Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel je expert na krásná kupé. Nová autosocha vzpomíná na legendu

  15:21aktualizováno  15:21
Malé kupé GT je jedním z nejslavnějších modelů Opelu. Německá značka, která už skoro 90 let patří americkému GM, se nadechuje k ofenzívě. Špatné roky zahnala novými modely a snad přišel čas i na hraní. Na autosalon do Ženevy míří parádní koncept, který jménem i tvary odkazuje na legendární Opel GT z 60. let.

Opel GT Concept 2016 | foto: Opel

„GT Concept ukazuje, jaký je Opel dnes. Jsme sebevědomí, ambiciózní, inovativní a každým novým modelem chceme získat víc zákazníků,“ komentuje novinku Karl-Thomas Neumann, předseda představenstva Opelu.

GT Concept pojímá téma hodně futuristicky. Je to čistočistá studie, může si tedy dovolit puristický minimalismus, který by u sériového auta zatrhly konstruktérům předpisy nebo ekonomické možnosti (třeba chybějící stěrače nebo zrcátka nahrazená kamerami). Že jde hlavně o stylistické cvičení, prezentující ovšem také nejnovější technologie značky, podtrhují neprůhledná okna splývající s linkami karoserie. Na vizualizacích, které Opel představil, tak GT působí hlavně jako sochy používané designéry k ladění proporcí a rozložení hmot karoserie.

Opel GT Concept 2016
Opel GT Concept 2016

Novodobý Opel GT v podání sošného konceptu dostává svému jménu: má kompaktní míry, dvě sportovní sedačky a je lehký (váží pod tunu). Jedenadvacáté století přidalo moderní techniku. Pod kapotou je za přední nápravou uložený litrový tříválec, první GT mělo kdysi v základním provedení čtyřválec 1,1 litru. Motor Ecotec Turbo pod kapotou konceptu má 145 koní a 205 Nm, vychází z agregátů, který znají majitelé aktuálních Opelů Astra, Corsa a Adam.

Původní GT mělo pohon zadních kol, ten už Opel dávno opustil, ale koncept si na něj vzpomněl. Kardan ústí do samosvorného diferenciálu. Opel neuvádí, kde je umístěna převodovka, jde o sekvenční šestistupňovou skříň s ovládáním pádly na volantu.

Fotogalerie

Zrychlení z nuly na stovku vypočítali konceptu pod osm sekund, maximálku na 215 km/h.

A navrch mu přidali novinky, které se v nejbližších letech dostanou do aut: kamery nahrazující zpětná zrcátka, přední lampy složené z LEDek, dveře otevírané elektricky jsou ovládané dotykovou ploškou. Speciální patentované závěsy dveří šetří prostor a dovolují velký uhel otevření i ve stísněných prostorách. Dveře se totiž při otevření výrazně zanoří do předních blatníků.

Opel GT

Interiér je sportovně agresivní a stejně jako exteriér čistě minimalistický. Červené sedačky jsou manýra designérů, hranatý volant zase módní nesmysl dneška. Parádně vypadá kaplička přístrojovky a zajímavým prvkem je most nad středovým tunelem.

Unikátní červené pneumatiky namontované na discích z lehkých slitin s designem kolečkových bruslí jsou pak reminiscencí motocyklu Opel Motoclub 500, který ve své době také představoval avantgardu a v roce 1928 zaujal rudými pneumatikami.

Krásná kupé

Opel GT Concept jde ve stopách slavné studie Opel Experimental GT. V roce 1965, rok po založení prvního vlastního designérského studia evropské značky, představil Opel úhledné kupé se spolehlivou technikou sériového modelu Kadett B na frankfurtském autosalonu. Historicky první studie evropského automobilového výrobce byla dílem Erharda Schnella. Opel Experimental GT proslavily výklopné reflektory. Reakce veřejnosti byla tak nadšená, že o tři roky později stál sériový Opel GT v autosalonech.

Opel Experimental GT

Opel Experimental GT

Opel Monza

Opel Monza

Opel Calibra

Opel Calibra

Vyznavači kupátek s bleskem ve znaku ovšem vzpomenou také na koncept Monza z Frankfurtu 2013, u kterého tehdy opelisté snili o návratu bájné Calibry.

To je další sportovní legenda, i když spíš než jízdními výkony hlavně neopakovatelnými tvary karoserie, která potvrzuje, že Opel měl v osmdesátých letech asi nejlepší designérský tým v Evropě. Také Calibru namalovala ikona designcentra Opelu Erhard Schnell. Byli v něm třeba Chris Bangle (enfant-terrible, který se nakonec proslavil u BMW) nebo Tony Hatter, dlouholetý šéf designu exteriérů u Porsche. Vedoucím jim byl Wayne Cherry, jeden z autorů prvního Chevroletu Camaro.





Nejčtenější

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.