Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Projeli jsme legendu osmdesátek, Opel Kadett GSi v úpravě pro rally

  13:03aktualizováno  13:03
Opel Kadett GSi je ikona osmdesátých let. Jeho obrázek se bil o místo na zdi klučičích pokojíčků s plakáty Steffi Grafové a Depeche Mode. Kousek upravený na tréninkové auto jsme projeli.

Kadetty v očích Čechů zprofanovaly vypelichané herky dovezené v porevolučních dobách automobilových handlířů ze západní Evropy začátkem devadesátých let. Nehnil sice o nic více než zbožštěný Volkswagen Golf, ale i přes hrdý titul Evropského auta roku 1985 (který tehdy ještě měl svou váhu), má dnes pověst zbídačeného zoufalce.

Jeho nástupce už dostal jméno Astra a představil se v roce 1991. Kadett generace označené písmenem E se ovšem ukázal být nezmarem. Vyráběl se pod mnoha značkami v různých zemích světa a dodnes žije v Uzbekistánu, kde ho po několika faceliftech a modifikacích vyrábějí a prodávají ve verzi sedan jako Daewoo Nexia.

Opel Kadett E GSI
Opel Kadett E GSI

Sepp Haider

Kromě vítězství v rallyovém mistrovství Německa patnáct let závodil v mistrovství světa WRC, v roce 1988 dokonce vyhrál novozélandskou rallye.

Prapradědu dnešního Opelu Astra OPC jsme vyzkoušeli v podobě rallyového bojovníka. Je to tréninkové auto bývalého rakouského rallye jezdce Seppa Haidera. Takovým si závodníci najíždějí trať. Při tréninku to není úplný kalup a jízda na limitu, důležité je si trať osahat a sesumírovat itinerář.

Motor kousku v atraktivním bojovém zbarvení se obešel bez úprav, lehce poladěný má být podvozek a interiér oholili na kost. Zbyla jen přístrojovka (digitální štít působí efektně, ve své době to musel být hit), ven šly všechny zbytečnosti a karoserii vyztužil ochranný rám.

Skvělý motor

Moderní auta samozřejmě umí být rychlejší a k tomu přidají mnohem víc komfortu, ale koncentrovaný přímočarý zážitek jako ve vykuchaném speciálu z osmdesátých let ale nenabídnou.

Od 115 koní ke 115 kW

Kadett GSi začínal s benzinovou osmnáctistovkou s výkonem 115 koní (85 kW) a 151 newtonmetry, kterou má i tento kousek. Mnohem slavnější pak byla verze s dvoulitrem označená 16V, která dorazila v roce 1988, ta měla 156 koní (115 kW). To dělalo z Kadettu GSi opravdovou okreskovou raketu a ikonu své doby.

To v nových autech nezažijete: neuvěřitelně přímé a rychlé reakce motoru jsou ohromující. Osmiventilová osmnáctistovka má hutný zátah od nejnižších otáček, hezky zvolna dýchá a má elán i říz. Na kost oholený Opel Kadett má necelých devět metráků (standardní provedení mělo 970 kilogramů), takže byste mu hádali více než těch tabulkových 115 koní. Podle technických údajů umí auto sprint na stovku za 6,5 sekundy a frčet až 203 kilometrů v hodině. To jsou velmi slušné hodnoty i na dnešní dobu.

Pro řízné svezení je třeba držet otáčky nad třemi tisíci, pak na to stačí šlápnout a auto vyrazí. Není to frenetický kalup, ale konstantní řízný tah. Atmosferický čtyřválec je velmi pružný, nechá se vytočit až za šest tisíc otáček a předvede při tom sympatickou gradaci výkonu.

S volantem se trochu peru. Sepp Haider musí být o dost delší než já. Sedačku má přišroubovanou tak, že sedím za volantem nepřirozeně se skoro propnutýma rukama a nohama. Nemá se to tak, ale závodní sedačka už víc dopředu posunout nejde a do ní mě špendlí čtyřbodové pásy.

Zatáčení v nízkých rychlostech je tedy posilovna, hlavně když chybí posilovač. Řízení je ovšem pevné a jisté.

Opel Kadett E GSI
Opel Kadett E GSI

Auto se srdnatě drží cesty. Tuhý podvozek povolí jen malé náklony a karoserie a tuhý rám plus rozpěra mezi předními tlumiči eliminují jakýkoliv náznak kroucení a nejistoty. Při nájezdu do zatáčky je auto hodně nedotáčivé, ale stačí před obloukem pohybem volantu a lehkým přibrzděním trochu nadlehčit a rozhodit záď a opel se do zatáčky nakonec stočí. Jen to není zrovna podle pravidel slušného chování.

Fotogalerie

Brzdy bez ABS a dalších asistentů si musí zlenivělé nohy a mozek dnešního řidiče osahat. Stejně tak tuhý pedál spojky. Když pak přesednete do digitalizovaného moderního auta, dupete na pedály jak nemotora.

Jinak je v kadettu všechno jak u normálního dnešního auta, akorát je toho méně. Nadšenec bez zaváhání řekne, že by s ním jezdil každý den do práce. Je z něj výborně vidět, při nástupu a výstupu přes bezpečnostní rám protáhnete tělo a motor s neuvěřitelně příjemnou charakteristikou je vysoce návykový.





Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

Otto Buchberger
VIDEO: Drak ožil po padesáti letech na brněnském výstavišti

Padesát let. Tak dlouho československý závodník Otto Buchberger neseděl za volantem svojí formule na trati historického závodu po brněnském výstavišti....  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Volvo C70 D3 SUMMUM 1.Maj.
Volvo C70 D3 SUMMUM 1.Maj.

r.v. 2012, naj. 118 201 km, diesel
419 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.