Není to úplně čistokrevný Opel, vyrábějí ho v Maďarsku a patří do globálních trojčat Mokka, Chevrolet Trax (už se v Evropě neprodává) a Buick Encore (pro severní Ameriku).

Není to úplně čistokrevný Opel, vyrábějí ho v Maďarsku a patří do globálních trojčat Mokka, Chevrolet Trax (už se v Evropě neprodává) a Buick Encore (pro severní Ameriku). | foto: Opel

Malý svalovec Opel Mokka: první svezení s novým dieselem

  • 5
Mokka je třetí nejúspěšnější opel v současné nabídce. Teď dostává nový turbodiesel 1,6, který nahrazuje vysloužilý agregát od Isuzu. Se svalnatým malým opelem vybaveným novým motorem jsme se už svezli.

Znalci opelů, kteří úplně novou šestnáctistovku vyvinutou v laboratořích značky v Turíně už znají z merivy, astry a zafiry říkají, že jezdí jako dvoulitr, který byl v nabídce Opelu donedávna. Nový motor se povedl, mezi dieselovými šestnáctistovkami, které v nabídce značek nahradily původní motory s objemem kolem dvou litrů, patří k tomu lepšímu.

Motor 1,6 CDTI

Nový agregát nahradil původní 1,7. To byl jeden z těch nafťáků, u kterého máte strach, že mu ubližujete, když řadíte. Byl navíc hodně hlučný, rachtal, drnčel, sýpal. Byl ale aspoň vcelku úsporný. I při svižné jízdě si bral v mocce nějakých šest litrů, což není na vysoké auto špatná hodnota.

To nástupce je na tom s dynamikou lépe, apetitem stejně, je ale mnohem vychovanější. U Opelu o něm říkají, že je to „šeptající diesel“. Podle laboratorních měření to tak vychází, projev má motor opravdu kultivovaný, oblibu v naftě neutají, ale každopádně je tichý a neklepe se.

Mokka se ním nese hezky. Sil má na rozpohybování malého SUV s pohotovostní hmotností jeden a půl tuny dost. Při svižné, ale ne nejrychlejší jízdě převážně po okreskách a stodvacítce po dálnici jela za 6,3 litrů. Příjemnému pocitu nahrává hladký náběh turba. Je to velmi příjemný motor, který by slušel i větší insignii. Se 136 koňmi by měl s mohutným a těžkým autem práci, ale roli základní dieselové motorizace by zvládl rozhodně důstojně. Oficiálně se prý 1,6 do insignie nechystá, tipujeme ale, že nejpozději do roka se malého dieselu vlajková loď značky dočká.

Turbodiesel lze v Opelu Mokka pořídit i s automatem, to pak ale musíte oželet pohon všech kol, což je jedno z lákadel modelu. Pokud zvolíte šestistupňový automat, nalaďte se na ležérnější jízdu. Převodovka řadí hladce, v podřazování je ale velmi pomalá a nechápavá k povelům řidiče plynovým pedálem, chce to prostě klid.

Opel Mokka

Prostorový přeborník to není

Mokka je příjemné auto, které padne do ruky. Od SUV nemůžete čekat dravost a agilitu, do zatáček se ale vysoké auto skládá statečně. Podvozek má spíš tužší, je ale dobře dotlumený, na velkých osmnáctipalcových kolech neposkakuje, nepřenáší rázy a dobře se vypořádá i s retardéry. Co mu ale nejde je odhlučnění, od podběhů se ozývá při jízdě na hrubém povrchu dunivý hluk. Slušné je řízení, které přidá řidiči na jistotě.

Vnitřek sází na jednu z mála opravdových výhod SUVček: dobře se do něj nastupuje. S mohutným vzhledem ale neladí vcelku malá kabina, to je bolest většiny moderních opelů: astra s insignií jsou také na pohled obrovité, uvnitř se ale cítíte občas jako v tanku. O mocce to platí taky, výhled jinam než dopředu je zpoza volantu dost špatný.

Nabídkou místa je malé SUV blízké tradičně stavěné corse, ta ale nemůže mít pohon všech kol (elektronika připíná pohon zadní nápravy v případě prokluzu předních kol). A to je jedna z výhod mokky. Dobrodružně vypadající konkurence v podobě Renaultu Captur nebo Peugeotu 2008 možná vypadá na parkovišti nákupní galerie šikézněji, na víc než poháněná přední kola se ale nezmůže.

Opel Mokka
Opel Mokka

Kufr je řečí čísel velký jako u malého hatchbacku (356 litrů), praktická zkušenost říká, že je vhodnější spíš na nakupování, než na kočárkování. Pokud ho pořizujete pro maminku s miminem, raději vyzkoušejte, jestli se tam váš kočárek dá rozumně naložit. Kabina je akorát velká pro dva dospělé a dvě děti, dospěláci se dozadu poskládají také, ale rozvalovat se tam rozhodně nebudou.

Mokka

Kategorie malých SUV patří v Evropě mezi nejrychleji rostoucí. Opelu Mokka se za dva roky od uvedení prodalo na 350 tisíc. V Německu drží 26procentní podíl, ve Finsku 29procentní a v Řecku drží dokonce 30 procent trhu s malými SUV. Podíl dieselových variant na prodejích tvoří v celkovém účtování 40 procent. Například v Irsku je ale dieselových provedení 86 procent. Diesel má v Portugalsku 85 procent prodaných mokk a ve Španělsku 72 %.

Ušetřte za vestavěnou navigaci. Mokka ještě nemá nejnovější multimediální systém s dotykovým displejem. Starší verze s ovládáním na přečudlíkovaném středovém panelu (v té změti tlačítek třeba najdete tři s popiskem NAV jako navigace), ve kterém se zorientovat nezvládnou mnozí ani po měsících používání, má pomalou a chaoticky fungující navigaci. Zkusili jsme podle ní jezdit na úplně neznámých silnicích a často musel vypomáhat s luštěním jejích příkazů spolujezdec.

Opel Mokka

Na pohled je hodně mokka vysoká, je to ale jen klam, designéři dali autu hodně nasvalený výraz, výškou ovšem ostatní malá SUV nepřesahuje. Městský teréňák s délkou 4,3 metru je zvenku velký jak MPV Opel Meriva, možná vypadá o něco šmrncovněji, meriva je ale o několik řádů praktičtější. Rodinu uspokojí lépe a jezdí minimálně stejně. Navíc bude lacinější. Meriva zas nemůže být čtyřkolka.

Nejlevnější mokka s novým turbodieselem stojí 502 tisíc, automat je za pětatřicetitisícový příplatek. Verze s provedením všech kol startuje na 552 tisících.

Pro techniky

Motor 1,6 CDTI

Turbodiesel 1,6 je motor, který představil Opel v roce 2013 v zafiře. Pak následovala astra s merivou. Opel nabízí výkonové verze od 95 do 136 koní. Vývoj obstaralo motorářské centrum v Turíně (analýzy prý trvaly 25 tisíc hodin), kalibrace pro mokku probíhala v německém Rüsselsheimu, výrobu má na starosti maďarská fabrika GM.

Šestnáctiventilový čtyřválec s objemem 1598 ccm osazený turbodmychadlem s variabilní geometrií má kompresní poměr 16:1. Maximálních 100 kW výkonu (136 koní) dosahuje v rozmezí 3500 až 4000 otáček. Měrný výkon 63 kW (85 k) na litr objemu patří ke špičce. Vrcholný točivý moment 320 Nm nabídne ve dvou tisících otáčkách. Akcelerace: 0-100 km/h zvládne za 9,9 s; 80-120 km/h na pátý převodový stupeň také za 9,9 s (se 6-stupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol). Maximální rychlost mokky s tímto motorem je 190 km/h.

Je to první diesel Opelu s hliníkovým blokem, díky tomu váží o dvacet kilogramů míň než předchůdce. Rozvod je provedený řetězem, solenoidové vstřikovače Denso pracují s tlakem v common-railu až 2000 barů, vstřikovače umí vstřik rozdělit až na deset fází za jeden cyklus. O čištění spalin se stará vodou chlazený EGR ventil, filtr pevných částic a zachytávač oxidů dusíku (LNT - Lean NOx trap). V zafiře je namísto LNT systém SCR pracující s vodným roztokem močoviny (AdBlue).

Turínské vývojové centrum, založené v roce 2005 s 80 zaměstnanci, je odpovědné za všechny vznětové motory koncernu General Motors včetně značek Opel a Vauxhall v Evropě. Kromě toho jsou motoráři z Turína odpovědní i za řídicí systémy vznětových motorů a technologie konvenčních i alternativních systémů pohonu. V září 2008 se centrum přestěhovalo do areálu technické univerzity Politecnico di Torino.

Opel Mokka jsme testovali na konci roku 2012:

6. prosince 2012