté snili o návratu bájné Calibry.

To je další sportovní legenda, i když spíš než jízdními výkony hlavně neopakovatelnými tvary karoserie, která potvrzuje, že Opel měl v osmdesátých letech asi nejlepší designérský tým v Evropě. Také Calibru namalovala ikona designcentra Opelu Erhard Schnell. Byli v něm třeba Chris Bangle (enfant-terrible, který se nakonec proslavil u BMW) nebo Tony Hatter, dlouholetý šéf designu exteriérů u Porsche. Vedoucím jim byl Wayne Cherry, jeden z autorů prvního Chevroletu Camaro.





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Octavia RS 245
Škoda představuje nejrychlejší Octavii RS všech dob, má 245 koní

Škoda Octavia RS po faceliftu dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti normálnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Kia cee´d 1,4 CVVT Comfort Plus
Kia cee´d 1,4 CVVT Comfort Plus

r.v. 2015, naj. 16 200 km, benzín
269 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.