Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Projeli jsme legendu osmdesátek, Opel Kadett GSi v úpravě pro rally

  13:03
Opel Kadett GSi je ikona osmdesátých let. Jeho obrázek se bil o místo na zdi klučičích pokojíčků s plakáty Steffi Grafové a Depeche Mode. Kousek upravený na tréninkové auto jsme projeli.

Kadetty v očích Čechů zprofanovaly vypelichané herky dovezené v porevolučních dobách automobilových handlířů ze západní Evropy začátkem devadesátých let. Nehnil sice o nic více než zbožštěný Volkswagen Golf, ale i přes hrdý titul Evropského auta roku 1985 (který tehdy ještě měl svou váhu), má dnes pověst zbídačeného zoufalce.

Jeho nástupce už dostal jméno Astra a představil se v roce 1991. Kadett generace označené písmenem E se ovšem ukázal být nezmarem. Vyráběl se pod mnoha značkami v různých zemích světa a dodnes žije v Uzbekistánu, kde ho po několika faceliftech a modifikacích vyrábějí a prodávají ve verzi sedan jako Daewoo Nexia.

Opel Kadett E GSI
Opel Kadett E GSI

Sepp Haider

Kromě vítězství v rallyovém mistrovství Německa patnáct let závodil v mistrovství světa WRC, v roce 1988 dokonce vyhrál novozélandskou rallye.

Prapradědu dnešního Opelu Astra OPC jsme vyzkoušeli v podobě rallyového bojovníka. Je to tréninkové auto bývalého rakouského rallye jezdce Seppa Haidera. Takovým si závodníci najíždějí trať. Při tréninku to není úplný kalup a jízda na limitu, důležité je si trať osahat a sesumírovat itinerář.

Motor kousku v atraktivním bojovém zbarvení se obešel bez úprav, lehce poladěný má být podvozek a interiér oholili na kost. Zbyla jen přístrojovka (digitální štít působí efektně, ve své době to musel být hit), ven šly všechny zbytečnosti a karoserii vyztužil ochranný rám.

Skvělý motor

Moderní auta samozřejmě umí být rychlejší a k tomu přidají mnohem víc komfortu, ale koncentrovaný přímočarý zážitek jako ve vykuchaném speciálu z osmdesátých let ale nenabídnou.

Od 115 koní ke 115 kW

Kadett GSi začínal s benzinovou osmnáctistovkou s výkonem 115 koní (85 kW) a 151 newtonmetry, kterou má i tento kousek. Mnohem slavnější pak byla verze s dvoulitrem označená 16V, která dorazila v roce 1988, ta měla 156 koní (115 kW). To dělalo z Kadettu GSi opravdovou okreskovou raketu a ikonu své doby.

To v nových autech nezažijete: neuvěřitelně přímé a rychlé reakce motoru jsou ohromující. Osmiventilová osmnáctistovka má hutný zátah od nejnižších otáček, hezky zvolna dýchá a má elán i říz. Na kost oholený Opel Kadett má necelých devět metráků (standardní provedení mělo 970 kilogramů), takže byste mu hádali více než těch tabulkových 115 koní. Podle technických údajů umí auto sprint na stovku za 6,5 sekundy a frčet až 203 kilometrů v hodině. To jsou velmi slušné hodnoty i na dnešní dobu.

Pro řízné svezení je třeba držet otáčky nad třemi tisíci, pak na to stačí šlápnout a auto vyrazí. Není to frenetický kalup, ale konstantní řízný tah. Atmosferický čtyřválec je velmi pružný, nechá se vytočit až za šest tisíc otáček a předvede při tom sympatickou gradaci výkonu.

S volantem se trochu peru. Sepp Haider musí být o dost delší než já. Sedačku má přišroubovanou tak, že sedím za volantem nepřirozeně se skoro propnutýma rukama a nohama. Nemá se to tak, ale závodní sedačka už víc dopředu posunout nejde a do ní mě špendlí čtyřbodové pásy.

Zatáčení v nízkých rychlostech je tedy posilovna, hlavně když chybí posilovač. Řízení je ovšem pevné a jisté.

Opel Kadett E GSI
Opel Kadett E GSI

Auto se srdnatě drží cesty. Tuhý podvozek povolí jen malé náklony a karoserie a tuhý rám plus rozpěra mezi předními tlumiči eliminují jakýkoliv náznak kroucení a nejistoty. Při nájezdu do zatáčky je auto hodně nedotáčivé, ale stačí před obloukem pohybem volantu a lehkým přibrzděním trochu nadlehčit a rozhodit záď a opel se do zatáčky nakonec stočí. Jen to není zrovna podle pravidel slušného chování.

Brzdy bez ABS a dalších asistentů si musí zlenivělé nohy a mozek dnešního řidiče osahat. Stejně tak tuhý pedál spojky. Když pak přesednete do digitalizovaného moderního auta, dupete na pedály jak nemotora.

Jinak je v kadettu všechno jak u normálního dnešního auta, akorát je toho méně. Nadšenec bez zaváhání řekne, že by s ním jezdil každý den do práce. Je z něj výborně vidět, při nástupu a výstupu přes bezpečnostní rám protáhnete tělo a motor s neuvěřitelně příjemnou charakteristikou je vysoce návykový.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...