První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

  • 68
Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její české ceny začínají zhruba o 100 tisíc níže než konkurenční Ford Mondeo nebo VW Passat.

Tomu říkám nová generace – Opel Insignia dostal nový design, je až o dva metráky lehčí, prostornější, nové jsou i motory a osmistupňová automatická převodovka. Sériová výroba insignie začala 21. března, první pětidveřové liftbacky zvané Grand Sport dorazí do České republiky v polovině května, kombíky Sports Tourer zhruba o měsíc později.

Zákaznicky velmi vstřícné jsou především ceny, které v určitých verzích a výbavách jsou nejen lepší než už předchozí generace, ale hlavně překvapivě hodně nízko oproti konkurenci. Zatímco třeba Ford Mondeo začíná na částce 654 990 Kč a Volkswagen Passat na 664 900 Kč, tak Insignii jako liftback koupíte nejlevněji už za 569 900 Kč, kombík od 594 900 Kč, obojí ve verzi 1.5 Turbo 104 kW. Je ale třeba také říct, že třeba Mondeo nabídne o něco silnější motor (118 kW) nebo automatickou klimatizaci už v základní výbavě (u Insignie je manuální). Naopak Passat i přes vyšší cenu začíná na motoru 1.4 TSI o výkonu pouze 92 kW, ovšem i klimatizace je už od základu automatická.

Opel Insignia

První insignia v roce 2008 nahradila do té doby vyráběný model střední třídy Vectra a doslova Opel zachránila na prahu globální ekonomické krize - auto zaujalo designem i technologiemi, které tehdy nebyly mimo prémiový segment obvyklé, vybojovalo titul evropského auta roku a přineslo prostředky potřebné pro restrukturalizaci německé značky.

Druhá generace, dle opelovských tradic polooficiálně označovaná Insignia B, přichází v podobné situaci. Do konce roku má Opel přejít do vlastnictví konkurenčního koncernu PSA Peugeot Citroen. Úspěch nového modelu střední třídy přitom dost možná rozhodne o budoucnosti Opelu - francouzské duo v tomto segmentu dlouhou dobu paběrkuje a Němci právě s pomocí insignie mohou nové francouzské pány přesvědčit o svých schopnostech.

Udělali pro to maximum. Nový model je větší, v provedení liftback dorostl k 4,9 metru a téměř pětimetrové kombi (do této délky mu schází jen 14 mm) velikostí dokonce překonává Volvo V90, které se oficiálně řadí o třídu výš. Klasický čtyřdveřový sedan v rámci racionalizace vypadl z nabídky.

Krásný, velký, prostorný

Jaké jsou naše dojmy z prvních krátkých jízd s Insignií Grand Sport? Především se mimořádně povedl vnější design, vycházející z konceptu Monza z roku 2013. Snížená čelní maska s úzkými světlomety auto opticky rozšiřuje, tvar střechy z boku připomíná linií kupé a vyváženě vypadá i záď s diodovými světlomety. Za zmínku stojí i koeficient aerodynamického odporu, který činí 0,26, což je jedna z nejnižších hodnot ve střední třídě.

Zatímco v předchozí generaci vynikala Insignia tím, že v jedné z nejdelších karoserií dokázala nabídnout jeden z nejmenších vnitřních prostorů a poměrně značnou nadváhu, teď už je to jinak. Nová generace je až o 175 kilogramů lehčí, kombi Sports Tourer až o 200 kilogramů. Celková délka sice ještě neparně narostla o 55 milimetrů na 4897 milimetrů, rozvor se ale prodloužil o celých 92 milimetrů na 2829 milimetrů, rozchod se zvětšil o 11 milimetrů.

Za volantem se sedí poměrně nízko – auto je celkově o 29 mm nižší, řidič i díky tomu sedí o 30 mm níže nad vozovkou. Vzadu přibylo 25 mm jak v prostoru pro nohy, tak pro ramena. Zavazadlový prostor nabídne od 490 do 1450 litrů, kombi Sports Tourer má maximální objem až 1665 litrů – o 130 litrů víc než předchozí generace.

Opel Insignia Sports Tourer

Interiér je podobně jako v aktuální Astře jednoduchý, designově čistý a přitom přehledný. Řada funkcí se ovládá na středové dotykové obrazovce, ale zároveň pro ty nejpoužívanější věci, jako je třeba ovládání klimatizace nebo nastavení jízdního profilu, zůstaly zachovány klasické ovladače. Velmi pohodlná jsou příplatková ergonomická prémiová sedadla s certifikátem AGR s možností elektrického nastavení až v 18 směrech.

Chloubou Opelu jsou chytré LED světlomety, head-up displej, panoramatický kamerový systém a bezpečnostní výbava v čele s aktivní kapotou napomáhající ochraně chodců při střetu a aktivním udržováním v jízdních pruzích. To jsou ale zrovna oblasti, kde dnes automobilky mezi sebou rychle srovnávají krok. Co však mohou noví páni z Francie závidět, jsou pohonné jednotky.

První svezení

Novinkou na evropských trzích je celohliníkový motor 1.5 Turbo, který je přímým příbuzným tříválcového litru známého z menších typů Adam, Corsa a Astra. Ve své slabší verzi s výkonem 103 kW nahrazuje stávající základ o objemu 1,4 litru, výkonnější provedení má 121 kW a v nabídce vystřídá motor 1.6 SIDI Turbo. Diesely jsou převzaty bez zásadních úprav, šestnáctistovka nabídne 81 nebo 100 kW, dvoulitr 125 kW. Na tomto poli je zřejmě vývoj Opelu u konce a v budoucnu bychom se měli pod kapotou insignie pravděpodobně setkat s nástupci francouzských motorů BlueHDi.

Vrcholem je pak benzinové 2.0 Turbo s parametry 191 kW a 400 Nm, motor převzatý z Astry OPC, který má v evropské produkci soupeře jen v dvoulitrovém passatu a superbu. Ten se standardně pojí s pohonem všech kol, ale zadní nápravu místo dosud používaného Haldexu připojuje dvojice elektronicky ovládaných lamelových spojek, které nahrazují středový a nápravový diferenciál a umožňují aktivní rozdělování točivého momentu mezi zadní kola. Kompaktní systém 4x4 patří společně s moderní platformou pro vůz střední třídy k rodinnému stříbru Opelu, Peugeot ani Citroen klasickou čtyřkolku v nabídce nemají. I když už se mluví o tom, že nová generace Peugeotu 508 bude blízká příbuzná insignie, takže by pohon všech kol mohl doputovat i do Francie.

Standardem u čtyřkolky je navíc osmistupňový automat - věc, kterou u modelů s příčně uloženým motorem dosud nabídly jen Volvo, BMW a Mini. Nová převodovka má přinést snížení spotřeby o cenná 3 procenta. Kromě toho si insignia zachová možnost připlatit si za adaptivní tlumiče FlexRide.

Spotřeba paliva má podle NEDC u silnější verze čtyřválce 1.5 Turbo, kterou jsme krátce testovali, činit ve městě 7,3 l/100 km, mimo město 4,7-4,8 l/100 km a kombinovaná 5,7 l/100 km. Celohliníkový, turbodmychadlem přeplňovaný motor s přímým vstřikováním má tichý chod prostý vibrací, větší hluk se do kabiny přenáší spíš od kol. Maximální točivý moment 250 Nm je k dispozici v poměrně širokém rozsahu otáček od 2000 do 4500, takže po sešlápnutí plynového pedálu je nárůst výkonu dlouho konstantní, i když ne zrovna výrazný. Pro razantnější předjíždění je ale třeba hodně podřazovat a úplně nás nepřesvědčila ani spotřeba, která se pohybovala mezi devíti až deseti litry.

Jízdně patří Insignia Grand Sport mezi pohodáře, konkrétně s motorem 1.5 Turbo. O dobrém odhlučnění motoru už byla řeč, proti předchozí generaci se zlepšilo i nastavení podvozku, který je velmi komfortní na různých druzích nerovností.

Insignia nabídne i hodně dalších zajímavých technických vychytávek. Třeba světlomety IntelliLux s dosahem až 400 metrů a s 32 LED segmenty, které při trvale zapnutých dálkových světlech zatemňují část světelného paprsku, aby neoslňoval okolojedoucí vozy. Drobného vylepšení se dočkal i systém Opel OnStar, kde asistenční služba komunikující v českém jazyce dokáže nejen řidiči poradit při poruše nebo při hledání cílové destinace, ale nově nabídne i rezervaci hotelu nebo vyhledání parkovacího místa. Zdánlivou drobností, která přesto stojí za zmínku, je nový uzávěr palivové nádrže bez šroubovacího víčka obsahující ochranu proti natankování nesprávného paliva - do nádrže modelu s naftovým motorem se nedá natankovat benzín a naopak.