Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel pracuje na světlech budoucnosti. Posvítí tam, kam se řidič podívá

aktualizováno 
Německá automobilka Opel vyvíjí světlomety, které budou asi nejpřizpůsobivější ze všech. Firma totiž připravuje čelní LED lampy, jejichž světlo se přizpůsobí tomu, kam se řidič podívá. V sériové výrobě se novinka objeví nejspíš až za pár let.

Opel vyvíjí světlomety, které budou sledovat pohyb očí řidiče. | foto: Opel

Vývojáři Opelu už zhruba dva roky pracují na zcela nové generaci světlometů, které by dovedly svítit tam, kam se podívá řidič.

Technologie zatím není připravena pro sériovou výrobu, nicméně Opel už v této oblasti učinil významné pokroky. První součástí systému je sledování očí, k čemuž při prvních pokusech vývojáři použili obyčejnou webovou kameru. U ní se ukázalo, že je snímkovací frekvence trochu nízká, a celý systém byl kvůli tomu pomalý. Kamera tak doznala změn, teď je to speciální uspořádání infračervených senzorů a centrálních fotodiod. Díky tomu dovede systém snímat pozici očí řidiče více než padesátkrát za sekundu, navíc množství zpracovávaných dat není nijak závratné.

Fotogalerie

Rychlá analýza dat umožnila vylepšit reakce stavitelných členů, které určují aktuální nastavení světlometů, a tedy to, kam svítí. Další vývojová verze systému tak dovolila opravdu téměř okamžitě měnit nastavení světel podle pohledu řidiče. To přineslo roztěkané reakce, kdy světelný kužel poskakoval po vozovce podle toho, jak řidič těkal svým zrakem po okolí. Vývojáři Opelu tedy vytvořili nový algoritmus, který umožňuje rychlé reakce na změnu oblasti zájmu řidiče, ale zároveň přináší plynulé změny osvícení.

Toto řešení má podle autorů navíc i tu výhodu, že není nutné systém kalibrovat pro různé řidiče. Systém v podstatě zajišťuje shodné reakce u řidičů jakéhokoli vzrůstu. Navíc dokáže řešit i situace, kdy se řidič plně nevěnuje vozovce, v tu chvíli samozřejmě světla nepřestanou svítit. Potkávací světlomety mají nadále na starosti minimální nutné osvětlení, dálková část světel pak obstarává právě ono svícení do směrů, o které se řidič zajímá.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a vozy značky Opel jsou tím pravým pro vás? Vyberte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Technická novinka je zatím stále ve vývoji, byť se v Opelu chlubí tím, že funguje dobře. Jenže od prototypů k sériové výrobě je přece jen cesta trochu trnitá. Tipujeme, že jednou z velkých otázek při vývoji bude životnost celého systému. Kdy se nových světel od Opelu dočkáme, to zatím není jasné. Nejspíš to ovšem nebude dříve než za dva, možná tři roky.

Pořád s dálkovými

V současnosti nejpokročilejší světlomety umí svítit dálkovými LED i v případě, že jede v protisměru nebo před vámi automobil. Chytrá technologie totiž povypíná ty LED, které by mohly ostatní řidiče oslňovat, zbylé diody přitom zajišťují maximální možné osvětlení vozovky a okolí.

Podobnou věc, kterou dnes znají řidiči audi nebo mercedesů, chce Opel uvést pod označením LED matrix do sériové výroby zhruba během 18 měsíců. Mělo by jít o pokračování jeho aktuální generace chytrých bi-xenonových světlometů AFL+. Jenže i tento krok ve vylepšování schopností světlometů bude pro Opel jen přestupní stanicí.





Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.