Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Projeli jsme legendu osmdesátek, Opel Kadett GSi v úpravě pro rally

  13:03aktualizováno  13:03
Opel Kadett GSi je ikona osmdesátých let. Jeho obrázek se bil o místo na zdi klučičích pokojíčků s plakáty Steffi Grafové a Depeche Mode. Kousek upravený na tréninkové auto jsme projeli.

Kadetty v očích Čechů zprofanovaly vypelichané herky dovezené v porevolučních dobách automobilových handlířů ze západní Evropy začátkem devadesátých let. Nehnil sice o nic více než zbožštěný Volkswagen Golf, ale i přes hrdý titul Evropského auta roku 1985 (který tehdy ještě měl svou váhu), má dnes pověst zbídačeného zoufalce.

Jeho nástupce už dostal jméno Astra a představil se v roce 1991. Kadett generace označené písmenem E se ovšem ukázal být nezmarem. Vyráběl se pod mnoha značkami v různých zemích světa a dodnes žije v Uzbekistánu, kde ho po několika faceliftech a modifikacích vyrábějí a prodávají ve verzi sedan jako Daewoo Nexia.

Opel Kadett E GSI
Opel Kadett E GSI

Sepp Haider

Kromě vítězství v rallyovém mistrovství Německa patnáct let závodil v mistrovství světa WRC, v roce 1988 dokonce vyhrál novozélandskou rallye.

Prapradědu dnešního Opelu Astra OPC jsme vyzkoušeli v podobě rallyového bojovníka. Je to tréninkové auto bývalého rakouského rallye jezdce Seppa Haidera. Takovým si závodníci najíždějí trať. Při tréninku to není úplný kalup a jízda na limitu, důležité je si trať osahat a sesumírovat itinerář.

Motor kousku v atraktivním bojovém zbarvení se obešel bez úprav, lehce poladěný má být podvozek a interiér oholili na kost. Zbyla jen přístrojovka (digitální štít působí efektně, ve své době to musel být hit), ven šly všechny zbytečnosti a karoserii vyztužil ochranný rám.

Skvělý motor

Moderní auta samozřejmě umí být rychlejší a k tomu přidají mnohem víc komfortu, ale koncentrovaný přímočarý zážitek jako ve vykuchaném speciálu z osmdesátých let ale nenabídnou.

Od 115 koní ke 115 kW

Kadett GSi začínal s benzinovou osmnáctistovkou s výkonem 115 koní (85 kW) a 151 newtonmetry, kterou má i tento kousek. Mnohem slavnější pak byla verze s dvoulitrem označená 16V, která dorazila v roce 1988, ta měla 156 koní (115 kW). To dělalo z Kadettu GSi opravdovou okreskovou raketu a ikonu své doby.

To v nových autech nezažijete: neuvěřitelně přímé a rychlé reakce motoru jsou ohromující. Osmiventilová osmnáctistovka má hutný zátah od nejnižších otáček, hezky zvolna dýchá a má elán i říz. Na kost oholený Opel Kadett má necelých devět metráků (standardní provedení mělo 970 kilogramů), takže byste mu hádali více než těch tabulkových 115 koní. Podle technických údajů umí auto sprint na stovku za 6,5 sekundy a frčet až 203 kilometrů v hodině. To jsou velmi slušné hodnoty i na dnešní dobu.

Pro řízné svezení je třeba držet otáčky nad třemi tisíci, pak na to stačí šlápnout a auto vyrazí. Není to frenetický kalup, ale konstantní řízný tah. Atmosferický čtyřválec je velmi pružný, nechá se vytočit až za šest tisíc otáček a předvede při tom sympatickou gradaci výkonu.

S volantem se trochu peru. Sepp Haider musí být o dost delší než já. Sedačku má přišroubovanou tak, že sedím za volantem nepřirozeně se skoro propnutýma rukama a nohama. Nemá se to tak, ale závodní sedačka už víc dopředu posunout nejde a do ní mě špendlí čtyřbodové pásy.

Zatáčení v nízkých rychlostech je tedy posilovna, hlavně když chybí posilovač. Řízení je ovšem pevné a jisté.

Opel Kadett E GSI
Opel Kadett E GSI

Auto se srdnatě drží cesty. Tuhý podvozek povolí jen malé náklony a karoserie a tuhý rám plus rozpěra mezi předními tlumiči eliminují jakýkoliv náznak kroucení a nejistoty. Při nájezdu do zatáčky je auto hodně nedotáčivé, ale stačí před obloukem pohybem volantu a lehkým přibrzděním trochu nadlehčit a rozhodit záď a opel se do zatáčky nakonec stočí. Jen to není zrovna podle pravidel slušného chování.

Fotogalerie

Brzdy bez ABS a dalších asistentů si musí zlenivělé nohy a mozek dnešního řidiče osahat. Stejně tak tuhý pedál spojky. Když pak přesednete do digitalizovaného moderního auta, dupete na pedály jak nemotora.

Jinak je v kadettu všechno jak u normálního dnešního auta, akorát je toho méně. Nadšenec bez zaváhání řekne, že by s ním jezdil každý den do práce. Je z něj výborně vidět, při nástupu a výstupu přes bezpečnostní rám protáhnete tělo a motor s neuvěřitelně příjemnou charakteristikou je vysoce návykový.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Další z rubriky

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Letištní tahač Tatra 815 TPL na dobovém prospektu výrobce
Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.