Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel GT: Jen létání je krásnější

  12:48aktualizováno  10. února 18:12
Velký návrat legendy chystá Opel na ženevský autosalon. Nástupce jednoho z posledních sériových čistokrevných sporťáků Opelu Speedster se představí pod staronovým legendárním jménem GT.

American dream
Frankfurtský autosalon v roce 1965 patřil Opelu GT. Kapesní corvette okouzlil publikum. Jednoduchá konstrukce a krásná, výrazná karoserie, ve které dobový tisk hledal inspiraci lahví Coca-coly, dávaly raubířskému sporťáku všechny předpoklady uspět.

***
"Gé-téčko" se chlubilo výklopnými světlomety. Narozdíl od všech zvyklostí se přední "mrkací" světla při vyklápění otáčela kolem podélné osy. Mechanismus se ovládal táhlem zakončeným pákou na středovém tunelu.
***

Oproti slavnějšímu strýčkovi - Chevroletu Corvette, který v šesté generaci přežil do dnešních dnů, měl Opel GT život o poznání kratší.

Pět let výroby od roku 1968 do roku 1973 i přesto stačilo, aby světlo světa spatřilo na sto tisíc "gé-téček" a aby se stal modlou sběratelů veteránů.

Romantika v mezích zákonů (peněz)
Opel se rozhodl jméno legendy oprášit, a opět nabídnout evropanům mrštné auto s americkými geny.

Oproti uzavřenému předchůdci bude nový Opel GT kabrioletem. Romantická léta šedesátá jsou zapomenuta, světu vládnou ekonomové s tužkou a kalkulačkou. Šetření se tak projevilo i v případě nového sportovního opelu.

Čistokrevná, spartánská formule speedster, s podvozkem laděným u Lotusu, se přímého nástupce nedočká. Nové GT využije civilnější techniku a nabídne více pohodlí a líbivosti. Jako základ poslouží Pontiac Solstice alias Saturn Sky prodávaný na americkém trhu.

Miss GT (90-60-90)
GT bude lovit ve vodách, kde prozatím vládne Mazda MX-5. Délka pod čtyři metry, dvě místa, plátěná střecha skládaná ručně a poháněná zadní kola, to vše zabalené do karoserie s mírami automobilové sexbomby: dlouhý čumák, malá kabina a vypracovaná krátká záď.

O zábavu na silnici se bude starat přeplňovaný dvoulitr s výkonem 191 kW/260 koní. Z nuly na sto bude opelův spider zrychlovat šest sekund. Vlasy bude vítr čechrat až 230kilometrovou rychlostí.

Jen létání je krásnější!

Návštěvníci německého autosalonu IAA v roce 1965 nemohli uvěřit svým očím: Přímo uprostřed stánku automobilky Opel zářilo nádherné dvoumístné kupé Experimental GT, které vůbec nevypadalo na to, že je dílem evropského výrobce rodinných vozů.

Na nekonečné dotazy, zda se tento vůz dostane do sériové výroby, mluvčí automobilky Opel jasně odpovídali: "Ne, prototyp Experimental GT je pro nás pouze vysoce výkonným zkušebním vzorkem, na kterém si ověřujeme některé konstrukce a prvky. Na zkušebním okruhu Opelu v Dudenhofenu například na prototypu testujeme chování motorů a zavěšení při velmi vysokých rychlostech."

Uplynuly však tři roky a na autosalonu IAA 1968 se opět objevil model GT, tentokrát však už dotažený do stádia připraveného pro zavedení do sériové výroby. Dokončení vývoje a testování modelu GT trvalo pouhé tři roky, což byla mimořádně krátká doba.

Na krátkém vývoji se projevily zkušenosti Opelu s tzv. modulární montáží. Celá podvozková platforma a zadní tuhá náprava s Panhardskou tyčí a podélnými vodicími rameny, odpérovaná vinutými pružinami, pocházely z modelu Kadett B, stejně jako přední náprava s příčným listovým perem.

Zákazníci mohli volit ze dvou motorů: Čtyřválce 1,1 l o výkonu 60 koňských sil, pocházejícího z kadettu a většího čtyřválce 1,9 l o výkonu 90 koňských sil z modelu Rekord.

Při uvedení modelu Opel GT se nenechali zahanbit ani kreativní pracovníci. Nový model uváděl slogan "Jen létání je krásnější!" (Nur Fliegen is schöner!) a celostránkové inzeráty, na kterých bylo vytištěno:„Whoooaamm! Whoooaammmm!! Rrrrrrrrrrrooooooooooooooooooooooooorrrrrrrrrr!!!!
To je zvuk Opelu GT!“

Na rychlostní dráze testovacího okruhu v Dudenhofenu překonal Opel GT poháněný novým vznětovým motorem, dva světové a celkem čtrnáct mezinárodních rekordů!

Opel GT se zasloužil ještě o jednu senzaci, to když se o dva roky dříve objevil na závodním okruhu Hockenheim Opel GT poháněný elektrickou energií.

Opel GT

Opel GT

Opel GT

Návštěvníci německého autosalonu IAA v roce 1965 nemohli uvěřit svým očím: Přímo uprostřed stánku automobilky Opel zářilo nádherné dvoumístné kupé Experimental GT, které vůbec nevypadalo na to, že je dílem evropského výrobce rodinných vozů.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.