Opel Kadett: pozor na zrádnou korozi

26. 1. 2000 - Do kategorie automobilů, které si lidé pořizují pro jezdecké začátky, nenáročné pojížďky a nezřídka i ke krátkodobému využití s relativně malým prodělkem při dalším prodeji, se zařadil Opel Kadett E. Vůz, který se představil v roce 1984 a donedávna zůstával idolem mnoha zdejších motoristů, je prostě zbožím, které lze poměrně levně nejen pořídit, ale také při využití spousty náhradních dílů z vrakovišť či druhovýroby snadno držet v nekomplikovaném provozu.
Ani ze srovnání užitných vlastností s konkurenty jeho ražení nevychází špatně. Opel Kadett z počátků své výroby v letech 1984 a 1985 cenou začíná podle konkrétního stavu už od 15 až 25 tisíc korun - samozřejmě v nepopulárních třídveřových, čtyřrychlostních, a proto obtížně prodejných verzích. Auta z roku 1991, kdy kadetta střídal model Astra, bývají v pětidveřovém a pětirychlostním provedení ke koupi za zhruba 60 000 korun a nejméně 10 000 korun se připlácí, je-li ve srovnatelném vozu dieselový motor. Zvlášť u starších kadettů není ani tak důležitý rok výroby, jako konkrétní stav. K největším bolestem typu patří koroze a německý TÜV konstatuje, že například z jedenáctiletých kadettů je rzí v nosných dílech zasažena víc než pětina, což představuje výsledek třikrát horší, než je průměr srovnatelných automobilů. Koroze přitom zasahuje hlavně zadní blatníky, dutiny, prahy, spodky dveří, bývá v pátých dveřích... Dalším problémem jsou úniky oleje z motoru i převodovky, závady se někdy objevují v účinnosti nožních brzd a v korozi brzdového vedení. U nejvýkonnějších verzí 1.8 a 2.0 se vyskytují problémy se vstřikovacími jednotkami, zlobívá také převodka řízení. Citlivějším řidičům snad budou vadit vůle v převodech. Po koupi ojetiny se vyplatí ověřit, zda byl včas vyměněn rozvodový řemen, který u kadetta bývá častým původcem značných škod na motoru. Předností vozu jsou jednoduché a trvanlivé motory, které však často mívají vyšší než katalogovou spotřebu. Úsporný je diesel, jenž ale za sebou zřejmě bude mít obrovské kilometrické porce. Jak už bylo řečeno - málokdo dnes motory pro kadetta repasuje s využitím originálních náhradních dílů, když použitelný agregát lze získat za pět až deset tisíc korun z vrakovišť. K vozu dál patří solidní a bezproblémové řízení, potíže nejsou s ručními brzdami ani s brzdovými hadičkami či destičkami. Výfuky korodují a praskají méně než u konkurence. Opel Kadett je k mání s benzinovými i dieselovými motory o obsahu od 1.4 do 2.0 litrů o výkonech od 42 do 110 kW u nejsvižnějších modelů GSi, zrychlujících z klidu na stovku během osmi sekund a dosahujících maximální rychlosti až 217 kilometrů v hodině. Odborníci se shodují, že pro současné nejobvyklejší uplatnění kadettů, tedy pro obyčejnou službu svému majiteli, plně postačují benzinové 1.4 a 1.6litry.

Největší konkurenti

Opel Kadett v pětidveřovém provedení a ročníku výroby 1990 stojí zhruba 55 000 korun a stejně starou konkurenci m u tvoří hlavně Ford Escort - 60 000, Volswagen Golf II - 70 000, Fiat Tipo - 65 000, Nissan Sunny - 55 000, Škoda Favorit - 45 000 a Lada Samara - 35 000 korun.

MINUSY
- koroze
- úniky oleje z motoru a převodovky
- ztráty kapaliny z chlazení
- poruchy vstřikovacích jednotek u nejvýkonnějších verzí
- méně trvanlivá převodka řízení
- vůle v převodovkách

PLUSY
- nízká pořizovací cena ojetiny
- nenáročný provoz
- komfortní podvozek
- solidní užitné vlastnosti, možnost praktického kombi
- možnost oprav při využití levných dílů z druhovýroby či vrakovišť
- jednoduché a trvanlivé motory
- dobrý výběr různě výkonných motorů
- bezproblémové řízení